monica får juliprinsesse Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg vil..barnedåp eller navnefest...noen som har erfaring med navnefest å vet hva det går ut på?
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Har ingen erfaring med navnefest. Jeg personlig vil ha dåp, men kjæresten min er anti kristen, så det er uaktuelt for han. Da vil han heller ha en navnefest. Noe jeg har godtatt, da jeg ikke er spesielt kristen jeg heller - selvom dåp for meg er mer som en tradisjon. Akkurat som jul Men det blir ikke før om lenge før det gjelder oss uansett!
monica får juliprinsesse Skrevet 18. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2008 akkurat sånn vi har det å. ja dåp blir mere tradisjon for oss å. har enda ikke bestemt oss...spent på hva det blir...hehe
Gjest Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Navnefest foregår i regi av Human-Etisk Forbund. Her er en link til siden deres som forklarer hva en navnefest går ut på http://www.human.no/templates/Page____220.aspx Hvis du ser litt ned på siden står det "Les orienteringshefte for Humanistisk navnefest", der er det ganske godt forklart hva som skjer. Jeg ahr selv vært på en navnefest og syns det var kjempefint. Veldig høytidelig, samt sanger, lesing av dikt og noen taler.
monica får juliprinsesse Skrevet 18. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2008 takk for d, ska sjekke det opp:)
trultetralte <3 Høygravid Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Vi hadde navnefest i regi av Human-Etisk forbund. Vi er ikke kristne, og da syns jeg det er helt feil å døpe barnet vårt i kirken. Det var en fantastisk og personlig seremoni, der taleren snakket kun om oss og hadde en helt personlig tale til vårt barn. Var råflott og rørende.Vi hadde 2 navnevitner. Vi skal også ha navnefest til nr.2 som er i magen nå:-) Lykke til med valget
halloween-termin :) Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Vi hadde det - i Oslo er det i Rådhuset - var kjempefint!
suski22.12.08 Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Hadde navnefest til datteren vår født 2006. Syntes det er bedre enn dåp (er ikke kristen, og syns dåp er drepende kjedelig i tillegg), men det var "sånn passe". Vurderer å droppe hele greia til nestemann, men der har jeg fått mange reaksjoner på at jeg burde gjøre det likt for alle barna mine. Ser jo i for seg poenget med det, og kommer derfor sikkert til å ha navnefest for nestemann også. Navnefesten vi var på var i regi av HEF og var omtrent slik: Alle "gjestene"- ca 10-20stk pr barn tenker jeg- satt i en veldig fin sal. Og så hadde vi (mammane, pappane og barna) inngangsprosesjon før vi satt oss på forreste rad. Det var mye taler og sang. Og så gikk alle foreldre+barn opp en etter en familie for å signere på en tavle som vi så tok med oss hjem. Faddere er frivillig, og blir ikke skrevet opp noe sted av HEF, har ingen rolle i seremonien, så vi hadde ikke faddere. Kostet ca 1500kr hvis jeg ikke tar feil.
monica får juliprinsesse Skrevet 21. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2008 takk for det...høres koselig ut værtfall:) noen som vet hvordan dette foregår i bergen?
Clemencia Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Jeg personlig liker ikke barnedåp, pga. at de mener en baby som det ikke er blitt "skvettet vann på" går til helvete.. Så når jeg en dag får meg barn, skal det bare være en "fest", uten noe annet pjatt
anjaslilje Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 jeg heller mot dåp. ser ikke helt poenget med navnefest. men alle er jo forskjellige. lykke til uansett valg
MintCondition Skrevet 21. september 2008 #12 Skrevet 21. september 2008 Vi hadde navnefest til vår eldste, og skal ha til nestemann også. For meg blir dåp helt feil, siden vi ikke er kristne, og jeg ikke vil stå oppe foran prest og juge og si jeg vil oppdra en unge i den kristne tro, når det rett og slett ikke er sant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå