Gå til innhold

Besteforeldre som ikke respekterer regler vi har satt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sønnen min har vært på overnattning hos besteforeldrene sine har vi alltid problemer med å legge han dagene etter, og det viser seg at bestemor ligger ved siden av han til han sovner ( han er 5 år). Nå har vi sakt til dem at det er et problem og at vi vil at de skal gå ut før han sovner slik at ikke rutinene blir snudd på hodet og vi får problemer i mange dager etterpå. Dette har de fnyst litt av men sakt ok. Men nå ha min sønn fortalt meg at de likevell ligger inne hos han til han sovner og at det har skjedd flere ganger etter at vi sa ifra. De har alltid sagt at når barna er hos dem er det de som bestemmer og ikke oss, men det er jeg IKKE enig i. Jeg mener at de skal respektere de få tingene vi sier ifra om og har lyst til å si at hvis de ikke gjør det kan de ikke ha barna. Det er ikke noen god følelse å ha barnevakt når man vet at de driter i hva vi sier. Enig eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke enig. Synes det er søtt at bestemor ligger ved siden av ham til han sovner. Sikkert fine minner for ham at de kan dele disse stundene sammen.

Svigers driver sine egne greier når de passer barnebarna også. Jeg synes det er greit så lenge det er ting som er basert på omsorg og kjærlighet for barnebarna.

Skrevet

Neh, syns ikke det der er noe problem. Unger, spesielt så store som 5 år, vet GODT forskjellen på regler hjemme og regler hos besteforeldre.

Søtt at bestemor vil ligge ved siden av ham til han sovner syns jeg :)

Skrevet

Men når dette lager problemer for oss i flere dager etterpå... Litt unødvendig syntes nå jeg. Og når jeg har sagt en ting er det jo ganske frekt å bare overkjøre...?

Skrevet

Jeg for min del synes det er greit at det slakkes litt på striktheten når man er hos besteforeldre. Men når dere synes det er et problem og har gitt beskjed til besteforeldre, så synes jeg det er en selvfølge at de respekterer deres ønske. Det er tross alt ikke dem som "slite" dagene i etterkant. Og hvis barnet deres overnatter relativt ofte, så medfører jo det også litt mer problem enn hvis det kun hadde skjedd i ferier.

Skrevet

Jeg er sånn delvis enig. Akkurat å skulle ligge inne hos han til han sovner, synes jeg ikke er nødvendig at de gjør. Men jeg skjønner ikke hvordan en 5 år gammel gutt blir påvirket av det i den grad at han ikke vil legge seg etterpå, da er det kanskje litt det også at han prøver å utnytte situasjonen litt?

Men jeg synes at besteforeldre skal få lov å skjemme bort ungene litt (Så sant det ikke er besteforeldre som fungerer som dagmammaer og slikt, så de er der ofte) Men akkkurat leggerutiner synes jeg bør kjøres ganske likt. Men når de er så store som 5, hadde jeg ikke reagert på om de gjorde annerledes enn her hjemme.

Men dersom det er noe dere sier ifra om at dere ikke vil de skal gjøre, SKAL de respektere det.

Her hadde jeg store problemer med å få svigerfar til å forstå at mine unger ikke skulle få smake noe annet enn morsmelk før de var 6 mnd gammel, og etter at han hadde puttet i eldste både eple, pære og en hel nøtt (!!!) måtte jeg kjefte på han før han forsto det. Men da forsto han det også, og gjorde det ikke igjen. (Selvfølgelig vet jeg at eple og pære ikke er direkte farlig for de, men ungen var 2 mnd, og da synes jeg en eplebit i munnen er over kanten)

Men at ungene får litt mer god mat, og sjokade i helgene hos besteforeldrene, det har jeg ingen problemer med. Det skal være stas og annerledes hos besteforeldrene.=)

Skrevet

Ikke enig.

Synes at det skal være annereldes å være hos besteforeldrene. Om de har lyst til å skjemme bort så værsågod. Det er det som skaper gode barndomsminner. Så lenge besteforeldrenes regler ikke er helsefarlige (eller helt på trynet) så er jeg enig i at besteforeldrenes regler gjelder hos besteforeldrene. En 5 åring er gammel nok til å skjønne forskjell på hjemme og hos bestemor.

Skrevet

Da er det vel egentlig to ting vi diskuterer her: om hun skal ligge hos han til han sovner, og om de skal respektere hva jeg har sagt. Når det gjelder om hun skal være inne hos han til han sovner, så er jeg nok sikker i min sak. De vil gjerne ha han til å sove over hele tiden, og jeg orker ikke 2 timer med legging hver gang han har vært der. Og når det gjelder respekten de har for oss er ikke dette det eneste tilfellet, det er mange andre ting de ikke respekterer oss for.

Så et helt annet spr. Hva med tanter som kysser barna mine på munnen. Er det litt ekkelt eller normalt??

Skrevet

oj, på det siste sp. målet må jeg bra kommentere.. Vi opplever også dette innimellom. -Jeg har bedt ungene snu kinnet til jeg, for det er det vi gjør selv også. Og så har jeg også sagt ifra litt forsiktig at det er unødvendig med tanke på forkjølelse osv. Vi i vår familie gjorde det da vi var små og jeg var så vant til det at jeg også gjorde det til andre "kjente" helt til jeg faktisk opplevde en mann som stakk frem tungen da jeg skulle nusse ham god natt. Det var ikke koselig og jeg var jo lita så jeg skjønte ingenting, men det satte seg i minnet og jeg får frysninger den dag i dag av det!! Mon tro hva han tenkte?

Nei, normalt eller ei. Det er unødvendig. Så det så!! :-)

Skrevet

Ikke enig. Jeg synes de kan få skjemme ham bort litt når han er der, spesielt siden han ikke er en baby lenger. Om de vil ligge med hasm til han sovner, er vel bare koselig, og det høres rart ut at han tror det skal være sånn hjemme også, siden han tross alt er 5 år.

Det med tanter som kysser på munnen er kanskje litt over grensen, men egentlig ikke så fryktelig farlig det heller.

Skrevet

UENIG!!

Å, så koselig det høres ut at bestemor ligger ved siden av! Det gjorde min farmor også da jeg var liten; hun lå ved siden av og leste en haug med bøker helt til jeg ble så trøtt at jeg sovnet. Nydelig barndomsminne. Det fortalte jeg også i talen jeg holdt for henne i hennes begravelse.

Synes heller du skal forsøke å få sønnen din til å bedre forstå forskjellen mellom hjemme og når han er hos besteforeldrene.

Altså, hva er det som betyr noe her i verden? Om man uttrykker varme og godhet på en måte som du ikke liker , pytt, pytt, kyssing på munnen er vel heller ikke noe farlig

Skrevet

Jeg er faktisk enig jeg. Det er riktig at det er koselig at bestemor gjør slik og sånn,og de har lov å skjemme bort litt. MEN det er totalt respektløst

å ikke etterkomme foreldrenes ønske om å gå ut av rommet før barnet har sovnet. Selv om det skal være litt ekstra stas å være hos besteforeldre trenger de ikke undergrave foreldrene vel?. Har ofte slike episoder med veslas besteforeldre, og det er ikke gøy når folk fnyser deg opp i trynet av oppdragelsen du ønsker å føre..

Skrevet

Jeg er ikke enig!

Han er jo faktisk 5 år, og vet veldig godt forskjell på regler hjemme og regler hos bestemor. Jeg synes besteforeldrene har lov til å skjemme de litt bort jeg.

Her har snuppa sine besteforeldre rundt lillefingeren, og de ligger sammen med henne til hun sovner når hun er der, og når hun kommer hjem kan hum godt prøve seg på at jeg må ligge sammen med henne, men gir seg fort, hun vet at sånn fungerer det ikke her hjemme! Og hun er bare 3 år! :o)

• 10 år senere...
Skrevet

Jeg har alltid lurt på om det er «fake» kontoer evt en haug med eldre bitre kvinner som jobber med å holde liv i disse diskusjonene. Det er en sykelig opptattheten med at besteforeldre skal kunne gjøre som de vil med barnebarna for ikke å snakke om hva de skal få lov til å proppe i de av godsaker. Tross at dagens unge er feitere enn aldri før.

Er det frykten for at dagens foreldre setter bedre grenser? 

Skrevet
17 minutter siden, Jane5 skrev:

Jeg har alltid lurt på om det er «fake» kontoer evt en haug med eldre bitre kvinner som jobber med å holde liv i disse diskusjonene. Det er en sykelig opptattheten med at besteforeldre skal kunne gjøre som de vil med barnebarna for ikke å snakke om hva de skal få lov til å proppe i de av godsaker. Tross at dagens unge er feitere enn aldri før.

Heheh, da er vel du en av de bitre kvinnene/ falske kontoene da? Ettersom du nå dro opp en diskusjon som er 11 år gammel 

Anonymkode: 35386...cd2

Skrevet
På 18.9.2008 den 10.53, Miniina skrev:

Når sønnen min har vært på overnattning hos besteforeldrene sine har vi alltid problemer med å legge han dagene etter, og det viser seg at bestemor ligger ved siden av han til han sovner ( han er 5 år). Nå har vi sakt til dem at det er et problem og at vi vil at de skal gå ut før han sovner slik at ikke rutinene blir snudd på hodet og vi får problemer i mange dager etterpå. Dette har de fnyst litt av men sakt ok. Men nå ha min sønn fortalt meg at de likevell ligger inne hos han til han sovner og at det har skjedd flere ganger etter at vi sa ifra. De har alltid sagt at når barna er hos dem er det de som bestemmer og ikke oss, men det er jeg IKKE enig i. Jeg mener at de skal respektere de få tingene vi sier ifra om og har lyst til å si at hvis de ikke gjør det kan de ikke ha barna. Det er ikke noen god følelse å ha barnevakt når man vet at de driter i hva vi sier. Enig eller ikke?

Hva er problemet? Barn klarer fint å skille mellom hvilke ulike regler som gjelder på ulike steder. Og en 5-åring skjønner lett dette. At han prøver seg på dere når han kommer hjem er naturlig, men han takler det nok greit dor det. 

Anonymkode: a958d...a6b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Heheh, da er vel du en av de bitre kvinnene/ falske kontoene da? Ettersom du nå dro opp en diskusjon som er 11 år gammel 

Anonymkode: 35386...cd2

Oi, så først nå at denne tråden er eldgammel... 🙄

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet? Barn klarer fint å skille mellom hvilke ulike regler som gjelder på ulike steder. Og en 5-åring skjønner lett dette. At han prøver seg på dere når han kommer hjem er naturlig, men han takler det nok greit dor det. 

Han er vel 15/16 år nå så vil håpe problemet har fått en naturlig løsning, uansett 😂

Skrevet

Jeg blir sikkert en sånn bestemor 🤣 

Anonymkode: 92cf1...26d

Skrevet
47 minutter siden, Jane5 skrev:

Med 45 minutter gammel brukerkonto og dytting  av 11 år gammel tråd så regner jeg med at du snakker om deg selv.

Skrevet
2 timer siden, Jane5 skrev:

Fake, eldre og bitre? Du dytter altså fram en elleve år gammel tråd med en to sekunder gammel konto. Du bør føle at du bæsjer godt og varmt nedover leggen akkurat nå. Vi andre kan nemlig lukte det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke...? Hvorfor er det liksom shady at hun har hentet frem en gammel tråd 🤔😐😶

Anonymkode: 15b54...5de

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke...? Hvorfor er det liksom shady at hun har hentet frem en gammel tråd 🤔😐😶

Anonymkode: 15b54...5de

Skudd i mørket herfra, men kanskje noen reagerer på  formuleringen «jobber med å holde liv i disse diskusjonene» som framstår litt ubegavet når akkurat denne diskusjonen var steindød for 11 år siden...

8 timer siden, Jane5 skrev:

Jeg har alltid lurt på om det er «fake» kontoer evt en haug med eldre bitre kvinner som jobber med å holde liv i disse diskusjonene.

Anonymkode: 2d410...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...