Gå til innhold

kan enslige adoptere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg lever i et lesbisk partnerskap, og vi har enda ikke lykkes med å bli gravid (ivf) og vi ønsker oss barn over alt på jord. jeg vet at vi ikke kan adoptere, selv om vi skal bli vurdert etter nyttår, men hjelper jo ikke det når ingen lann aksepterer å adoptere til lesbiske /homofile.

Ønsket om barn er derfor så sterkt, at vi har seriøst vurdert å flytte fra hveradre, søke om skillsmisse og leie leilighet som jeg da skal bo i "alene" mens hun liksom bor hos foreldrene sine.

 

kan jeg da søke om adopsjon alene ? på papiret er jeg da singel.....

 

noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske sikker - om enn ikke 100% - på at dere ikke vil godkjennes. Fordi dere granskes temmelig grundig, og uansett hvor singel du er vil du ha vært i et partnerskap og neppe godtas av de aktuelle landene. Ta kontakt med Bufetat og de tre adopsjonsforeningene for et sikrere svar.

 

Men jo, enslige kan i utgangspunktet adoptere. Det er vanskeligere å godkjennes og lengre ventetid. Akkurat nå har i hvert fall to av adopsjonsforeningene inntaksstopp for enslige.

 

Dere kan eventuelt forsøke å bli fosterforeldre og etter hvert få adoptere fosterbarnet. Det har man selvsagt ingen garanti for i det man tar i mot barnet, og jeg ser at det er et elendig alternativ.

 

Eller dere kan emigrere, adoptere og flytte tilbake til Norge. Det er ikke sant at ingen land vil adoptere bort til homofile, men norske myndigheter har ikke sørget for at adopsjonssamarbeid opprettes med de landene/organisasjonene som vil det. I land som Nederland, Canada etc. kan man greit adoptere. Norske myndigheter godtar vanligvis en adopsjon gjennomført i utlandet forutsatt at man bodde der og intensjonen var å bli boende der, da adopsjonen ble gjennomført.

 

Ingen veldig gode løsninger, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm så man kan altså emigrere til canada eller nederland da og bosette seg der...for så å adoptere...

 

men nå som ekteskapsloven forandrer seg....de sier jo at de skal åpne for å vurdere homofile som adoptivforeldre, da må de jo samarbeide med et land som godtar det?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man. Nederland er enklest, men Canada har heller ikke de helt gedigne kravene til immigrasjon. Det er selvsagt en stor ting å gjøre likevel.

 

Det er ingenting som tyder på at norske myndigheter har tenkt å forandre hele adopsjonspolitikken bare fordi de gjør det teoretisk mulig for homofile par å vurderes som adoptivforeldre. Dette har heller ikke skjedd i Sverige, som var noen år tidligere ute. Den eneste praktiske forskjellen i overskuelig fremtid vil være at homofile fosterforeldre kan adoptere sine norske fosterbarn om omstendighetene skulle indikere dette.

 

Ja, og så kan man teoretisk sett vurderes som adoptivforeldre til de omtrent ti norske barna som årlig adopteres bort uten å være fosterhjemsplasserte. Sjansen her er nok mindre enn å vinne i lotto.

 

(Dersom en av dere skulle være oppvokst i et annet land, selv er adoptert eller har bodd maaange år i et annet land finnes det nok en mulighet, men den er temmelig søkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kona er adoptert....hva mente du, kan det være mulgihet for å adoptere derfra eller hva mente du nå?

 

kan vi bli foster foreldre da feks, kunne jo og tenkt meg det etter hvert om vi ikke lykkes på andre måter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, altså - det finnes en mulighet for å adoptere utenom adopsjonsforening. Man må også da ha godkjenning i Norge, men kan få denne om man har en "spesielt sterk tilknytning" til landet man vil adoptere fra. Dersom hun er adoptert fra et land hvor det er mulig å ordne en adopsjon uten å bruke en adopsjonsforening, men ved f.eks en lokal advokat, kan dette være et alternativ. Men det er veldig, veldig søkt at landet både skulle tillate adopsjon til en enslig eller noen i partnerskap, og at norske myndigheter skulle godta at man adopterer utenom forening når det antagelig er mulig å bruke forening for dette landet (det er jo få adopsjonsland som ikke lenger brukes i det hele tatt). Bufetat er instansen å spørre, og jeg er ingen fan av dem.

 

Fosterforeldre kan dere sikkert bli. Fosterhjemsforskriftene sier at som en hovedregel skal et fosterhjem bestå av et ektepar av ulikt kjønn, men dersom det er til enkeltbarnets beste kan homofile eller enslige vurderes. I praksis betyr dette at man i noen strøk fint godkjennes, i andre områder ikke gjør det. Jeg kjenner flere homofile fosterforeldre, men disse i det sentrale østlandsområdet - kan ikke uttale meg spesifikt om forholdene andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hva med donorsæd eller at "den andre" av dere prøver å bli gravid?

 

Høres sikkert dumt ut dette, men tro meg, det er godt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei anonym, vi har tenkt å prøve kone nr 2, med vanlig insiminering i danmark først, så får vi krysse fingrene for at det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er nysgjerrig på hvordan det går med HI her, håper at det klaffet med at en av dere ble gravide :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...