Gå til innhold

hunden min biter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst innlegg og forventer seriøse svar...

Kan si jeg er litt deppa... Kjøpte en hund som var 6mnd gammel rett fra oppdretter... Nå er han 1,6 år...Han var nok ikke så bra sosialisert, redd allt mulig, men blitt mye bedre nå.. Har hatt flere tvilsomme episoder med han... Første gangen han beit beit han i selvofrsvar og hundetreneren sa også at enhver hund hadde reagert i en sånn situasjon... Andre gang var det fordi noen prøvde å separere han mens han parret seg... Da var det også menneskets feil mener nå jeg.. Så har jeg hatt to episoder, siste gang i dag hvor han har "kommet litt borti hånda" mens han har bjeffet til fremmede... ble ikke noe bitt merker... men nå er jeg redd hele tiden for at han skal gjøre sånne ting igjen... Tenk om han biter et barn en vakker dag... Vil ikke ta livet av han, han er så snill mot meg og barna mine osv.. Er alle fremmede han kan skade... Håper det er noen løsning på problemet.. At jeg kan "trene det bort" Noen som har noen erfaringer, gode råd???

Får ikke tak i hundetreneren så ringer han i morgen..

(Gikk på hundekurs for 6mnd siden ca..)

Ikke morro heller når alle som bor der jeg bor snakker om meg og den farlige hunden som biter....

Bare lei meg.. Hater at bikkja er sånn, er blitt dummet ut forran alle foreldrene i klassen til min sønn... (Skjedde i dag etter at fotballkampen var ferdig....) Prøver å sosialisere han.. Lar han ikke være i nærheten av barn så det er sagt....

Klemklem :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DYTT!!!!

Ingen som har opplevd noe av det samme el har noen gode råd????

Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Har ikke erfaring med problemstillingen, men hadde jeg bodd i nabolaget ditt, ville nok jeg vært en av de som forarget snakket om deg og den farlige bikkja...

Skrevet

Ikke rart heller da... Ingen vil ha noen i nabolaget som har en farlig hund som kan skade barna og folk generellt.. Hadde nok gjort det selv...Derfor jeg MÅ gjøre noe med det, funker ingenting må jeg nok avlive han, men det er ikke mitt første alternativ... hi

Skrevet

Hei på deg...

Nå vet ikke jeg hva slags hund du og sånn, men det vi alle må huske på uansett situasjon er at hunder en gang har vært ville dyr, og det kan alltid være fare for at de biter..

Men jeg er ganske sikker på at med riktig trening og instruksjoner, så er dette noe som kan trenes vekk..

Jeg har selv to hunder, av type rase som omtales som "farlige" (noe som en noe tull forresten)

Det er som regel eieren det kommer an på..

Du kan til og med trene opp en labrador til å bli en drapsmaskin for å si det sånn..

Men over til ditt problem.. Den ene av mine hunder var helt håpløs rundt andre hunder.. Det var skikkelig flaut å gå tur med den, for hvis det kom hunder i mot så klikka det bare i hue på den..

Og hvis hun hadde fått tak i noen (noe som takk og lov, aldri skjedde) så hadde hun drept stakkaren (hunden altså)

Så jeg fikk veldig god hjelp av en hundekynig person med problemet..

Vi trente og trente, alt som trenes kan, og jeg fikk bukt med problemet.. Vi brukte alle triksene i boka + noen som ikke stod i boka;o)

Nå er det ingen problemer lengre..

Selvfølgelig er det noe som må opprettholdes, og det må repeteres for at hunden skal huske det..

Jeg tror at hvis du legger ned arbeid i hunden din, så får du nok bukt med problemet.. Men det kan ta tid, og kan være mye arbeid..

Ønsker deg masse lykke til, og håper det ordner seg for deg:o)

Stor klem

Skrevet

Forsøk deg på et pronblemhund kurs hvor de løser problemene dere har. Det krever mye tid og hard jobbing.

Bytt evt ut hundetreneren din om han/hun ikke duger. Hunden skal trenes i det miljøet hvor problemen oppstår, ikke på feks en fotballbane. Det jeg mener er at det er veldig mange hundekurs som fokuserer på å gå på plass i en ring på en bane, ligge fellesdekk i 2 minutter osv osv og det er ikke et slikt kurs du og hunden din trenger! Og du må gå evig på "hundekurs", ingen slingrer i valsen. Da risikerer du å miste kontrollen igjen.

Sett deg et realistisk mål og en realistisk dato for når det skal være gjennomfør. Har ikke du fått kontroll på hunden innen den dato, vurder omplassering! De problemene hunden din har, kan være dine og hundens problemer, ikke feks mine og din hunds problemer. Forstår du hva jeg mener? Han bør da komme til erfarne hundefolk som trener han rett fra første dag. Avlivning behøver ikke bli løsningen!

Masse lykke til! Og bruk evt munnbind om du virkelig frykter hunden skal bite. Frem til dere har kontroll. Du kan ikke leve med frykten for en tvangsavlivet hund og et skadet menneske.

Skrevet

Takk for svar :-) Rasen jeg har er ikke så mange av i Norge så vil ikke si rasen... Men typisk for den rasen er ikke agresiv men skeptisk, så den gjemmer seg heller om en innbrytstyv kommer inn liksom.. Men denne hunden har vist helt motsatt.. Litt lite sosialisering før jeg fikk han tror jeg... Han flasset så det spruta, første gang han møtte meg... Burde kanskje ha vært et varsel tegn..... Da hundetreneren møtte han første gang (8mnd) Så sa han at det var tedenser til at den kunne bli agresiv osv... Men at innen den blir 2 år og voksen så finner en ut av det... Nå er han jo også i den værste alderen (1,6), den alderen flest hundeeiere kvitter seg med hunden sin pga problemer...

Får håpe hundetreneren har noen gode råd til meg.... Nå kan jeg jo ikke engang stå å snakke med noen uten å være redd for at han plutselig skal bite... :-/

Skrevet

Vil du virkelig vente til kjøteren faktisk biter et barn??!

Se å få gitt det dyret ei sprøyte så fort som mulig!

Bikkjer skulle vært forbudt.

Skrevet

Han hundetreneren jeg går til er veldig flink, driver å lager en bok nå også og lagd bøker før også...

Når jeg tenker tilbake til episoden i dag så husker jeg at han var urolig, flasset litt faktisk også, men ikke mye og det er lenge siden han har flasset så synes det var rart... Gikk 30 min på tur siden han hadde fått lite tur og håpte han skulle roe seg ned.. Men han gjorde ikke det egentelig, bjeffet mot meg noen ganger også, ikke likt han å gjøre det heller.. hoppet mot meg osv også.. Men jeg la han bare ned i sitt el dekk og overså han... jeg fikk en røyk av en av foreldrene etter kampen og da måtte jeg få fyr av han også, hunden min lå ved siden av meg og da jeg hadde fått fyr på røyken, plutselig hopper han frem og biter han, uten å gi merke osv da... Men jeg tenker at en hund som plutselig hopper fram sånn er veldig uforutsigbar og skummel... Han bjeffet ikke el noe.. Jeg hadde kort bånd på han så fikk dratt han bort med engang og la han i dekk... Stakkars han mannen, han ble jo livredd....

Hunden min har alltid bjeffet mot folk osv, men aldri prøvd å bite folk på den måten som i dag... Uff, kjempe lei meg bare.... :-(

Kan jo ikke droppe mitt sosiale liv fordi at hunden ikke kan være blandt folk da.. Kan ikke ha med hunden for han kan bite...og munnbind er dyreplageri å bruke i lengden tenker jeg...

Skrevet

Vet du hva, hadde jeg opplevd det den mannen gjorde, ville jeg blitt skikkelig forbanna! Folk som ikke har bedre kontroll over hunden sin, bør ikke ta de med ut blandt folk!

Skrevet

han har jo aldri angrepet når jeg har vært tilstede før da....Har møtt folk før sammen med hunden uten at han biter osv ... Var ingen grunn for at han skulle bykse frem... Er det min feil at jeg prøver å sosialisere hunden min til å passe inn samfunnet?? og at jeg burde visst at jeg skulle holde meg unna folk i 5 meters avstand??!?!? Barn får ikke lov å klappe hunden min, ikke folk heller med mindre vi er hjemme el jeg føler at det er greit.... Prøver å få en best mulig hund som trives blandt mennesker og dyr.. Uten å skade andre, men desverre.. Men jeg er ikke klarsynt og kunne forutse dette... Prøver jo ikke å utsette andre for fare da.... Du hadde skjønnt meg om du var i min situasjon.. Og ja, jeg er veldig rustrert og lei meg og tør nok neppe å dra på fotball kamp igjen for å se på sønnen min med hund mer....

Skrevet

Hundetreneren din er ikke tilfeldigvis Geir Nordenstam?

Skrevet

Det fins alltid håp! Hunden fungerer bra sammen med flokken sin, og det forteller at han ikke er syk fysisk eller nødvendigvis dårlig mentalt. Bikkja di er i en vanskelig alder akkurat nå, uten at det er noen forklaring. Jeg vil anbefale boka "Problemhunder" av Anders Hallgren. Han er veldig dyktig og hans metoder reddet min hissige rottweiler i sin tid.

Ulempen er at å få skikk på en slik hund krever ufattelig mye tid i de fleste tilfeller. Og mest av alt: Kjærlighet og en trygg fører som kan gi hunden den tryggheten den trenger. For det det handler om her, er en usikker hund.

Mye jobb, men følelsen av å ha lykkes er super! Og dere vil få et fantastisk sterkt forhold etterpå.

Les boka, så får du noe å reflektere over, så allierer du deg med en dyktig trener. Som nevnt over her, IKKE dressurkurs hvor alle skal gå i ring.

Lykke til, krysser fingrene for dere!

Skrevet

Ja den der tenkte du sikkert mye på, da har en mye mellom øra da..

Skrevet

Kan du ikke si hvilken rase det er? Kanskje bedre hjelp å få da.

Skrevet

takk for seriøse svar :-) Kanskje det er håp for oss, har ikke lyst til å ta livet av han, men siden jeg har barn osv og de får besøk av andre barn så haster det å få skikk på han, har kjøpt munnkurv...Men håper at jeg stoler på han så mye etterhvert at det ikke er nødvendig i lengden.. Får ta meg en tur i bokhandelen og lese litt .-)

Typisk for rasen jeg har er..

Det er en urhund, lever fortsatt villt..

Livlig, blid, kan virke sky og reservert ovenfor fremmede men ikke fiendtelig og aldri agresiv

Er ikke så mye informasjon om denne rasen siden den er så sjelden...

Men jeg vet at dette er en rase som ikke er for førstegangs eiere, veldig intelligent og sta så den trenger en god leder. Viktig med mye sosialisering, noe den ikke hadde fått så mye av før jeg fikk den.. Tror det siden han var redd allt mulig rart... biler, lyder osv osv

Han har stor respekt for meg, trodde jeg var en god leder.. Men jeg tror at den epiosoden som skjedde nå var at han ville beskytte meg... Og når en hund vil beskytte eieren sin så betyr det kanskje at jeg ikke er en sterk nok leder....??

Skrevet

Hei!Ville bare si at jeg har hatt det lignende deg. Vi hadde vår kjære hund i 10år. Hun ble bitt da hun var liten,og var veldig nervos. Bjeffet mot alle folk hun ikke kjente. Jeg gikk på alle kurs som var. Hjemme var hun kjempesnill,med barn også. Men hun var utrolig skeptisk til andre mennesker som sagt.Hun jaget syklister de få gangene hun klarte å stikke av.(fårehund) Hun hadde gode perioder og dårlige perioder. Vi var i tvil lenge om hva vi skulle gjore,m,ne klarte ikke tanken på å avlive henne. Hun bet meg xantall ganger,men da var det mat involvert så jeg sa til meg selv at det var ufarlig. Når hun ble eldre reinte vi med at hun skulle roe seg. Det skjedde aldri.Så rett for terminen min i sommer måtte vi avlive henne. Var flere familiemedlemmer som var redde henne. Jeg var ikke en av dem,men med tanke på ny baby og at hun hadde bitt onkel i hånda,så var det eneste utvei. Vet ikke helt hva jeg vil si deg med innlegget mitt,men min erfaring er at det aldri ble bedre..Og til dere som nå skriker og hyler om at hun skulle vært avlivet lenge for,hold kjeft!! For meg var hun et familiemedlem,og det var helt jævlig å avlive henne! Lykke til,og du har som sagt min sympati

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...