*Lissi* Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Noen som har peiling på dette? Lurer på om jenta mi på 11 år kan ha dette. Hun sliter ofte med pusten, og merker hun blir hengende etter både i lek og trening. Hvordan går legen frem for å finne ut dette?
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Det er en fordel å ringe legen først:-)
*Lissi* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2008 Ja:-) Men, lurer på om det er noen som har erfaring med dette her...
Gjest -<<- Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 En allmenlege vil antagelig lytte, ta en spirometri (pustemåling), få henne til å anstrenge seg, ta en ny spirometri, forsøke astmamedisin, ta en ny spirometri etc. - eller, fornuftigere, henvise til en lungelege. Hos en lungelege vil de ha utstyr til å ta en god del flere målinger.
MammaTil2 Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Allmenlegen tar enkle tester (blåse i et instrument for å måle lungekapasitet) før og etter en liten joggetur e.l. Deretter bør du be om å bli henvist til en spesialist, for feilmedisinering med astmamedisiner er ikke bra. Jeg fikk også påvist anstrengelsesutløst astma når jeg var 12 år. Trente aktivt frem til jeg var 19, og med medisiner hang jeg slett ikke etter de andre. Nå har jeg gått over til mosjonering, og da holder jeg det i sjakk uten medisin. Tåler godt å gå i lett terreng, men jogge eller gå fort i motbakker blir jeg tett av. Deretter er det å lære seg å ikke presse på for hardt, slik at jeg kan fortsette turen uten å ta pause. Når jeg har blitt for tett tar det gjerne opp til 30min før jeg kan fortsette. Starter jeg for tidlig tettes det igjen med en gang. Det er viktig å følge godt med på tennene når man bruker astmamedisin, for det tærer hardt på emaljen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå