Dizzie_mortil3 Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Vet noen om man "kysser bruden" i vanlige norske kirkevielser? Presten vår sa ikke noe om det da vi var der, og vi glemte å spørre... Og dessuten...hva gjør man med forlovelsesringen som hittil har sittet på ringfinger høyre hånd, når man får giftering som også skal sitte der? Har begge to på samme? Bytter til venstre hånd? Gjør man dette i kirken isåfall eller skal forlovelsesringen allerede være byttet over til venstre når man går inn?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 vi har forlovelsesringene til gifteringer også,og blir ikke å ta dem på igjen før bryllupet,om 3,5uke,min er inne til pussing akkurat nå. men om man setter forlovelsesringen på andre hånda er vel opp til en selv,men vanlig er vel det at man bytter ut den med gifte ringen,da er man gift og trenger ikke forlovelsesring,og kommer i kirka uten ring..tror jeg..er ikke 100%sikker,men tror det er det som er vanlig. vi skal komme uten ring på.
simbamamma Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Her er det bare jeg som har forlovelsesring, en alliansering, og den kommer jeg til å flytte til venstre hånd før vielsen. Dere står jo fritt til å gjøre hva dere vil, og slik jeg ser det for meg, har dere disse alternativene: - Flytte forlovelsesringen over til venstre hånd, jeg ville gjort det før vielsen. - Ha begge ringene på samme finger, avhenger av om ringene står godt til hverandre, synes jeg. - Smelte om forlovelsesringene til et anheng. Hvis dere velger å ha én ring på hver hånd under seremonien, er det jo mulig å flytte dem til samme hånd etter hvert, eller omvendt. Når dere ser hva dere trives best med, mener jeg. Er det ikke "forventet" at man kysser, da? Har en formening om at det er vanlig å gjøre det, men om presten sier noe om det, vet jeg ikke. Du kan jo ringe presten og spørre, eller kysse uansett, hvis det er det som føles naturlig for dere. Hvis dere ikke føler for å kysse, er det nok lurt å høre med presten på forhånd, i tilfelle h*n pleier å ha dette i ritualet sitt. Her fikk jeg sagt mye uten egentlig å VITE hva jeg snakker om... ;-)
Sivalur Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 I Norge tror jeg ikke det er vanlig å kysse bruden inne i kirken. Presten pleier å avslutte med 'så ta hverandre i hånden på det' - hvertfall har det vært slik i de norske bryllupene jeg har vært i. Når det gjelder ringene aner jeg ikke. Har selv en 'frierring' og den tenkte jeg å sette over på venstre hånd tidligere på dagen, slik at høyre hånd blir ledig til gifteringen. Skal ha på meg begge ringene, men ikke noen andre utenom de.
simbamamma Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Hvis jeg husker rett, så er vel bryllupet deres veldig nært forestående...? Gratulerer og lykke til!
simbamamma Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Du har nok rett, Sivalur. Det er bare jeg som har blitt for påvirket av utenlandske serier og filmer...hihi.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 vi bruker forlovelsesringene som gifteringer, vi tar de av før vielsen. Ringene ligges i en smykke eske som gis til hans forlover. Under vielsen gir han oss ringene når de skal sittes på. Hvis du ikke vil dette kan man faktisk også droppe å ha en "ringseremoni", men bare ha de på hele tiden.
Pappalille Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Vi kysset i vår vielse, var akkurat i en annen vielse, de kysset også. _Samtlige_ vielser jeg har vært i har det vært slik. Hadde presten bedt meg ta gubben i hånda hadde jeg fika til'n O.o
Dizzie_mortil3 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2008 Ja ja, nå er jeg da godt gift i allefall! Og det ble kyssing i vielsen. Presten sa "og så tar dere hverandre i hånden på det" og etterpå sa han at "nå er dere gift og da vet dere hva dere har lov til å gjøre i kirken...". Når det gjelder ringene, skiftet jeg forlovelsesringen over til venstre side på forhånd. Det er bare jeg som har forlovelsesring. Forøvrig var bryllupet særdeles vellykket, det var fantastisk hyggelig å gifte seg selv om vi har vært samboere i flere år og har to barn, og bryllup kan absolutt anbefales! ))
Sivalur Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 Gratulerer! Så bra at dere fikk en hyggelig dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå