Gå til innhold

Noen som er gode i matte her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt med matte på kveldstid og det er sååå mange år siden sist så mye har falt ut her.. men...

Vi har en innsendingsoppgave jeg er litt usikker på her. Problemet er:

2(-3)-4(6-2)+(-1)=?

Hva gjør jeg når parantesen står inntil et annet tall uten at det er et +- mellom tallene. feks på den 2(-3)blir det -1 eller?

Noen som skjønte den?

I alle de andre oppgavene jeg har løst har det vært et +,-, * eller : der. alà 2+(-3)... hehe. Finner ingen eksempler på dette heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det står et tall utenfor en parantes slik du skriver her betyr det "ganget med". 2(-3) blir altså -6

Oppgaven din blir altså:

-6 - (-16) - 1 = -6 + 16 - 1 = 9

såvidt jeg kan forstå

Skrevet

hmm, men skal ikke det da stå som potens? (og nå vet jo ikke jeg hvprdan jeg skriver inn det på tastaturet)

Noe av problemte mitt her er at jeg ikke har fått kjøpt den fancy kalkulatoren, men jeg vil jo også vite hvordan dette gjøres..

Skrevet

2(-3)-4(6-2)+(-1)=?

Forklaring ville du kanskje også ha. Når det ikke står noe tegn mellom et tall og en parantes betyr det at du skal multiplisere (gange). Altså blir første leddet -6. Deretter tar du neste ledd for seg, fordi det er noe som skal multipliseres - da skal dette multipliseres før du konsentrerer deg om minustegnet. Da blir andre leddet 4x4 (6-2 blir jo 4)=16. Da sitter du med -6-16 som blir -22. Deretter blir det -1, altså blir svaret -23.

Skrevet

Riktig! Jeg som svarte først er litt flau nå, siden jeg blingset og leste 2-6 i stedet for 6-2 :-)

Skrevet

kjekt tips for meg også det her, tar også matte på kveldstid..

Skrevet

2(-3)-4(6-2)+(-1)=

2*-3 - 4 (4) - 1 =

2*-3 - 4*4 - 1 =

-6 - 16 - 1 = - 23 (svar)

Regler ved parenteser:

1) + og + blir +

2) + og - blir -

3) - og + blir -

4) - og - blir +

Dette gjelder både når tegnene står rett ved siden av hverandre (utenfor og innenfor parantes), ved multiplikasjon og ved divisjon.

Eks:

a) 5 + (+2) = 5 + 2 = 7

B) 5 + (-2) = 5 - 2 = 3

c) 5 - (+2) = 5 - 2 = 3

d) 5 - (-2) = 5 + 2 = 7

e) 5 (2) = 5 * 2 = 10

f) 5 (-2) = 5 * -2 = -10

g) (-5) 2 = -5 * 2 = -10

h) (-5) (-2) = -5 * -2 = 10

i) 10 : 2 = 5

j) 10 : (-2) = -5

k) (-10) : 2 = -5

l) (-10) : (-2) = 5

Håper dette var til nytte! Lykke til med arbeidet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...