Gå til innhold

Noen som bruker tøybleier her? (Samme som skravle...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å gå over til dette, men er det noe tess?

Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

Hadde blitt veldig glad! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk over til tøybleier da tvillingene var 3-4 måneder. Da var de store nok til at de passet lommebleier, pluss at vi flyttet til en kommune som gav økonomisk støtte til tøybleier.

Nå har vi brukt tøybleier i snart ett år. Det hender at vi bruker engangs innimellom (som da vi var på ferie et sted med dårlige tørkemuligheter og ungene fikk diare...), men vi liker tøybleiene bedre.

Vi bruker lommebleier. De tørker raskt (selve bleien tørker over natten, innleggene bruker 3/4 døgn omtrent), og holder tett. I bleiene legger vi et biopapir som fanger opp ev avføring. Ved bleieskift kastes dette i do.

Brukte bleier oppbevares i en pose oppi en pedalbøtte, og bleiene vaskes når posen er full. Vasker på 60 grader med ekstra skylling. Bruker halv mengde vaskemiddel, ingen skyllemiddel, og bleiene blir helt rene.

Før vi begynte med tøy var tvillingene alltid litt såre i bleieområdet. Dette endret seg raskt etter at vi gikk over til tøy. Vi har ikke problem med sårhet lenger.

Noen tror at tøybleier hemmer bevegeligheten til babyer, det er ikke vår erfaring. Tvillingene reiste seg ved 8 og 9 mndrs alder, den ene gikk da hun var 10,5 mnd, den andre ventet til han var 13 mnd. Altså helt normalt begge deler.

Vi er veldig fornøyde med tøybleier, og anbefaler det gjerne til andre :)

Skrevet

Hei! Tøybleiefanatiker her:) Vi bestemte oss lenge før tulla ble født at vi skulle bruke tøybleier. Pga. miljøet, pris, søppel og at vi har hørt at man sjelden får bleieutslett av dette OG at man som regel får tørrere barn tidligere.

Vi gikk først til innkjøp av Bum Genius one size, noen Fuzzi Bums, kjøpte også en pakke brettebleier og pul-trekk + rispapir (selv om vi ikke trenger dette før hun er 6mnd og begynner med mat). Da hun ble født og faktisk frem til nå så har BG-bleie vært for store (tulla var 48cm og 2290gram) - de lekker rundt beina, spesielt da når jeg ammer og hun ligger på siden. Så vi har brukt brettebleier og prefolds (de er brettet litt på forhånd) med pul-trekk (stilige "plastikk"-trekk i knæsje farger:) ) utenpå - disse har aldri lekket en eneste gang fordi de sitter så tett inntil beina (disse er ikke one size). Jeg synes ikke disse suger så bra (spørs jo hva slags stoff de er laget av, men vi har brukt gas-bleier og kinesiske prefolds) så jeg bruker ikke brettiser om natta. Da bruker jeg BG lommebleiene, selv om de da innimellom lekker litt. Inni lommebleiene bruker jeg som regel 2 små innlegg om natta eller 1 stort (de du får med når du kjøper de). Men man kan putte mange forskjellige innlegg med forskjellig oppsugingsevne inni. Om dagen bruker jeg kun 1 innlegg og bleia blir veldig nett og fin!

Jeg er veldig fornøyd nå med alle bleiene vi har kjøpt. Jeg har hørt at mange er mer fornøyd med å bruke ull-bukser over brettebleiene (som er lanolisert så de blir "vanntette"), men jeg har ikke fått kjøpt det enda. Er like spent hver gang jeg åpner en pakke jeg har henta på posten. Jeg har kun bestilt fra bleieboden sålangt, men det er mange andre som også selger.

De brukte bleiene pleier jeg å skylle av bæsjeflekkene (i kaldt vann - ellers setter visst fargen seg lettere). Jeg legger da alt det brukte enten rett inn i vaskemaskinen eller i en bøtte. Vasker når maskina er full, hver 2. eller 3.dag. Man bør ha minst 24 bleier for å bruke tøybleier hele tiden, ellers må man vaske veldig ofte.

Tøybleier er ikke uhygenisk som noen tror: alle bakterier forsvinner ved vask på 60 grader, men man kan også koke de på 95 grader innimellom (dette fordi det noen ganger sitter igjen gule flekker, men heng dem ut i sola så blir de også borte).

Oi, dette ble langt!! Men, der har du iallefall min "historie". Jeg er kjempefornøyd og kunne ALDRI tenke meg å gå over til engangsbleier:)

Skrevet

Det er jo superbra mht miljøet å bruke tøybleier-men tror aldri at jeg hadde giddet selv desverre...Er blitt veldig glad i disse engangsbleiene jeg da:-)) Er det ikke ekkelt når babyen bæsjer i disse? Kan vel bli litt søl...

Skrevet

Bæsj er ekkelt uansett!

Men jeg synes det er mye bedre med bæsj som holder seg inni bleien enn bæsj som flyter ut over kanten og kontaminerer alle klærne...

Gidder du å gå ut med bosset en gang om dagen?

Da gidder du å sette på en klesvask hver 2 dag.

Du slipper også å kjøpe med deg bleier hver gang du er på butikken og planlegge om du har nok bleier for hele helgen.

I tillegg slipper du at badet lukter død og fordervelse pga bleiene som ligger der (tøybleier lukter faktisk mindre, men det er ikke før du har prøvd tøy at du merker hvor mye papir faktisk lukter... det er omtrent som røykere, de merker ikke hvor ekkelt det lukter før de har sluttet).

Men for all del, det er ikke for alle.

Skrevet

Masse gode argumenter her-dere er flinke:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...