mto2 Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Guttungen hadde flått på ryggen i går. Var i underkant av 1 mm stor, så trur ikkje den har sitte så lenge, men det var raudt merke rundt flåtten, og det var fortsatt merke i dag tidleg. Mogleg enno meir markert. Er dette vanleg? Er det dette som kallast ringforma utslett? Har bestillt legetime, men er usikker på om det er nødvendig.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 For å være på den sikre siden bør det sjekkes, helst så fort som mulig. Men ikke legevaktfort da:o)
En liiiten til. Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Tror faktisk at du skal sjekke dersom det blir ring rundt,har jeg hørt.Ikke for å skremme men...
uuups:) Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Tror nok legetimen er nødvendig. En jeg kjenner fikk en stor ring rundt flottbittet, men denne ringen var da på størrelse med en tallerken. Og dette var den sykdommen en kan få ved flottbitt. (Kommer ikke på hva det heter akkurat nå! ) Alt gikk fint med henne da:) Så ta en tur til legen!
Mamma2OO5 Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Det skal ikke være ring rundt når man har tatt den ut.. har jeg hørt da. Hadde ei venninne som måtte på antibiotika etter flåttbitt:(
tante grusom master of law Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Hvis det blir en rød ring rundt, så er det mest sannsynlig borelia, noe som må behandles med antibiotika. Det kan ellers utvkle seg til en alvorlig sykdom.
Espoir Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Ja, rød ring rundt flåttbitt = kontakt lege og få medisin.
mto2 Skrevet 18. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2008 Uff. Føler vi spring til legen heile tida med desse små. Var med brannkoppar i førre veke. Kjem nok til å ha litt spenning i kroppen framover pga dette. Borelia er ikkje til å spøke med.. Må hugse å spørje legen om kor vanleg det er med alvorlege komplikasjonar.
Gjest Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Hadde selv flåttbitt en tid tilbake, da ble det også rødt merke rundt der den satt. Selv om flåtten "min" også var veldig liten. Det var visst vanlig med en lokal irritasjon i selve bittområdet. Ved Borrelia skulle det bli en større rød ring, som en her sa den kan være til og med tallerken-stor. Men for all del, dette bør absolutt sjekkes av lege. Bare ikke ta sorgenene på forskudd, og uansett om det skulle være borrelia så kan det jo behandles. Det er verre om man blir syk og ikke vet eller husker at man har blitt bitt.. Lykke til
Gjest Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 Ikke la deg skremme av krisemaksimeringa til enkelte her. Borelia slår ikke ut etter 1 døgn, det kan jeg forsirke deg om. Men man kan få en liten lokal ufarlig hudirritasjon umiddelbart etter et flåttbitt. Hvis du alikevel engster deg så kontakt gjerne lege. Anbefaler deg å søke opp på nett for å finne mer om flått og boreliose, det skal endel til for å bli smittet, flåtten skal blandt annet helst ha sittet i 24timer pluss, da er den større en en mm kan jeg forsikre deg om. MIne barn og jeg har i sommer fått et sted mellom 50-70 flåttbitt, jeg har mistet tellingen. Foreløpig er ingen av oss syke :-) I hvertfall en flått hadde sittet minst 2 døgn på sønnen min, men selv da er sjansen liten for smitte. Vet man at man er bitt så er det forholdsvis trygt. Ringen de snakker om er RUNDT stikket og det er en rød RING, ikke en rød flekk, blekt inni ringen.
Iselilja Skrevet 18. september 2008 #12 Skrevet 18. september 2008 Sønnen min fikk flåttbitt i hodet for en uke siden. Flåtten var svær, og vi fikk ikke til å fjerne alt, så vi reiste på legevakta. Der måtte den "opereres" ut (hodet satt ca 3-4 mm under huden, så det måtte lokalanestesi og skalpell til). Siden området rundt var rødt (ca 0.5 cm i diameter), og flåtten var så stor skrev legen ut antibiotika. Det var kanskje ikke nødvendig, men det er bedre å være føre var når det gjelder barn og flått. Jeg spurte legen etterpå om det å oppsøke legevakt ved flåttbitt, og han sa at så lenge man ikke fikk ut hele flåtten, eller området rundt er rødt bør man komme seg til legen, om så bare for en sjekk. Jeg har også en venninne som snart er ferdigutdannet lege og som jobber på legevakta innimellom, og hun har plukket masse flått av både voksne og barn, så det er ikke uvanlig å dra til legen med slikt Selv om det sikkert ikke er noe farlig, ville jeg nok i alle fall tatt en telefon til fastlegen for å be om råd.
mto2 Skrevet 18. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. september 2008 Takk for litt beroligande innlegg. Får håpe det berre er litt irritasjon, og ikkje noko farleg. Blir berre lett litt redd for desse små, spes med liten baby i hus..
Espoir Skrevet 18. september 2008 #14 Skrevet 18. september 2008 Det går helt sikkert fint, men man SKAL kontakte lege hvis det brer seg et rødt felt innen 3-4 dager etter bittet. Og ditt barn har et rødt felt. Så får dere antibiotika, eller hva man bruker og så går det bra. Og det går sikkert fint uten også, men siden man anbefaler legebesøk ved rød ring rundt bittet, kan det være greit å ta en tur på legekontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå