Gå til innhold

Da har jeg endelig født!


Familie på 6!?

Anbefalte innlegg

14 dager over termin(31 august) kom endelig lillejenta våres!

Det hele startet med at en overtidsvurdering fant ut at de ville sette meg igang. Fikk beskjed om at de skulle sette et ballongkateter, men når jeg endelig fikk komme inn for å få gjort det så var jeg for moden, så de fikk det ikke til å feste seg. Jeg dro hjem, litt lettet egentlig, for jeg visste at det kunne ta lang tid fra man setter et slikt kateter til fødselen starter. Dagen etter, lørdags morgen kom jeg tilbake på sykehuset og fikk satt inn en modningspille med hormoner, men ingenting skjedde. Fikk ny pille på ettermiddagen, men fortsatt ingen rier. da bestemte jeg og mannen min oss for å gå en lang tur utenfor sykehuset. På veien tilbake mot sykehuset begynte jeg å få skikkelige tak i magen og ryggen, dette gjorde litt utslag på registreringen som skulle bli gjort før neste modningskur. Derfor valgte de å ikke sette noen flere piller. Riene ble ikke sterkere, men kom titt og ofte, og vi vurderte om mannen min skulle dra hjem. Det var det godt han ikke gjorde!De ville at jeg skulle få sove litt før det hele startet evt dagen etterpå, så de satt akupunktur oxo fikk jeg en stikkpille med smertestillende som skulle roe kroppen, dette fikk motsatt effekt!Riene ble sterkere når vi nærmet oss midnatt, og halv2 om natten var jeg i aktiv fødse,2-3cm. Jeg var veldig bestemt på å ikke ta noe smertestillende hvis jeg ikke måtte, men jeg ble veldig anspent etterhvert og fikk en sprøyte med petedin i låret. Denne fungerte helt herlig og jeg sov meg igjennom rier i to timer. var jo fortsatt vondt men ble kjempe avslappet, er jo tross alt morfin!Nårt den sluttet å fungere begynte jeg å bli desperat. Jeg sa til mannen min at jeg ikke klarte detta og at jeg ikke orket noe mere.Jeg hadde 3-4cm åpning, og jordmor anbefalte å sette epidural, men jeg har vært så redd for det stikket, så var veldig engstelig. De fikk overbevist meg til slutt, og etter en times tid kom legen som skulle stikke. De brukte utrolig lang tid(føltes iallefall sånn), og når jeg fikk beskjed om å sette meg opp sa jeg at jeg ikke fikk det til, for jeg hadde en så rar følelse og klarte det ikke fysisk, alle ble litt opgitte over meg og presset meg ned, de satt bedøvelse på toppen av en rie, så det var ikke noe vondt. Jeg kjente ikke epiduralstikket, og fikk beskjed om at nå kunne jeg få slappe av et par timer. Da sa jeg, nei det kan jeg ikke, for babyen kommer!Jordmor innså plutselig at følelsen jeg hadde hatt tidligere kanskje ikke var helt på trynet, så hun reiv av meg klea i en fart, og jadda, her var det full åpning!jeg pressa i en time, og denne delen syntes jeg ikke var noe ille i det hele tatt. Etter en time var det vaktskifte. Jordmor jeg hadde hatt hele natta ville fortsette men den nye jordmora insisterte på å overta, noe jeg syntes var skikkelig dumt. Den nye jordmora vurderte men en gang å få inn en lege for å hjelpe å ta ut babyen, men dette nektet jeg, så jeg tok i alle krefter jeg hadde, og babyen kom ut i en fei. Dette første til at jeg måtte sy i en time etter fødselen, men lykken var stor , for lille Ida Emilie var kommet til verden , 3830gram og 53 cm lang!hun kom 14 september kl 0801 på elverum sykehus!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...