Gå til innhold

Til legen når ingenting er galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går, og fikk da et ark hvor det sto hvilke uker jeg skulle til henne ( sånn ca) og i hvilke uker det var ultralyd. Men innimellom der sto det også lege. Skjønner ikke helt poenget med å gå til legen når jeg kjenner at alt er i orden? Eller er det vanlig å gå til legen for det? Skjønte ikke helt jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter uke 24 er det vanlig med kontroll hos jordmor ELLER lege hver 4 uke (du kan velge selv hvem du går til når), før dette er det ikke vanlig med kontroller med mindre det er noe galt (utenom første kontroll uke 8-12 da).

Kontrollene sjekker standard ting selv om alt er helt fint.

Med lokale variasjoner.. ;)

Skrevet

Ja, det var det jeg mente også. At man kunne velge om man skulle gå til legen eller jordmor. Men jeg gjør det som føler meg best jeg, tror jeg bare ville følt meg dum hvis jeg gikk til legen å sa " Hei, nei alt er helt fint med meg".. :P

Skrevet

Jg synes det er helt greitt og gå på disse kontrollene... selv om du kanskje føler deg i tipp-topp form, og tror ikke noe er galt, er det veldig greitt og få sjekka urin og blodtrykk. Er ikke alt en merker selv... Bedre at ting blir oppdaget i ett tidlig stadium, før enn d kanskje er for sent!

:0)

Skrevet

Men hun sjekka jo urin og slikt når jeg var hos jordmor i går, så skjønner liksom ikke helt hva mer legen skal gjøre?

Skrevet

De ukene du går til lege går du ikke til jordmor da. SÅ legen gjør det jordmor gjør, sjekker vekt, urin, hjerteslag etc etc.

Skrevet

Legen og jordmoren gjør stort sett det samme.

Mange steder kan du velge selv om du vil ha alle timene hos den ene eller den andre, andre steder får du kun tilbud om halvparten av timene hos jm og andre steder får du ikke gå til jm i det heletatt.

Skrevet

Er det ikke sånn at svangerskapsforgiftning eller andre ting kan dukke opp også senere i svangerskapet? Det er vel sånne ting man sjekker på urinprøvene. Så selv om du føler deg helt fin så ville jeg ha gått til alle kontrollene likevel, så er man forberedt hvis det skulle dukke opp noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...