Gå til innhold

Oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ansatt i kommunen siden mai 2008, har jeg da 1 eller 3 mnd oppsigelsestid ved oppsigelse nå?

I følgearbeidskontrakt står det gjeldende oppsigelsestid etter hovedtariffavtalen §3, har prøvt å finne den på nettet, men intet hell. Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke frem noe ang prøvetid i arbeidsavtalen, så er rett og slett usikker på det. Hva er vanlig ved jobb i kommunen?

Skrevet

I kommunen jeg jobber det 3 mnd oppsigelsestid.

Skrevet

Det varierer. Du bør sjekke opp om du har prøvetid, for det påvirker oppsigelsestiden.

3.2 Oppsigelsesfrister

3.2.1 Hovedregel

Som hovedregel gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 3 måneder regnet fra

oppsigelsestidspunktet.

Vedrørende eldre arbeidstakere mv., se arbeidsmiljøloven § 15-3 (3).

3.2.2 Prøvetid m.m.

For arbeidstakere som er tilsatt med prøvetid på inntil 6 måneder og for

arbeidstakere som er inntatt til å utføre et arbeid av forbigående art av inntil 2

måneders varighet, gjelder en oppsigelsesfrist på 14 dager.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven § 15-3:

1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

Hovedtariffavtalen §3:

Som hovedregel gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 3 mnd regnet fra oppsigelsestidspunktet. Vedrørense eldre arbeidstakere se AML §15-3

For arbeidstakere som er ansatt med prøvetid på intill 6 mnd og for arbeidstakere som er intatt for å utføre et arbeid av forbigående art av intill 2 mnd varighet gjelder en oppsigelsesfrist på 14 dager.

Dvs. Du er fortsatt i prøvetid og har 14 dager oppsigelsestid

Skrevet

Dersom hun er ansatt med prøvetid...

Skrevet

ja, men jeg har aldri hørt om at folk i kommunen ikke blir ansatt med prøvetid...

jeg har jobbet i kommunen og vært tillitsvalgt (og dermed med på en god del intervjuer i kommunesektoren) i over 8 år nå...

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva hovedtariffavtalen sier, men arbeidsmiljøloven sier 1 måned:

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

- Kan godt være at hovedtariffavtalen er mer avgjørende i ditt tilfelle, siden kontrakten henviser til den. Og da er det vel 3 måneder??

Skrevet

Skal sjekke opp med personalkontoret i morgen. Vet at andre som har sagt opp nå i det siste, har 3 mnd oppsigelsestid, men de har vært ansatt mye lenger enn meg, dvs flere år i disse tilfellene. Er en 100 % fast jobb jeg har.

Frykter jo at det er 3 mnd, men er enig i at det ville vært rart om jeg ikke har prøvetid..

Skrevet

Jeg vet om folk som ble ansatt uten prøvetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...