Maud Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 I går var jeg på foreldremøte på skolen (forøvrig et kjapt og fint møte) og på vei ut sa to av de andre foreldrene at deres gutter og to andre skulle på kino i kveld. På "Indiana Jones". Den filmen er det 11-årsgrense på og dessuten begynte filmen kl 20. Jeg sa til dem at Storebror ikke får gå på 11-årsgrense, han har jo bare nettopp fylt 9 år. I morges spurte jeg Storebror om han ikke hadde lyst å se den filmen "Joda, men det var ikke noe vits i å spørre. Jeg vet jo at jeg ikke får se filmer jeg er for liten til og heller ikke gå på kino så sent når det er skole dagen etter". Begge deler er helt korrekt, men nå lurer jeg på om jeg er for streng. Dere med barn i omtrent samme alder, hva ville dere gjort? Storebror er ofte i seng han, når den filmen begynner... Han har lyset på til 21, men er altså ofte i seng ca kl. 20.
Espoir Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Jeg synes ikke du er for streng. Først og fremst det med legging: jeg hadde aldri latt min 9-åring (har ikke det lenger da, men) gå på kino som begynner kl. 20 når det er skole neste dag. Det får forresten ikke 11-åringen lov til heller. Når det gjelder aldersgrense, hadde jeg nok også sagt nei. Mine barn har alltid væry litt "pysete" og lettskremte av filmer o.lig., så der har jeg alltid vært litt forsiktig. Men er han er gutt som ikke lar seg skremme så lett, hadde jeg kanskje latt ham se filmen ¨, men f.eks en lørdag formiddag el.lign.
frøydis m/ 4 Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Så streng er jeg også. Min 11-åring er i seng ca. kl 21 og har lyset på til 21.30. det er sent nok for han når dagen begynner 7.00. filmer som begynner kl 20 er jo ikke ferdig før sent,- og så skal de hjem og finne natteroen etterpå... det må jo bli fryktelig seint? vedr. aldersgrense på filmer ville jeg nok også sagt nei til en 9 åring, men litt avhengig av om jeg var med selv og hvor "lettskremt" barnet er.
Trollmora Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Nå er min eldste litt yngre da, men han legger seg ca kl. 19.30. Tenker at å gå ut på en aktivitet sent (ved vanlig leggetid) er helt uaktuelt, spesielt med skole dagen etter. Barn har behov for søvn og komme oppspilt fra kino ca kl. 22 for deretter "lande" og få en god natts søvn høres for meg, litt drøyt ut. 11 års aldersgrense er satt for en grunn. det betyr at det er ekle sekvenser, kanskje med noe vold. Hvis 9 åringen din takler det så kan du ev ta ham med på kino en lørdag eller søndag? Se filmen sammen med ham og diskutere den etterpå? Å slippe 9-åringen alen epå en sånn film høres ikke bra ut. Sitter med et inntrykk at det er "tøft" og "kult" å utfordre grenser for enkelte foreldre uten at de nødvendigvis har tenkt over konsekvensene av det. Så nei, Maud, jeg synes ikke du er for streng. Guttungen din hadde helt sikkert fortalt deg det hvis han mener det er viktig å se filmen. Min 6-åring har fått tilbud om å gå å se Wall-E som premie, men han har hørt av andre i klassen at den er skummel så han har overhodet ikke lyst til det.
dritgrei hei hei! Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Nei kjære vene, du er ikke forstreng! I så fall så er jeg.... ja ja nok om det. Men du er da virkelig ikke for streng. små barn har ikke noe ute i verden å gjøre når det er kveld. Da skal de være inne og slappe av i huset sitt, enten det er i sengen sin eller ved kveldsmatbordet. 11årsgrense er 11årsgrense. Og tenk så godt for han å være så trygg på rammene sine! Det er jo helt toppen! Du har vært er og vil alltid komme til å være helt suvveren for ungene dine, nettopp fordi du ikke firer på dine ting når du er helt sikker på at du gjør det rette! Du gjør jo det, men jeg vil gjerne være med på å fortelle deg at du gjør helt rett. Også er det fint at vi kjenner litt på den følelsen av at "alle andre får lov".... men når du tenker deg om så var det bare TO som skulle gå, ikke hele klassen. Mao, det er de to som kanskje burde gå en runde med seg selv hvis man vil gi ungene de samme reglene.... ;-) Jeg er fryktelig glad for dette innlegget Maud, for jeg går daglige runder med megselv og inne tid, men jeg har bestemt meg nå.... for jeg vil stå i min overbevisning...akkurat sånn som du gjorde i går!
Maud Skrevet 18. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2008 De var faktisk fem som skulle gå, av de ni guttene i klassen. Det blir jeg overrasket over og da vakler jeg bittelitt i min overbevisning. Det var helt greit å si til de to mødrene at det får ikke Storebror lov til, men etterpå ble jeg altså litt i tvil. Nå er jeg sikker igjen og det at Storebror ikke en gang maste viste meg at vi har klare grenser her, de kan ikke forhandles på og det føles greit for ham og for meg. Og så kan han heller være en punker på håret selv om han er liten og vi kan være "rampete" på andre måter :-)
Dailis Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Min gutt får være oppe til halv ni. Han går ikke og ser slike filmer. Men han er nærmest den eneste gutten i klasse som ikke får se filmene som kommer på kino i den aldersgrensen. Da han gikk i 1. hadde noen i klasse sett på King Kong. Men jeg har latt ham se Star Wars da. Det var alt som skjedde på skolen et år, og han hørte de villeste historier mange ganger verre enn filmen. Han fikk mareitt av det. Og interessen var ekstrem for hele klassen, så vi lot ham se den vi. Vi så den kvelden før da... Det gikk bra, han ble mindre redd, men er fortsatt like interesse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå