Gå til innhold

130/71 - høyt blodtrykk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig usikker på det der med blodtrykk.. Har ligget rundt 115/70 de fire første kontrollene, men nå var det altså litt høyere. testa ikke urinen, for dette var bare en kontroll for å sjekke morkakens plassering.

I tillegg kjente jeg at jeg holdt på å besvime idag morges. Utenom det er jeg i super form, og har ikke hatt en eneste plage så langt i svangerskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, synes ikke det höres spesielt höyt ut (da hörtes heller 115/70 noe lavt ut). At det varierer litt er jo normalt.

Skrevet

Ok, godt å høre. Det var en annen jordmor enn jeg pleier å gå til, og hun var litt rar anderledes.

"Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, og hva syns du om dette blodtrykket daaaaaaaaaa?"

"Eh.. vet ikke helt"

"Vet du hvorfor vi måler blodtrykket??"

"Ja.. for å sjekke svangerskapsforgiftning..?"

"Jaaaaa, og når du ikke har med urinprøve, så kan vi ikke sjekke det vet du... Så man må alltid ha med urinprøve til kontroll!"

Hun var veldig pedagogisk på en måte, men jeg husker jo ikke noe av det hun sa etter replikkene våres der, for jeg fikk inntrykk av at hun ikke trodde min vanlige jordmor har fortalt meg noe.. Hehe:)

Skrevet

130/71 er helt normalt blodtrykk, og det samme er 115/70...er vel normalt at trykket stiger litt på slutten:) Så ingenting å bekymre seg over! Hilsen sykepleier.:)

Skrevet

Takk, godt å høre!! Og iallfall når det kommer fra en sykepleier:)

Skrevet

Lurte på akkurat det samme. Var hos jordmor i går og hadde 135/70

og har liggi på 115/60 før.

Urinen var fin, men hun sier at jeg må komme meg til legen til mandag for å sjekke blodtrykket. Har egentlig time hos lege torsdag, men må bestille akuttime på mandag. Syns dette høres så drastisk ut, da jeg ikke trodde dette var høyt blodtrykk.

Skrevet

Ikke høyt i det hele tatt nei! :o) Alt innafor 110/60 til 130/80 er jo normalt - og jeg har lagt på rundt 130/75 heeeele svangerskapet frem til uke 28. Da begynte jeg å få `lett stigning` og når det nå i de senere ukene (fra uke 33-34) nådde 145/90 har legen kontroll på meg annahver dag fordi dèt er høyt.. Ble også 100% sykemeldt pga det. Og de passer hele tiden på om jeg har fått protein i urin.

Skrevet

er 100/70 lavt? :s jeg har det, men jordmor sier ingenting...

Skrevet

Nei, ikke unormalt lavt. Dette bør ses i sammenheng med ditt normale blodtrykk. Mener å huske at overtrykket (det første tallet) er høyt når det er over 150 og lavt når det er under 90.... MEN det må settes i en sammenheng:)

Skrevet

Hei!

Ang blodtrykk.

overtrykk/undertrykk.

Overtrykket bør ligge normalt over 100 ellers vil man gjerne føle seg svimmel. Jeg har hatt et overtrykk på 90 i begynnelsen av svangerskapet, måtte ta det litt med ro p.g.a svimmelhet. Ikke noe farlig, men har man dette blodtrykket til vanlig, vil man gjerne bli kvitt denne svimmelheten og går til legen for medisinering. Dette er det trykket blodet har hjerte slår/pumper. Overtrykket bør ikke ligge over 140 over lenger tid uten kontroll hos lege.

Undertrykket bør ligge under 90 og over 65. Dette er trykket i blodet/strømmen når hjerte slapper av (mellom slagene).

Det man også ser på når man måler et blodtrykk er differansen mellom disse to tallene det forteller noe om hvor godt blodet strømmer rundt i kroppen. Det er litt vanskelig å si hva differansen bør være her, dette kommer ann på sykdommer, medisiner etc, men min 30, helst 40-50 og noen har opp i 60 i differanse.

I tillegg når man måler blodtrykket skal man ha sittet i ro litt, i tillegg skal det alltid taes mere enn en måling, to er normalt.

Har man akkurat pustet og peset seg inn på legekontoret og rett inn til legen brettet opp armen og tar blodtrykket, vil dette være noe høyere enn når du har slappet av litt. Dette da kroppen/hjerte må jobbe hardere når man er i fysisk aktivitet. Så det er mangen feilkilder til for høyt blodtrykk.

Blodtrykk på 130/71 er et normalt trykk og det er også 100/60. har man det siste kan det hende man blir litt svimmel hvis man reiser seg for fort. Men noen har "bare" lavt trykk og kroppen er vant til det.

Grunnen til at man er opptatt av blodtrykk under svangerskapet er at dette kan være et tegn på svangerskapsforgiftning. overtrykk over 140 skal man følges med, over 160 blir man innlagt til observasjon. Men når dette skjer kommer ann på hvilken andre funn som blir gjort.

Håper dette hjelper dere litt, dette er ikke noe fasit svar, man er alltid forskjellig i fysikk/form/sykdommer etc som gjør at man kan kun beskrive på generelt grunnlag og det er legen som må bedømme om blodtrykket ditt er ok ut i fra din medisinske situasjon.

Skrevet

jeg har 165/95 å det er høyt har jeg fått hørt av legen..

Skrevet

hei. mitt blodtrykk ligger på 158/97 og det er høyt.......jeg har bynnende preklampsi, akkurat som sist svangerskap.....

undertrykket skal være under 90.....

Skrevet

fødte du mye for tidlig sist da, eller? Og hvor langt er du på vei nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...