Gå til innhold

Noen som bruker tøybleier her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å gå over til dette, men er det noe tess?

Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

Hadde blitt veldig glad! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør vi, og er veldig fornøyde!

Bruker BumGenius, som nok er den varienten det er lettest å begynne med, og som er mest alt-i-ett. Bleia er one-size og kan brukes fra nyfødt til bleieperioden er over. Denne bleietypen er en variant som består av et eller to microfiberinnlegg og pvc "omslag". Microfiberet stappes inn i omslaget, som har en lomme til det. Veldig deilig å slippe masse avfall med bæsjebleier, man sparer penger og miljøet (spes. om man velger mijøvask-pelletser og vasker på energisparende program, for det blir litt mer vask). Bleiene har aldri lekket, og vi har en stortisser -- vi bruker bare begge innleggene som følger med.

Det er sikkert mange som vil sverge til de mer naturlige variantene av tøybleier, det som består av flere lag og ikke har et vanntett ytterlag, men vi er den late sorten som vil ha det så enkelt så mulig. Nå har det t.o.m kommet en all-in-one versjon av BumGenius, som i også er one-size.

Det står masse informasjon om det på Kenguruloftet.no.

Bidrar gjerne med mer info!

Gjest vaskepott
Skrevet

Les litt på bleiedebatten her på forumet, der er det mange tøybleiefrelste, og masse svar på spørsmål.

Skrevet

Tusen takk for tips! :)

Skrevet

Ja vi bruker tøybleier! Etter ni uker har jeg ikke all verdens erfaring, men er sjokkert over hvor enkelt og greit det er! Alle sier jo åh så tungvindt det må være, at du orker osv... Men det er piece of cake.

Favoritten her så langt er gammeldagse brettebleier med pul-trekk utenpå. Samme hvor eksplosiv bæsjen er, den holder seg i bleia og havner aldri oppetter ryggen som med papirbleier. Og de tørker på få timer. (de består av av gas-stoff, 70 ganger 70 cm) Kostet 189kr på Jysk for 24 stk, som er alt du trenger. Trekkene koster en drøy hundrelapp pr stykk, men det holder med fire. Etterhvert som

Jeg vet ikke hvordan det blir når bæsjen endrer seg, men til nyfødt kan jeg ikke tenke meg noe annet enn tøybleier etter å ha prøvd det. Passformen blir suveren når du bretter de som du selv vil. Søk på "cloth diaper" på youtube så kan du se mange demonstrasjonsvideoer der.

Et must når man bruker tøybleier syns jeg er vaskeposer. De fås kjøpt på bl.a. Bleieboden.no, og er vanntett og lukttett. Disse oppbevarer du brukte bleier i, og så vrenger du posen inn i maskinen når du skal vaske. Så slipper du å håndtere de brukte bleiene... Posen vaskes sammen med bleiene så det er veldig greit. Men det går like fint med en plastpose.

Ja, jeg er litt frelst, kan du si! Dette er min lille miljøinnsats, så jeg er veeldig glad i å snakke om dette. Ja, det blir en del ekstra strømbruk og bruk av vaskemiddel, men det er ingenting mot produksjon av papirbleier. Og de skal kjøres verden rundt for å havne i butikken osv osv. Og de er ikke nedbrytbare en gang!

Dette ble langt nok ser jeg så....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...