ChellBell - har født! Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Jeg får inntrykk av at alle skal ha det og at det er den mest selvsagte ting. Det for meg er noe helt nytt. Hadde aldri hørt om det en gang før jeg kom inn på Bim forumet.... Trodde bebisene sov i sengene sine jeg!? :/ Jeg har lest mange argumenter for å ha bebisen sovende i stuen, selv om jeg syns det høres veldig rart og unaturlig ut... Jeg ville jo tro at bebisen sover best i sengen i et rom der det er litt kjølig? Eller i vogn som står ute? Er jeg helt alene om å synes det? :/ Det at de skal bli vant til lyder osv tror jeg de blir ved å bare ikke liste seg på tå eller hviske.. eller ikke lukke døren til soverommet. Det her er ikke ment som en krangletråd assa Jeg sier ikke at dere som skal ha dagseng er helt på bærtur og at det er feil på noe som helst måte.. jeg prøver bare å forstå hvorfor det er nødvendig ) Kanskje jeg finner ut at det er veldig nødvendig selv og kjøper meg en krybbe eller Moseskurv (suuuper søte!)
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Jeg har aldri hatt det og skal ikke ha det nå heller. Skjønner ikke vitsen jeg da.
Alex&Lucas&Prinsesse sin mamma Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 har vugge på vårt rom og vanlig seng på lillegutt sitt rom.....kommer sikkert til å bruke begge sengene...
mamarama og lille banan Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 jeg arver en babykurv, og denne har jeg tenkt å ha til lillegutt i stua når han sover på dagtid. da får jeg til å følge med ham, han blir vant til lyder når han skal sove, og det blir tidlig et skille mellom natt og dag. jeg kommer i hvert fall til å gjøre det slik når han er nyfødt.
MammaKos Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Jeg har en vugge i stuen som jeg skal bruke på dagen.. Dette mest fordi jeg oppholder meg aldri på soverommet om dagen og liker å ha et oppsyn med bebien og slippe å gå inn på rommet å sjekke hele tiden.. Men også fordi jeg vil prøve å innføre rutiner at hun ligger i sengen kun når det er natta-tid.. De moses-kurvene er jo kjempefine da! Er jo noe du/bebien kan ha bruk for senere til å ha leker/bamser/dukker i etc.. + at den er sikkert fin hvis dere f.eks skal bort i middag så er den grei å ta med så har hun/han et sted å ligge..
biie Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 nei, nr 1sov i vogn eller i vognbagen (litt etter temp. ute eller inne), og i senga om natta. regner med det samme denne gangen.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Hei jeg har ikke hatt det med de to første mine. Men de sov veldig veldig mye i stua den første tiden. Sovnet ofte på sofaen og ble bare liggende der. Men når de ble eldre og fikk faste soverutiner brukte jeg alltid sengen på dagtid. Eller vognen da. Men denne gangen skal jeg ha vuggen (har en familie vugge som vi har brukt som seng på soverommet de første tre fire mnd), i stua. Litt for kos og litt for nytten. Vet ikke om den kommer til å bli mye brukt. Men med to små barn fra før, som har soverom rett ved mitt tror jeg at det kan være greit at hun sover nede i stua den første tiden. De har mange planer, som de livlig forteller oss om hver dag. Som de skal gjøre når babyen kommer. Bære henne i trappene, løfte henne rundt forbi og skifte bleie osv. Så håpet at vugga kunne bli sånn "fri sone"..
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Jeg har vugge i et rom/kontor ved siden av stua, men det er mest fordi huset vårt går over to etasjer og jeg føler jeg har mer "kontroll" over den lille om han sover i samme etasje som vi oppholder oss på dagtid.. Men hadde jeg ikke fått lånt vogga, tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt en ekstra bare for å ha to..
Kikki1982 Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Jeg hadde heller ikke hørt om "dagseng" før jeg kom over denne tråden! Men når jeg nå vet at "det er det det kalles" så skal jeg ha det. Vi har en vugge som går i arv i familien som vi har stående på stua, så den vil nok bli brukt endel på dagtid. Har ikke helt planlagt hvordan det vil bli foreløpig..
Prins08&Prins10&?12.1pp Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Vi skal ikke ha "dagseng".Har vært bestemt på det lenge at den lille skal sove på rommert sitt. Måten vi kommert til å skille mellom dag og natt på. Er å ikke ta ned rullgardina og trekke for gardinene på dagen. Men la det være helt mørkt på natta... Å er tempraturen ute bra,så så klart kommer han til å sove ute på dagtid.
Girlygirl83 Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 Har ikke planer om dagseng. Babyen kan eventuelt sove i lekegrinden som står i stuen... Ellers blir det nok til at hun sover i sengen sin på soverommet vårt eller i vognen ute. Men hadde jeg arvet en krybbe eller lignende ville jeg brukt det i stuen, men gidder ikke kjøpe det. Syns det virker litt unødvendig
Gjest Skrevet 19. september 2008 #12 Skrevet 19. september 2008 Jeg har ei vugge i stuen som jeg skal bruke på dagen. Mest fordi jeg vil ha oppsyn med barnet til enhver tid og da slipper å gå inn på rommet hennes å sjekke Og fordi vi vil prøve å innføre rutiner at hun ligger i sengen kun når det er natta
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 19. september 2008 #13 Skrevet 19. september 2008 babyen min skal sove i vuggen sin.. og hvis ikke, blir d i vogn ute. hvis jeg skulle føle voldsomt for å ha ham enda nærmere meg enn på soverommet(leiligheten vår er jo ikke sååå stor) så tenkte jeg å bare ha ham liggende i bag'en til vognen i stuen.. ser ikke helt vitsen med å betale så mye ekstra for ha ham max 10 meter nærmere meg.. er jo SELVFØLGELIG annerledes for dem med stort hus! da kan d sikkert være veldig greit med dagseng:) men er helt enig i at moseskurven er utrolig søt:)
oktoberjentene;) Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 Veldig greit å kanskje la babyen sove i sengen på rommet kun om natten, for å få den lille til å skjønne at det er natt når h*n legges der.... men jeg har ingen planer om å kjøpe noen dagseng. brukte kun vognen til gutten min på dagen.. sov mye inne. dro med meg vognen over hele huset jeg hehe.. enten i gangen, på kjøkkenet eller stua... funket greit.... men må legge til at han var veldig vanskelig å få til å sove.. så ble mye rugging på vognen til han sovnet tilslutt kan jo bare bruke baggen på vognen også.. bære den rundt i huset trygt å ha den lille i nærheten den første tiden
ChellBell - har født! Skrevet 19. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 19. september 2008 Takk for mange gode svar! Jeg ser helt klart behovet for de som bor i store hus eller de som bare er litt ekstra bekymret for bebisen og liker å ha et lite øye med den i løpet av dagen. Jeg vet ikke helt om jeg kjøper Moseskurven eller ikke.. god idé å bruke den til å ha leker i senere da! . Jeg er jo av den litt småbekymrede mamman, men jeg prøver å ikke la meg selv være det ved å ikke kjøpe Baby call med kamera (allikevel...) og pustelaken osv... Selvfølgelig vil jeg aller helst sitte å stirre på bebisen hele dagen lang for å se om hun puster, men det fins liksom en grense for galskapen også da hehe Kanskje jeg bare skal se det litt an.. Det er noen kloke hoder her inne som stadig minner meg på at butikkene fremdeles er åpne etter at jeg har født også
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. september 2008 #16 Skrevet 19. september 2008 Jeg hadde heller ikke tenkt noe på dette før jeg hørte om d her inne på bim, men siden jeg er litt selskapssyk (hehe) og synes d virker greit å venne ungen til litt lyder har jeg tenkt å ha en slags "dagseng" på stua. Kjøpte en pent brukt Basson-vognbag på loppemarked til 30 kr, hehe, så ikke store investeringen.. Vaska trekk og madrass, så nå er den så god som ny! Tenkte å kanskje kjøpe et skinn og legge oppi, så blir d deilig og mykt for vesla=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. september 2008 #17 Skrevet 19. september 2008 Jeg hadde heller ikke tenkt noe på dette før jeg hørte om d her inne på bim, men siden jeg er litt selskapssyk (hehe) og synes d virker greit å venne ungen til litt lyder har jeg tenkt å ha en slags "dagseng" på stua. Kjøpte en pent brukt Basson-vognbag på loppemarked til 30 kr, hehe, så ikke store investeringen.. Vaska trekk og madrass, så nå er den så god som ny! Tenkte å kanskje kjøpe et skinn og legge oppi, så blir d deilig og mykt for vesla=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. september 2008 #18 Skrevet 19. september 2008 Jeg hadde heller ikke tenkt noe på dette før jeg hørte om d her inne på bim, men siden jeg er litt selskapssyk (hehe) og synes d virker greit å venne ungen til litt lyder har jeg tenkt å ha en slags "dagseng" på stua. Kjøpte en pent brukt Basson-vognbag på loppemarked til 30 kr, hehe, så ikke store investeringen.. Vaska trekk og madrass, så nå er den så god som ny! Tenkte å kanskje kjøpe et skinn og legge oppi, så blir d deilig og mykt for vesla=)
ajate *høygravid* Skrevet 19. september 2008 #19 Skrevet 19. september 2008 Vi hadde ikke ekstra seng til første barn, hun sov noen ganger på sofaen i stua mens hun var helt lille. Denne gangen kommer vi til å ha en seng i stua også. Men det er mest for at jeg skal ha et sted å legge babyen hvor den er beskyttet fra at den store ikke kjører inn i henne med leketøy el. lign når jeg ikke kan holde 100 % oppsyn med de. feks ved matlaging el at man skal på do Visste ikke at det var vanlig med en dagseng jeg. Man må vel bare finne ut av hva man selv har behov for.
gullfisken83 Skrevet 19. september 2008 #20 Skrevet 19. september 2008 Har litt lyst å bare bruke sengen på rommet til nattesøvn, slik at barnet skjønner at da er det natt (litt usikker på om babyer kan skjønne sånt da,men mener å ha hørt at dette kan være en god rutine for å skape god søvn. Uten at jeg skal påstå noe som helst..). Så blir det nok vugge eller vogna på dagtid tenker jeg...
Rascal_4.11<3 Skrevet 19. september 2008 #21 Skrevet 19. september 2008 Vi har også vugge på vårt rom og vanlig seng på lillegutt sitt rom.. Blir det behov for det så kan vi jo bare flytte vogga ned i stua, ellers har jeg tenk at han kan sove i vognen på dagtid, men kan ingenting om babyer så vi tar det litt som det kommer vi
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 19. september 2008 #22 Skrevet 19. september 2008 Hei! Jeg hadde ikke hatt dagseng til babyen dersom jeg ikke hadde fått lånt en gammeldags kurv med hjul på av en veninne. Vi har hatt nok av saker og ting å bruke penger på, så hadde ikke hatt råd til å kjøpe vugge o.l. Men jeg ville gjerne ha hatt en for det om. Jeg føler det er kjekt å kunne ha den lille i samme rom, så slipper jeg fly frem og tilbake osv.. I hvertfall de første månedene når man gjerne er litt hønemor, skal passe på alt dette nye som skjer. Når babyen er for stor, så skal den såklart sove i sprinkelseng på dagtid;)
AnMar Skrevet 19. september 2008 #23 Skrevet 19. september 2008 Jeg hadde en gammel familievugge til førstemann, det var veldig koselig, og jeg brukte den konsekvent på dagtid til hvile og soving i begynnelsen. Nå er den i bruk hos andre, så nå kommer jeg bare til å bruke lekegrinden fra førstemann. Den har to høyder, helt i begynnelsen får jenta enten sånn DRY-kid ammemadrass ellers mykbagen til vognen oppi lekegrinden for tettheten (siden de er vant til å ligge trangt) sin skyld, senere uten madrass/bag. Har tro på at de lærer seg å sove bedre dersom de blir vant til lyder og liv rundt seg, samt å skille mellom natt i sengen og sovetid/smålurer på dagtid. Samtidig trenger jo mange babyer ro rundt innsovningen, så jeg må uansett se an jentas behov etterhvert.
Lilja121 Skrevet 19. september 2008 #24 Skrevet 19. september 2008 Nei, knøttet skal få sove i fred i sengen sin også på dagtid. Tror han vil sove bedre sånn og da trenger ikke jeg trippe rundt i redsel for å vekke ham.
AnMar Skrevet 19. september 2008 #25 Skrevet 19. september 2008 En ting til; som ved førstemann blir det nok mest soving i vogn, men av og til er det for kaldt ute, eller det bare passer bedre med litt alene-hvile-pusletid inne for a' mor, så derfor mulighet for å sove inne. Dette trengte førstemann tid på å lære, så av erfaring derfra skal jeg "trene" på å sovne både her og der. Men vi begge har jo godt av tur og frisk luft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå