Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det galt å drikke et halvt glass rødvin til maten eller kose seg med det til kvleds programmene? og hvor går grensa på hvor mange ganger man kan gjøre dette i uka? jeg forstår det sånn at i usa får de gravide drikke et halvt glass rødvin vær dag. hvorfor sier det norske helsevesenet at man ikke skal drikke noe i løpet av svangerskapet. skjønner jo den at man ikke skal drikke seg full. men kan man ikke drikke et halvt glass? eller er det like galt som dette å røyke? og hvor går grensa der?

jeg bare lurer hva dere mener. jeg har mine meninger og syntes at alt med måte er ganske grei måte å gjøre det på. jeg trur at det er like farlig og spise masse godteri som og røyke og drikke rødvin. jeg har røyket i mitt svagerskap og drikket et halvt glass med rødvin og spsist godteri. men alt med måte. jeg holder meg til max 3 røyk om dagen hvis jeg må røyke. noe jeg ikke gjør vær dag og hvis vi spiser en god middag tar jeg meg et halvt glass vin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalavhold under svangerskapet for min del, det er et lite offer syns jeg. Har jeg lyst på øl kjøper jeg meg alkoholfritt, vin venter jeg med.

Ellers har jeg hørt og lest at et LITE glass vin en gang i blant når man ammer ikke er så farlig, men helst ikke de første par ukene. Mutter fikk servert ordentlig sjampanje på føden av jordmor/lege da hun fikk oss tre første, men dette var da på syttitallet.

Helt enig i holdningen om "alt med måte", men altså ikke når det gjelder alkohol og tobakk. Det er nok ytre påkjenninger ellers, som bl.a luftforurensing og dårlig inneklima, om man i tillegg ikke skal ha i seg stoffer man vet kan gjøre stor skade, - selv i små mengder. Det er nå min mening, men jeg moraliserer overhodet ikke for noen. Hver og en har ansvar for seg og sitt, jeg passer på meg selv :-)

Men jeg er glad du er fornuftig og ikke tar et stort glass i stedenfor et halvt glass en gang i blant!

Lykke til videre :-)

Skrevet

Jeg har lest den forskningsrapporten som man baserer anbefalingen om totalavhold på i Norge, og der kommer det ikke fram at det finnes forskningsresultater (og da har man sett på et stort antall studier i hele verden), som viser at en alkoholenhet er skadelig for barnet. Det rapporten viser er at man ikke kjenner noen nedre grense for sikkert alkoholinntak.

Som du sier er anbefalingen anderledes i mange andre land, inklusiv England.

Selv drikker jeg ikke likevel om jeg ikke tror et halvt glass skader barnet. Mest fordi jeg syns det er masete å håndtere de sterke synspunktene på dette (ALLE syns å vite at det er galt), og det koster meg tross alt ikke så mye å la være.

Skrevet

jeg har drukket 5 slurker champagne til sammen under hele svangerskapet. synes det ikke er verdt den evnt risikoen. men jeg kommer definitivt til å drikke et helt glass m.m champagne etter fødselen!! da får de si hva de vil de på sykehuset!! jeg føler at å drikke alkohol som gravid er så tabu og moralsk feil at jeg blir redd av blikk folk evnt kan sende meg- men så er jeg litt sensitiv for hva andre kan synes da... selv har både lege og jm sagt at vi er litt nevrotiske nå til dags ifht gravide og alkohol.

Skrevet

Jeg har mye familie i USA, og tror ikke det stemmer at de "lar" gravide drikke et halvt glass om dagen. Kusina mi er gravid der borte, og fikk streng beskjed av sin lege om å ikke drikke så mye som en slurk alkohol siden man ikke vet hva som kan være nedre grense for FAS.

Selv har jeg ikke rørt verken sigaretter eller alkohol mens jeg har vært gravid, og det er en billig pris å betale for ren samvittighet for min egen del, synes jeg. Men det er opp til hver enkelt uansett, og jeg skal ikke dømme dem som ikke klarer å holde seg helt unna.

Skrevet

Jeg personlig er helt totalavholds både fra røyk og alkohol. Jeg stumpet røyken straks jeg fant ut jeg var gravid og det halve glasset med vin er allikevel så lite at det er ikke noe problem la det være.. Hva andre velger å gjøre som gravide er opp til dem, men jeg synes det er en god trygghet å vite at om det skulle være noe gale med lille nurket mitt har jeg ihvertfall gjort alt jeg kan gjøre for at dette ikke skulle skje.

Skrevet

Da jeg gikk gravid for litt over 2 år siden var det "ok" i Danmark å ta et lite glass vin. Selv legen min sa det. Nå er det mange aktive kampagner hvor man fraråder bruk av alkohol mens man planlegger å bli gravid og under graviditet.

Jeg for min del rører ikke noe. Det tør jeg simpelthen ikke. Man vet vel ikke noe om hvor mye eller lite det egentlig skal til før barnet kan ta skade av det. Og det er vel gjerne skader man ikke ser før barnet begynner å vokse til og får innlæringsvansker osv.

Jeg synes ikke det er noe stort offer å droppe alkoholden. Selvfølgelig har det fristet med en øl i sommersola eller et glass vin, men så kan jeg jo heller glede meg til det når bayen har kommet ut.

Hva andre gjør må jo være opp til den enkelte, men personlig synes jeg ikke noe om at man røyker og drikker under graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...