Gå til innhold

Må si det, bare må si de...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker mellom 0.5 og 1 liter O'boy hver eneste dag.

Både starter og avslutter dagen med det :o)

Elsker sjokolademelk og ingenting er bedre når en er skikkelig tørst.

2 åringen drikker melken sin hvit. Men hvis han blir som meg som ikke likte hvit melk da jeg kom i skolealder, skal han med glede få signe seg opp på den smakstilsatte melken hvis han vil det.

Videoannonse
Annonse
Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Å IKKE like hvit melk som barn, synes jeg er noe tull å si... Det vitner jo bare om slepphendte foreldre som har latt ungen få viljen sin til å drikke sjokolademelk i stedet. Klart sjokolademelk er bedre enn hvit melk, det vil jeg tro de fleste mener. Og foreldre går fort fem på når ungen bruker unnskyldningen 'jeg liker ikke melk', for å få sjokolademelk i stedet. Lettlurte foreldre gir jo da barnet sjokolademelk for å sikre seg at barnet i det hele tatt får i seg melk.

UNGER ER SMARTE ;-)

Skrevet

Jeg håper du fleiper......

Å kjøre i ungen sjokolademelk er ikke en smart ting å gjøre.

Du er kanskje redd han ikke får i seg nok sukker?

Skrevet

Oj, det var da fælt da.....

Jeg var såpass stor da jeg hadde denne kampen med mine foreldre så jeg husker alt. Og de gjorde alt annet enn å gi opp lett, sjokolademelk var noe jeg ikke drakk før jeg var større.

For å få meg til å drikke melk ble jeg nektet all annen drikke før jeg hadde drikket et glass melk om dagen. Var ikke bare en dag jeg gikk helt uten veske pga det. Dette varte i mange år.

Var dette noe bedre da?

Leger sa de ikke trengte tvinge meg til å drikke melk, skulle heller la meg få kalsium gjennom andre ting som yoghurt og ost. Men nei, melk skulle jeg drikke, og den hvit.

Så de var alt annet enn slepphendte, og viljen min kunne jeg se langt etter.

Skrevet

Hmmm, burde kanskje vært redd for det, for han får faktisk i seg ganske lite sukker om....

Nei jeg kjører ikke i han sjokomelk, han har bare smakt det en gang og det var da en barnevakt ga det til han....

Men jeg er ikke hysterisk når det kommer til sukker og smakstilsatt melk, selv om jeg gjør og vil gjøre alt for at han skal fortsette å drikke den hvit.

Så kan jeg smugdrikke min brun imens.

Skrevet

Men hva er vitsen? Om ungen viser seg å ikke like melk (noe jeg har all forståelse for, drikker ikke melk selv), kan man jo heller få i ungen kalsium på annet vis..

Veldig unødvendig å "lære" en unge å drikke 0,5-1 liter SJOKOMELK om dagen ihvertfall. Og det er uansett alt for mye melk ift anbefalt inntak av kalsium.

Skrevet

Vel, nå lar jeg han ikke smake alt jeg putter i meg, så selv om jeg drikker store mengder av det er det noe han aldri får vite.

Gir du dine barn absolutt alt du selv putter i munnen og i like mengder???

Da jeg var liten var melkekartongene di drakk i skolen pyttesmå, så det har da aldri vært snakk om å la han drikke opptil en liter om dagen...

Skrevet

Enig med Intensy jeg!

Jeg liker heller ikke melken hvit! Men smakstilsatt melk kan jeg drikke i ny og ne.

Barnet mitt får sjokomelk på skolen hver fredag.

Jeg tror de har godt av det! Mat og kosemat er ikke bare fy-fy.

Jeg synest det er viktig å lære at det er lov, i begrenset mengde.

Jeg ser ikke på sjokomelk som et problem!

Hva med all den andre maten som har skjulte negative sider?

Som feks yoghurt? Det blir fremhevet som kjempebra for både det ene og det andre, svært få nevner all sukkeret som kan være her. Bare for å nevne noe. Likevell er yoghurtprodukter viktig for helsa!

Hva med blåbær og hypre unger.

Skrevet

Vel, jeg er også en av de ungene som ikke kunne fordra melk, og det gjør jeg ikke den dag i dag heller! Så.. ærevære sjokomelka!! :D

Men snuppa på 3 år drikker heller ikke melk. Hun slutta for 1 1/2 år siden, hun blånekter. Jeg prøver enda å servere henne melk, men hun nekter å drikke det. Hun skal bare ha vann! Jeg har ikke gitt henne sjokomelk enda da... Det tenker jeg vente med til hun oppdager det selv! :o)

Skrevet

Jeg også var et barn som ikke likte melk. Hater fremdeles smaken og lukten. Vrenger seg bare ved tanken. Til slutt fikk jeg oboy for at mamma skulle få i meg noe melk. Nå drikker jeg ikke oboy i det hele tatt. Rett og slett fordi jeg vil at ungene mine skal drikke melken sin hvit og ikke ha noe alternativ til den. Men det er klart at dersom det skal bli kamp om å få i dem melk, så får dem heller få oboy.

Skrevet

Jeg å elsker O`boy=P Men det kommer an på hva jeg har på brødskiva.

Å jeg drikker ikke O`boy eller hvit melk for den saks skyld alene.

Har jeg syltetøy eller noe annet søtt på brødskiva så klarer jeg ikke O`boy...Men skal jeg hvitost på brødskiva så er O`boy best til.

Nå er jeg inne i en knekkebrødfase, Wasa sin sesam delikatess NAM NAM med hvit ost og et glass O`boy til. Klarer ikke å drikke så mye som hi skriver.

Barna drikker sjeldetn O`boy, eller han minstemann har aldri smakt det da, å det er det en grunn til, nettopp fordi at da vil de helst ha det.

Er ganske heldig med hun eldste, hun liker det ikke så godt.

Skrevet

Drikk sjokolademelken din, du. :) Dette er en smakssak. Samboeren min var ganske så "vrang" i matveien som liten, og det varte til han var 15-16 år. Det hadde ingenting med at han ikke smakte på forskjellig, han sier at han, så lenge han kan huske, syntes det meste av mat hadde stygg smak.

Jeg tror deg når du sier at du ikke liker melkesmaken. Selvfølgelig blir det noe annet når man har sjokoladepulver i (nam). Fikk ikke inntrykk av at du skulle lære guttungen opp til å ikke like hvit melk, bare fordi den er hvit. Det tipper jeg du er enig i, at er ganske tullete.

Skrevet

He he, jo jeg skal lære han å ikke like hvit melk, hvit er teit, ha ha.

Nei, jeg håper han fortsetter å elske den naturlig, men skulle det skje at han ikke liker det om noen år vil han få noe oppi hvis han vil det. Synes det er viktigere at han drikker litt på den måten enn ingenting.

Da jeg var liten elsket jeg hvit melk, mamma og pappa prøvde å lokke med både saft og brus men jeg var urokkelig. Plutselig sa det stopp og kampen ble den motsatte. Jeg ble ikke lært noen ting, hadde vel bare en dag drikket et glass for mye....

Skrevet

Da kan jeg nesten garantere at han kommer til "slutte å like" hvit melk. Når han vet at det muligheter for å få den brun i stedet, er jo løpet lagt allerede.

Mye unødvendig sukker der.

Skrevet

To av mine gutter liker IKKE melk og det er ikke noe tull... De gikk i fra pupp til vann. Har aldri klart å få i dem melk. Han ene liker sjokomelk mens han andre ikke er så glad i det. Men de har aldri fått sjokomelk som liten som en erstatning for melk. De er begge glad i youghurt så i følge helsestasjonen så kunne jeg bare ta det helt med ro og ikke presse på med melken.. Og det går faktisk an å se om et barn liker noe eller ikke - mine brakk seg bare melkeglasset nærmet seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...