Gå til innhold

når vet man at man har hatt et migreneanfall ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når man har så vondt i hodet at all aktivitet fører til oppkast ? når man kun klarer å ligge stille og håpe at man overlever ?

eller trenger det ikke å være migrene ?

hvis det jeg hadde var et migreneanfall, vil jeg gjerne ha effektiv medisin i bakhånd til neste gang, for fytti så skummelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt være migrene ja!

Når jeg får de værste anfallene så kan jeg bare ligge på et mørkt rom, må ligge heeelt stille og hver minste lyd føles ut som et fly som kræsjer i hodet mitt :-S det er ikke så ofte jeg kaster opp, men blir alltid kvalm.

Men jeg er på en måte litt "heldig" fordi jeg får noe som heter aura først. Blir VELDIG lysømfintlig noen timer før, kan prikke og jeg blir litt nummen i leppene, får flimmer på øynene osv. Om jeg tar en paracet og en panodil + drikker masse vann og går å legger meg da kan jeg klare å unngå den værste hodepinen heldigvis, men da må jeg reagere KJAPT!

Kan være lurt å ta seg en tur til legen om du mistenker migrene, for det er ikke noe særlig å ligge å pine seg gjennom sånne anfall :(

Skrevet

Høres ut som slik jeg har det når jeg har migrene anfall.....

Skrevet

Kan vere migrene, ja. Ein brukar å kjenne det, når ein har anfall;)

Hos meg er den som regel konsentrert på eine sida av hovudet, ved anfall. Men kjenner det jo i heile hovudet, likevel.

Eg har ikkje dei sterkaste anfalla lenger. Har lært med signala, og kortid medisinen må takast for å forhindre skikkelig anfall. Eg har det som heiter migrene med aura, så eg får synsforstyrrelsar før smertene kjem. Eg tar Maxalten min då, og dermed unngår eg smertene, eller i allefall nesten alle smertene. Har igjen ein uggen følelse i kroppen og magen, og generelt litt ubehag.

Hos meg var det som du har det, i starten. Visste ikkje heilt kva det var, og lei meg gjennom det. Og då eg fekk medisinen, så tok det også ei tid før eg fant ut kortid eg måtte ta den, for å unngå smertene.

Skrevet

Det kan være migrene.

Er hodepinen lokalisert foran (pannelappene) eller bak (nakkeregion)?

Begge eller ene siden av hodet?

Er du generelt lysømfintlig eller har du merket det før du får hodepine?

Har du ofte hodepine og hadde du det ofte som barn/tenåring?

Blir ansiktsmusklaturen din påvirket før og omkring anfallet?

Har hatt migrene siden jeg var lite barn, og lå ofte rett ut enten det var hverdag eller helg. Mange vokser av seg barnemigrene, men ikke alle.

Sommerstid og solfylte snødager må jeg gå med solbriller for å i det hele tatt kunne ha øynene åpne og fokusere skikkelig på ting. Dette er forskjellig for de fleste da, mange merker bare denne lysskyheten rett før og under anfall. Migrene er oftest lokalisert på ene siden av hodet (tinningene) og smertene er bankende/pulserende/bølgende..

Skrevet

Det kan også være spenningshodepine, noe som rammer 80% av befolkningen i en eller annen periode i livet.

Skrevet

Hodepinen kom i pannen og i bakhodet, og ja, har og hadde ofte hodepine.

Jeg hadde liknende hodepine for 8 år siden, under en ekstremt stresset periode. Da var det bare på den ene siden, og jeg trodde kanskje jeg skulle dø. (tenkte jeg hadde fått noe fælt i hodet, hehe, svulst eller noe......) Ante ikke hva det var, og trodde hodet skulle eksplodere. Det varte i mange timer, og jeg kastet opp. Husker jeg var alene, og hadde ikke klarte ikke å ringe etter lege.

Det kan kanskje være lurt å ha medisin for hånd. Men finnes det midler som tar smertene ? Jeg tok paracet i dag, men det hadde null effekt,

Skrevet

Eg brukar Maxalt, og syns den tar det veldig bra:) Har hatt Imigran før, men den var ikkje like bra.

Det er litt prøve og feile-metode for å finne rett medisin som passar for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...