Mikromamma Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Hei, jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes (blodsukker: 8,9 to timer etter glukosebelastning), og måler blodsukkeret mitt før frokost og middag,og to timer etter. Alle verdiene mine på disse målingene ligger innenfor det som er normalt - som regel et eller annet sted på 5-tallet.Jeg har to spørsmål: 1: dere andre som har fått påvist svangerskapsdiabetes - er dere helt nazi i kosten eller skeier dere ut innimellom? 2. Pga diabetesen grå jeg til kontroll hver uke, for å sjekke at Mikro ikke blir for stor. Foreløpig ligger han på en kurve som tilsier 3,9 kg, og det er vel nokså normalt eller? Hvor stor feilmargin er det på disse målingene, og hvilken vei går det som regel?
adelia*termin 18/10* Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 1: jeg skeier ut i blant.. Mer siste tiden... 2: Jeg får ikke en enste ekstra kontroll pga min diabetes.. hadde høyere verdier enn deg også... har derimot fått beskjed om at barnet mitt vil bli minimum 4 kilo ved termin... Blir du sjekket hver uke hat de sikkert kontroll
Lemonia Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Jeg har ikke svangerskapsdiabetes, men jeg har type 1 diabetes, som også gir fare for store barn. Forskjellen ligger jo i at jeg som tar insulinsprøyter kan spise som vanlig. Men jeg kan jo svare likevel: 1. Du trenger å ingen måte være nazi med kostholdet ditt, men du må følge med på blodsukkeret ditt. Hvis det som du sier ligger på 5 jevnt over døgnet er det veldig bra, og da kan du nok skeie ut litt mer enn om blodsukkeret ditt ligger høyere. Du må bare prøve deg litt fram med det du har lyst til å spise og se hvordan blodsukkeret ditt blir påvirket, så finner du fort ut hva og i hvilke mengder du kan spise snop. Men det er uansett ikke meningen at du skal være totalt avholdende. Tenk et normal, sunt og variert kosthold, med helt normale utskeielser innimellom. 2. Kontroll hver uke høres mye ut (men jeg vet ikke hvor langt du er på vei da). Selv går jeg annenhver uke, og begynner med ukentlige kontroller i uke 34. Vekstestimering på ultralyd hver fjerde uke. De lar ikke barnet overstige 4,5 kg, da setter de i gang. Om dette gjelder deg med svangerskapsdiabetes vet jeg ikke, men jeg vil tro at du også har en øvre vektgrense i forhold til om de setter i gang eller ikke. Med svangerskapsdiabetes er de vanligvis ikke så raske med å sette i gang i forhold til oss. Jeg får f.eks. ikke gå over termin, mens hos dere ser de det mer litt an i forhold til barnet. 3,9 kg er forøvrig en helt normal vekt, litt over gjennomsnittet, men ingenting å bekymre seg over. Noe feilmargin er det nok, men synes ikke du skal tenke for mye over det. Husk at de måler jo flere ganger gjennom svangerskapet, og det blir mye mer riktig enn de som f.eks. har én vekstestimering pga høyt SF-mål. Det er mer sannsynlig å bomme litt på den ene målingen, enn på de jevne som vi med diabetes har. Lykke til. :-)
Mikromamma Skrevet 19. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. september 2008 Tak for gode svar! Det er utrolig deilig med et sted som dette der man kan spørre om alt mulig rart. God helg alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå