Gå til innhold

Dette kan jo ikke være lov vel??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en sykepleierstudent jobbende hos oss siden Januar. Hun har da fått studentlønn. Greit nok.

Men nå i august sluttet hun på studiene, men hun får fortsatt studentlønn.. Hun sa nemlig at hun ikke ville fortsette å jobbe der, dersom hun måtte gå ned til assistentlønn. Hun har ingen relevant utdanning. Dette synes jeg og flere med meg er blodig urettferdig, hvertfall i disse innsparingstider..

Men det jeg lurer på, ER det lov å gi studentlønn til ei som ikke er student lengre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan vel alltid stille lønnskrav? er vel opp til arbeidsgiver hvor mye de vil betale henne. kan ikke lover sånn altså. men trenger jo ikke å kalle det studentlønn, men høyre lønn bare. kan ikke tenke meg at det er ulovlig.

Skrevet

hvis alternativet er å ha stillingen ubesatt er vel "studentlønn" et bedre alternativ?

Det er lov å forhandle sin egen lønn.

Skrevet

Nei, det er jo sant.. Men fader da, kjenner jeg blir litt provosert likevel jeg... Har stilt lønnskrav jeg oxo, og jeg har jobbet der i to år, men ikke fader om jeg fikk det..

Nei, troppe opp på kontoret i morra og snakke med henne jeg!

Skrevet

Lov eller ikke.. hvorfor bry seg.. ja, kanskje er det urettferdig, men i det store og hele spiller det ikke neon rolle for deg - og du blir neppe lønnet høyere fordi hun får studentlønn.. - hva utgjør det da? Noen hundrelapper i mnd?

Jeg hadde ikke tatt meg bryet ved å sladre til sjefen!

Skrevet

Skal ikke sladre, jeg skal kreve høyere lønn selv.

Skrevet

Jaja, det er jo en helt annen sak. Men jeg tror neppe ett argument som at "X får studenlønn selvom hun ikke er student, hva tilbyr du meg?" har noen hensikt. Det oppfattes i mine ører som sladrete. For en sånn liten sak får det nesten bli opp til henne og fortsette i stillingen med "feil" lønn ( og leve med det med god eller dårlig samvittighet), også får dere andre heller stå på deres krav i forhold til lønnsforhøyelse :-) Lykke til uansett! At du har krav på og fortjener høyere lønn der du er er jeg 110 % sikker på :)

Skrevet

Hehehe, nei det er ikke sånn jeg skal fremstille saken heller.. ;) Jeg skal legge frem MIN sak, og ut fra det kreve høyere lønn ;)

Takk ;)

Skrevet

I min kommune er det slik at en stiger noen lønnstrinn når en har gått et år på sykepleien. Tror ikke de tar bort de lønnstrinnene for det om en tar en pause i studiene. Har jo faktisk et års relevant utdanning for det, selv om den ikke er fullført. Og det er jo som de andre her sier lov å forhandle om sin egen lønn.

Skrevet

Tror faktisk det er slik at når man har bestått halvannet eller to år (usikker) av en relevant høyskole utdannelse så kvalifiserer man til fagarbeider. Da har man gjennom praksis, eksamner og ferdighetsprøver kommet seg på samme "nivå" som en helsefagarbeider, og det lønnes man for.

Vet ikke hvordan det er når hun sluttet da, men hun har jo litt mer kompetanse enn en assistent.

Derfor gleder jeg meg til etter medisinlære på skolen nå, for da går jeg opp i lønn.. (håper og tror jeg).

Men, MER lønn til Silja JA! Klabert!

Skrevet

MERE LØNN TIL MEG! Høhø.. ;)

Jaja, jeg får vel bare gi meg på den saken da.. ;) Grunnen til at jeg reagerte sånn er mer sammensatt enn som så, uten at jeg vil gå noe videre inn på det nå. Nemlig =)

Skrevet

Her hos oss (kommune) blir de satt ned igjen til assistentlønn dersom de avbryter syke/vernepleierstudiet. De har faktisk ingen fagutdanning MED fagbrev (som vi krever av andre) etter f.ks 2 år på sykepleien. Klart at det er lov å forhandle sin egen lønn, men er det vanlig praksis i kommunene at leder av et sykehjem (f.eks) gir ulik lønn for samme kompetanse/jobb? Det trodde jeg ikke. Trodde slike lønnskrav måtte komme i form av lokale forhandlinger jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...