Gå til innhold

Ikke blodprøve før i uke 8??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte legen min i dag, og fortalte at jeg var gravid. Da fikk jeg beskjed at de ikke tok blodprøve før i uke 8. Er dette vanlig praksis?? Jeg er etter egne beregninger 6 uker på vei. Jeg fikk uansett time i morgen fordi jeg er litt plaget med tung pust. Da sa hun jeg snakket med at jeg kunne nevne jeg var gravid, men hun satte opp ny time igjen om 2 uker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er nok ganske vanlig!

Man skal ha første kontrollen mellom uke 8-12 (ganske normalt i hvert fall)

De tar ikke blodprøver så tidlig rett og slett fordi det koster mye penger, og man fremdeles har stor spontanabort fare før hjertet har begynt å slå på babyen (og det slår i uke 8)

Jeg spurte legen min, og det var dette jeg fikk til svar

Skrevet

Var hos legen i går(5+6), gjorde alt bortsett fra å ta bodprøver. Skulle komme tilbake i uke 12 for å ta de.

Skrevet

Jeg var hos lege på torsdag, da tok de blodprøver og alt. jeg er 6+5.

Skrevet

Jeg fortalte legen min at jeg er gravid i uke 6, men skal ikke til ordinær svangerskapskontroll og prøvetagning før i uke 12. Dette er helt vanlig.

Skrevet

Jeg var hos legen på tirsdag. Da tok jeg kun en graviditetstest, ingen andre prøver. Men hos meg er de litt usikre på hvor langt jeg er på vei, så jeg skal til UL først for å finne ut av det. Er 7 eller 11 uker..

Skrevet

Jeg oppsøkte legekontoret i uke5 og fikk tatt en graviditetstest, da den var positiv(noe som jeg egentlig visste etter uttallige hjemmetester for å overbevise meg selv om at vi endelig hadde lyktes ;) ) satte de opp en legetime uka etter, altså uke6. Ved dette legebesøket ble blodtrykk målt, det ble undersøkt at livmora var riktig utviklet i forhold til ukene, vekt, blodprøver og urinprøve. Så dette varierer sikkert fra legekontor til legekontor...??

Skrevet

Jeg har vært hos legen, og skal igjen... men skal ikke ha ordentlig svangerskapskontroll før i uke 12. Legen sjekket verdier, og mente at blodprøver ikke var nødvendig ennå pga gode resultater på forrige helsesjekk... så det er nok litt forskjellig hva de gjør (tok GU da, for det var for lenge siden sist).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...