Gå til innhold

Ina25#!!

babyfrøken *mamma*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i en veldig! lik situasjon (",) Jeg er også veldig redd for å gå over tiden, det er eneste grunnen til at jeg er så opptatt av "min egen" termin og størrelsen. De har ikke godt av å være der inne mer enn en uke over termin!

Jeg har for det første snakket litt med jm som jeg går til om dette, hun er nok ikke helt på gli når det gjelder å tro mer på meg enn ul- termin, men har fått henne til å gå med på at dersom jeg går til ul-termin, skal hun sende meg til føden for kontroll (altså 1 ukes "overtidskontroll ift min termin"). Da får de meg uansett ikke ut derfra igjen før de setter meg igang, så enkelt/vanskelig er det med den saken. (Jm som foretok siste vekstsjekk sa det ikke var umulig at jeg har rett i at jeg er en uke lenger). Både jge og samboeren min er veldig klare og bestemte på dette, så ingenting de sier kan få meg til å endre mening; de kan ikke akkurat kaste oss ut heller ;o)

Når det gjelder ny vekstsjekk skal jeg ta opp dette med legen min på tirsdag. Samme prinsippet som gjelder egentlig, dersom hun ikke er enig "av seg selv" etter jeg har lagt frem "fakta" og mitt syn og mine følelser rundt dette, kommer jeg til å nekte å gå derfra før hun henviser meg til ny sjekk (altså på saklig vis, legger meg ikke ned og hyler, hehe). Det sier seg selv at vi som er så små ikke skal behøve å få babyer på 4kg, det har hverken vi eller babyene godt av. (Ikke minst fordi jeg har vært så "lur" å finne meg en mann på 190cm *ler* )

Og dersom hun fortsatt ligger an til å bli så stor som de har trodd to ganger nå, da SKAL det foretas et mål av bekkenet mitt. Ikke snakk om at jeg går i fødsel uten å vite at det er stort nok, har hørt om så mange hvor babyen har blitt stående og "stange", også har det blitt hastekeisersnitt alikevel. Det er så UNØDVENDIG når vi har den infoen og de mulighetene vi har pr idag.

Har inntrykk av at det dessverre er litt sånn at "den som roper høyest, blir hørt", det synes jeg er synd. Er alikevel glad for at jeg "tør" kreve mitt, jeg kjenner meg selv best og har absolutt ikke godt av å gå rundt med ordentlig angst siste ukene. Om noen oppfatter meg som hysterisk el. av den grunn kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg har faktisk ansvaret for et lite liv, og det er ikke ALLTID jm vet best, det har vi dessverre sett flere eksempler på...

En god venninne av mamma er jm på Østlandet (jeg bor i Trondheim), meget erfaren og flink, hatt egen klinikk etc. Hun sier "stå på ditt!" Ofte vet mamman best. Hun er også veldig klar på at babyen ikke har godt av mer enn 1 uke over tiden.

Hvor skal du føde? Kanskje du er superheldig og får henne (",)

Så mitt tips til deg; IKKE GI DEG!!! Bruk helsevesenet og dens muligheter for hva det er verdt (",)

-så skal jeg oppdatere deg etter legetimen på tirsdag, om legen hører på meg eller ikke ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei babyfrøken!

Tusen takk for at du svarte så detaljert! Så innlegget ditt, men har ikke hatt mulighet til å svare før nå...

Situasjonen vår er jo heelt lik! Nesten litt skummelt!

Jeg VET at terminen min må være feil, da sambo var bortreist da unnfangelsen etter ul-termin skal ha skjedd - så det er helt umulig. En annen ting er at jeg da har testet positivt bare noen få dager etter unnfangelsen...

Problemet er bare å få lege og sykehus til å tro meg. Men jeg kommer ikke til å gi meg jeg heller. Jeg vet at jeg har rett, og jeg vet at babyen min ikke skal være inne i magen min i mer enn en uke etter min termin. Så enkelt er det, men likevel kan det bli vanskelig å få gjennomført...

Har ligget høyt på SF-målene hele veien, jeg er liten (157) og har som deg funnet meg en høy mann (188)! Hehe;) Og som sagt på 3D ul ble hun estimert til å veie 4 kg ved ul-termin...

Vi får stå på vårt, så ordner det seg helt sikkert. Mest sannsynlig kommer hun før dette blir noen aktuell problemstilling, men det vet man aldri. Og jeg tenker at det er lurt å ta opp dette allerede nå, mens det enda er såpass god tid igjen, og mens jeg enda har krefter igjen til å mase...

En vekstestimering og vurdering av ny termin SKAL jeg rett og slett ha. Og er hun stor skal jeg også kreve at de tar mål av bekkenet mitt jeg også...

Jeg skal føde på ahus, *håper jeg treffer henne eller en annen koselig jordmor*

Lykke til hos legen på tirsdag, hold meg oppdatert om hva som skjer:)

Hvilken uke er du i forresten? Jeg er i uke 32.

Skrevet

Jeg synes nesten det blir litt "tåpelig" iblant jeg, når leger/jm er så påståelige og alltid "vet best", hehe, hos oss var det jeg som var bortreist den uken det ifølge ul-terminen skal ha skjedd ;o) -Men så er det dette med at sædcellene KAN leve opptil 5 døgn, befruktet egg KAN grave seg ned og "vente" noen dager med å gå videre, eggløsningen kan PLUTSELIG og akkurat den ENE gangen ha kommet noen dager etter.. etc. etc... *jadajada*

-Hva er sannsynligheten for at alt det der skal inntreffe liksom?! Det har ikke jeg noe tro på iallefall! (",) Jeg testet ikke positivt før noen uker etter, så der kan det i teorien være rett med ul-termin, men det falt meg ikke inn at jeg kunne ha blitt gravid på første forsøk i første mnd etter p-pille slutt, så jeg tenkte rett og slett ikke på å teste meg før jeg hadde gått en uke med skikkelige menssmerter uten at den dukket opp (",) (-men de smertene kom akkurat den dagen jeg forventet mens)

Tror som deg at det er lurt å begynne "kampen" allerede nå, hehe ;o)

Ta det opp med jm din neste gang du skal på kontroll, så får du henne til å love deg det samme som min jm gjorde; at du skal sendes inn på sjekk på ul-terminen din, det er iallefall en god begynnelse (",)

Blir spennende å se hva legen min sier imorgen, jeg skal oppdatere deg!

- Jeg er forresten 34+2 idag. (ifølge ul-terminen, hehe, ifølge min termin er jeg 35+1)

Ha en finfin mandag så lenge!

Skrevet

Hei igjen!

Da har jeg vært hos legen min... Alt ser fint ut, og hun mente hodet "nesten" hadde festet seg, kunne bare rikke såvidt på det visstnok..

Jeg la frem saken min og viste frem de siste ul-"funnene", men i begynnelsen var hun veldig sånn "ja, men du har jo nettopp vært der, og det er de som er ekspertene på dette, så hvis de ikke satte opp noen ny time så de sikkert ingen grunn til det..etc..."

Videre sa hun at hun ikke hadde noen myndighet ovenfor sykehuset til å kreve noen ny sjekk, men at jeg kunne ta det opp med jm min (som jeg skal til om 3 uker, hallo..) hvorpå jeg da spurte henne hva gravide som bare går til lege skulle gjøre da...

Tilslutt sa hun at hun kunne sende en forespørsel til sykehuset, om at jeg ønsket en ny vekstsjekk og evt bekkenmåling, men at hun ikke kunne kreve det. Så sa hun at de muligens hadde "glemt" å sette opp en ny time til meg, for det var egentlig litt rart siden babyen var såpass stor.. Himmel og hav sier jeg bare, hun bekreftet bare det jeg har trodd; skrik høyt så får du det som du vil tilslutt (",)

Kan liksom ikke tenke meg at de på sykehuset ser brevet fra legen og tenker "nei vet du hva, hun får ikke komme inn en gang til!"

Så det blir spennende å se om jeg får en ny innkalling i posten om en uke eller to ;o)

Skrevet

Du får nok helt sikkert en ny innkalling. Selv om sykehuset bestemmer som legen din sa, tviler jeg sterkt på at de "overser" en henvendelse fra legen... de kan jo ikke bare gjøre det? Er jo faktisk legen/jm som har den vanlige oppfølgingen av oss gravide, og mener legen at vi bør få en ekstra sjekk på sykehuset, kan jeg ikke tenke meg at de går i mot det...

Jeg har hvertfall ikke tenkt til å gi meg så lett...;) Og nå er det så mange usikkerhetsmomenter her, så hvis jeg ikke får en henvisning og en time så skjønner jeg ingenting! Terminen er høyst usikker, legen har de to siste kontrollene ikke vært istand til å finne ut av hvilket leie frøkna ligger i, kan se ut til at det blir en stor baby og er da bekkenet mitt stort nok?

Skal på kontroll igjen neste uke - så blir spennende å se!

Du må ha det fint sålenge - hold meg oppdatert! :)

Skrevet

heisann :)

Jeg er i nesten samme situasjon.. dvs jeg er uenig i termindatoen. Men jeg er ikke ei lita jente, og det er heller ikke samboeren min. Så jeg krangler ikke fordi jeg ikke vil ha en baby på 4kg men fordi jeg ikke gidder å gå gravid lengre enn jeg faktisk må. (det er jo slitsomt)

Jeg har fått beskjed om at vi sikkert får en "monsterbaby" på 4,5kg. Jeg synes personlig ikke at 4,5kg er så stort med tanke på at både jeg og sambo er 183cm og veide 4kg ved fødsel. I tillegg til at sykehuset bommet på terminen med en uke :)

Men.. viktigere enn hva babyen veier er faktisk omkretsen på hodet til babyen. Jeg har ei venninne på 153cm som skvisa ut en liten herremann på 4,7kg uten problemer. Han var 54cm lang, men hadde en hodeomkrets på 34-35cm. Jeg har også ei venninne på ca 175cm som skriva ut ei lita tulle på 3,8kg med en hodeomkrets på 38cm. Dette gjelder jo med mindre det er setefødsel.

Så jeg er mer bekymret over omkretsen på hodet enn vekta på babyen :) Og dette vil jeg få sjekket opp på min vekstkontroll i begynnelsen av oktober

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...