Gå til innhold

Hjelp med med motivasjon. Lyst til å føde uten epidural....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å klare og føde uten epidural. Men nå som det nærmer seg termin er jeg redd jeg ikke skal klare det. Trenger noen motiverende ord, evt noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!:)

 

Kanskje det hjelper å ikke tenke så mye på om du klarer føde uten epidural og heller fokuserer på at du ønsker å klare deg lengst mulig uten?

 

Eg fødte helt uten smertestillende sist (snart 8 år siden) og HÅPER å kunne gjennta det denne gangen også! Men en vet jo aldri hvordan fødselen blir, vet eg kommer et godt stykke på vei med staheten min iallefall he he

Vi prøver så lenge vi klarer og så tar vi heller "problemene" underveis!:)

 

Masse lykke til iallefall!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg fødte for 3 uker siden på fødeloftet. Der er det ingen medikamentell smertelindring.

Jeg brukte badekar, ryggmasasje med olje og akupunktur.

Jeg var forberedt på at det skulle være vondt, og så deretter bare tingene som det kom.

Var på et tidspunkt at jeg sa: nå klarer jeg ikke mer, jeg vil ned på føden å få smertelindring. Men jeg ble likevel på fødeloftet. Lukket øynene og fokuserte på pustingen. Og det hele gikk kjempe fint. Var knappe 3 timer på sykehuset før jeg fødte ei herlig jente.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

For 3 uker siden fødte jeg en nydelig liten jente, kun med bruk av lystgass... hadde tenkt en del på forhånd om jeg ønsket epidural, men kom fram til at jeg ønsket helst å føde uten.

Har også en gutt på 2 år som også ble født uten epidural. og han var til gjengjeld nesten 4 kg og 52 cm lang.... men det gikk kjempe fint.

Klart at det er vondt å føde, men vi er lagd for å klare det. millioner av kvinner føder daglig, og de fleste uten noen form for smertestillende.

 

Det høres nok ut som en klisje, men man glemmer faktisk smerten ganske fort etter at fødselen er over.

 

Jeg har brukt lystgass under begge fødslene som eneste smertestillende.

Det hjelper faktisk å konsentrere seg om pustingen, og det å slappe av mellom hver rie.

Epidural kan faktisk gjøre at fødselen tar lengre tid!!!

 

Uansett, man vet aldri hvordan en fødsel vil bli, håper du får en fin opplevelse, med eller uten epidural!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil bare si at vi alle er forskjellige. Noen tåler smerte mer enn andre. Fødselen er noe du selv skal styre uten andres meninger om hva som er best osv. Ta dette meg smertelindring når du kommer på føden, og vurder den sammen m JM, hvis ønskelig. Husk det er du som skal føde barnet, ingen andre. Og må du ha epidural er det ikke noe som sier at det er nedverdigende eller dårlig at du ikke klarte deg uten,...

 

Tenk, dette er det kun du som kjenner og styrer helt selv. Ta det underveis, det er mitt råd.. Slik kommer jeg til å gjøre det, for jeg å har tenkt slik at jeg ikke ønsker epidural, men så har jeg begynt å tenke på en annen måte de siste ukene her nå! Det funker for meg i hvertfall! Men alt er opp til deg hva du ønsker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på fødeloftet for to uker siden, og ventet så lenge med å dra på sykehuset at det ikke var tid til noeen som helst form for smerktelindring. PÅ forhånd var jeg opptatt av at det ikke skulle være noe nederlag om jeg ombestemte meg og heller ville ned på vanlig fødeavdeling. Hjemme mens de verste riene sto på tenkte jeg "den neste blir verre - jeg har mange timer foran meg med hardt arbeid" og derfor ble jeg lettere sjokka da det viste seg at pressriene kom i det jeg kom til sykehuset. Tror ikke bare det handler om at alle takler smerte forskjellig - men like mye at vi fra naturens side har forskjellig utgangspunkt for å føde. Både søstera mi og mor mi har hatt relativt enkle fødsler, så i stedenfor å smykke meg med at jeg ikke har brukt smertestillende velger jeg å være takknemlig for at jeg ser ut til å ha gode forutsetninger for å føde barn.

 

Masse lykke til - enten det blir med eller uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta imot alle råd som kan jelpe slik at du evt ikke trenger epiduralen, samtidig er jeg litt enig med nr 2. Jeg var veldig innstilt på at jeg ikke skulle ha epidural sist, derfor ble det en skikkelig nedtur for meg da jeg likevel "måtte". Etterpå følte jeg at, jeg, en sterk og frisk jente burde klart bedre. Jeg har tenkt mye på det frem mot denne fødselen. Det er en del negative sider ved epidural som gjør at vi skal forsøke å unngå den, men samtidig, epiduralen gjorde at jeg fikk en pause fra det hele og fikk sovet et par timer og samlet krefter til ny tørn, det var ikke å forakte. Jeg prøver denne gangen å gå inn uten for mange sterke oppfatninger. Det eneste vi kan gjøre er å ta det som det kommer. Ikke sammenlign deg med hva andre "klarer" og ikke. Det er din fødsel og den er helt unik. Uansett hvilke hjelpemidler du trenger er det å få ut den lille en fantastisk prestasjon som du kan være stolt av i ettertid. Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du

 

jeg fødte egentlig uten selv å ville det uten epidural, kun med lystgass. Det gikk veldig fint og jeg kommer til å gjøre det uten igjen..........kanskje ta litt bedøvelse i utgangen, men ellers ikke nødvendig med noe mere :-)

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte en gutt uten noen form for bedøvelse for tre uker siden. Jeg var bestemt på at jeg skulle ha både epidural og lystgass (hadde ikke sagt dette til jordmor) men det ble litt dramatisk etterhvert med manglende pressrier, to vakumforsøk som glapp og tilslutt tang... måtte klippes mye og det var tre leger, tre jordmødre og ett par barnepleiere rundt senga mi... Var ikke før fødselen var over at jeg innså at jeg ikke hadde brukt noen form for smertelindring, enda fødselen var ganske lang! Det gikk kjempefint men det kan lønne seg å ikke bestemme seg på forhånd. Lykke til- det er litt av en opplevelse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe av hjelpen her kan jo rett og slett skremme en stakkar......

 

stå på du, dette fikser du. ja det gjør vondt, men husk på pusteteknikken ( inn av nesa og ut av slappe lepper, dype drag ) det funker.

 

Uansett hva du velger så er et tips ihvertfall å høre på jordmor, og ikke miste motet om du føler at dette ikke går og at " du aldri i livet får ut ungen av "nøkkelhullet" uten at det får fatale konsekvenser"- slapp av- vi er skap til dette.

 

Du kjenner ikke at ungen "glir ut"- selv om du ikke har epidural. Det gjør rett og slett bare vondt- også popp er den ute. Smertene er overkommerlige så ikke ha angst for det :-)

 

jeg fødte med lystgass, gikk veldig fint. Jeg hadde ikke bestemt meg for det, men det gikk så fort. Ett rift selv om jeg trodde alt skulle spjære opp, fatt mot!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...