Gå til innhold

store barn og uhell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg her også, siden det er litt mer fart her enn på 6-8 år.

Min gutt på 6,5 år har i det siste plutselig begynt å tisse seg ut. Nå i dag kom det plutselig bæsj i trusa også. Han sier at han ikke kjenner at det kommer før like før, og da rekker han ikke å gå på do.

Han har vært bleiefri siden han var 3 år + 1 mnd, og har egentlig aldri hatt noen problemer med uhell før nå. Han har jo nettopp begynt på skolen, men jeg har ikke inntrykk av at det har vært traumatisk på noen måte. Utover det har det ikke skjedd noe nytt i livet vårt den siste tiden.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Og som har noen råd? Finnes det noen plausible medisinske grunner? Eller er det sannsynlig at det er noe psykisk?

Alle gangene har forsåvidt skjedd mens han har lekt og hatt det veldig gøy, så det kan jo være tilfeldig. Og så er det jo selvsagt det at i løpet av skoledagen er det ingen som minner ham på å gå på do slik det var i barnehagen. Men er det ikke litt rart at en så stor gutt plutselig gjør sånn mange ganger på rad? Uten at det skulle være noen grunn til det, mener jeg....

Hmm, er litt rådvill egentlig, og blir veldig glad dersom noen har noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han helt tørr om natten?

Her er det natten som er problemet, men om dagene går det bra. Jeg har også skolegutt i år og han har tisset mye igjennom om natten etter han begynte på skole/sfo. Det virker som han trives, har fått en ny venn i tillegg til dem han har fra før på skolen. Jeg skjønner ikke hvorfor han har begynt å tisse på seg igjen, men leste et tips om at gulrøtter kan gjøre at man tisser gjennom, så det er slutt på gulrotspisingen framover. Kan sjekke ut om det er noe i det.

Klager han over vondt noen steder? Kan være mat han reagerer på siden han ikke kjenner at han må bæsje tidlig nok til å rekke doen.

Skrevet

Eldstemann her bæsjet på seg noen ganger like etter lillesøstra var født, han sa han ikke rakk hjem(var ute å lekte) men det hadde da aldri sjedd før. Han var da 5,5 år.

Men om det ikke har sjedd noe spesiellt i livet hans/deres. Skolestart er kanskje traumatisk nok for noen?!

Skrevet

Hi her.

Jo, han er helt tørr om natten. Han tisset på seg en gang i sommer, da var det et år siden sist og det var en skikkelig kveldsdrikketabbe...

Men han virker som skolen er bare gøy, og storkoser seg. Men jeg har jo tenkt at det er det som gjelder, og kanskje skjer det noe der som jeg ikke vet noe om... Ikke lett å tenke på, jeg har selv blitt mye ertet og utestengt opp gjennom barne- og ungdomsskolen. Er kjemperedd for at det samme skal skje ham. Jeg fortalt aldri noe hjemme, tror egentlig ikke foreldrene mine til dags dato vet hvordan jeg hadde det. Derfor tenker jeg jo at han kan slekte på meg.

Jaja, jeg tenker som så at vi får bare se om det går over. Hvis ikke, får vi ta problemene da. Mest sannsynlig lærer han vel noe. Han er jo stor nok til å kjenne at han skal tisse og bæsje...

Skrevet

Jeg tror skolestart kan være forandring nok til at det kan være årsaken. Det er jo en helt annen hverdag, mange nye mennesker osv. Dersom det ikke går over om en stund ville jeg undersøkt det med lege, men inntil videre ville jeg nok bare sendt med ekstra skiftetøy på skolen og en mld til lærer om å minne han på å gå på do.

Vi sliter med uhell enda vi, og hun går i 3. klasse, læreren minner henne på toalettbesøk og er glad for å kunne hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...