Gå til innhold

min fødselshistorie (litt lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

lille gutten min kom til verden 3 september. hadde termin 22 august.

var på overtidskontroll mandag 1 september. fikk da beskjed om at de skulle sette meg igang kommende onsdag om ingenting hadde skjedd, men siden hodet enda ikke var festet så regnet de med at jeg nok mest sannsynlig måtte bli satt igang.. men da jeg klaget over en kløe som hadde utviklet seg veldig de siste dagene bestemte de seg for å sette meg igang samme dag. jeg ble selvfølgelig veldig overrasket MEN glaad! endelig skulle jeg få møte prinsen min.

fikk første modningspille 11.30. fikk en til 17.30. merket ingenting før klokken nærmet seg 20. da fikk jeg kynnere som var vonde!! å de tok seg bare opp i styrke etter som tiden gikk. gikk hele natten med prekestol å pustet meg gjennom det som jordmor nå mente var rier. så ble absolutt ingen søvn på meg den natten. klokken 9.30 tirsdagen bestemte jordmor seg for å ta vannet mitt.. da fikk jeg panikk for nå visste jeg at det ville bli mye verre. å merk mine ord, det ble det.. nå var riene så ekstremt vonde at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. fikk beskjed at jeg hadde rundt 2 cm åpning. da klokken nærmet seg 16.00 måtte jeg teste ut lystgassen. denne ble jeg bare kvalm av å følte meg fyllasyk. nå hadde jeg 4 cm åpning til min store lykke. ting gikk ikke akkurat fort men det gikk da fremover (trodde jeg...) kl 18.00 hadde jeg åpnet meg til hele 6 cm å gjett om jeg var lykkelig. nå var det bare de siste 4 cm igjen å det var jo disse som skulle gå så fort! riene var på dette stadiet så utholdelig at jeg skrek etter epidural. å jeg som hadde bestemt meg for null smertestillende på forhånd, måtte til slutt krype til korset. MEN epiduralen virket bare på ene siden!! å dette førte til at jeg fikk dobbelt så sterke rier på andre siden av magen og ryggen. hadde lyst å legge meg ned å dø av all smerten men takket være min gode mor og kjæreste så klarte jeg å fokusere veldig på puste teknikken.. jordmor prøvde fortvilet å justere på nålen som gikk inn i ryggen i håp om at epiduralen ville spre seg over på andre siden og, men neida. tilslutt beordret hun legen til å komme opp å sette ny epidural på meg. smertene jeg hadde var rett å slett ikke til å holde ut lenger.. legen kom omsider å beklaget seg å fortalte at jeg hadde trang årekanal. men at han skulle prøve engang til. å det virket!! jeg var helt i himmelen! lå å gliste fra øre til øre! riene som kom kjente jeg bare som kynnere. magen bare strammet seg litt å absolutt INGEN smerte!! men etter en time i himmelen var det tilbake til helvete igjen. for da gikk epiduralen ut å da de fylte på igjen virket det nok engang ikke. jordmor sjekket meg på nytt å fremdeles 6 cm åpning. nå var klokken blitt 23.30. hun beordret meg opp på gulvet. der måtte jeg stå å trippe frem og tilbake i håp om at det ville sette fortgang på ting.. og det var da jeg fikk sjokkbeskjeden! om ikke det skjedde noe innen en halvtime måtte det bli keisersnitt!! jeg ble helt sjokket. gjorde alt jeg maktet av tripping frem og tilbake på gulvet og små hopping, men kl 12.00 var det fremdeles 6 cm. klokken 12.30 kom legen å ga meg en ny ladning med epidural, men denne var mye sterkere. ble helt lam i fra magen og ned. så begynte de å gjøre meg klar for keisersnitt. akkurat da var jeg bare så glad for at smerten var over så nå kunne de gjøre akkurat hva de ville meg meg:P

klokken 01.30 var prinsen vår ute. han var 3940 g og 51 cm lang. var et tårevått øyeblikk da vi hørte gutten vår skrike i det de tok han ut. å det første han gjorde da de la han ned med fjeset mitt var å sutte på tommelen. verdens mest nydelige gutt!

fikk i etterkant vite at jeg har for trang bekken. derfor jeg aldri åpnet meg mer. å derfor hodet aldri hadde festet seg. så blir nok keisersnitt på meg neste gang og. litt frustrerende å vite at om de hadde tatt røntgen av bekkenet mitt (noe de nemlig vurderte å gjøre) så hadde jeg sluppet alle timene med rier og smrte helvete.. men nå er jeg bare glad for at alt er over å jeg koser meg med gutten vår:)

tusen takk for meg her inne på bim. har vært utrolig lærerikt å kommer nok til å savne siden veldig.. men kanskje vi snakkes på din baby?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi...litt av en fødsel det der,gitt!

Takk for at du delte historien din med oss,alltid like interessant å lese fødehistorier.

Gratulerer så masse med gutten din :)

Skrevet

Gratulerer så masse med prinsen din! Takk for fin historie.

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...