Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Hei. Jeg venter nå mitt andre barn, har et fra før. De kommer tett, og jeg har ikke fått lov pga rygg og bekken og jobbe mellom permisjonene. Før jeg gikk ut i permisjon med førstemann var jeg sykmeldt fult fra mnd4, og mens jeg var sykmeldt ble det ny sjef på arbeidsplassen min. Den siste mnd før jeg gikk ut i permisjon bestemte hun seg for å nedbemanne meg fra 100% stilling til ekstrahjelp, noe som er ganske drastisk nedgang i lønn den dagen jeg skal tilbake i jobb. Siden jeg gikk sykmeld hadde ikke dette noe å si for foreldrepengene mine med førstemann. Når jeg ble gravid igjen, fikk jeg ikke lov av verken jordmor eller lege og jobbe igjen, skulle egentlig ut i jobb når jeg var 4.5 mnd på vei, da var permisjonen med førstemann slutt. Mens jeg har vært sykmeldt nå har jeg jo fått utbetlat akkurat det samme som sist jeg var sykmeld, og det blir jo heller ingen endringer and foreldrepengene i neste permisjon som starter om 5 uker. MEN, nå skal plutselig nav ha opplysninger fra arbeidsgiver om det er noen endringer i lønnen min på arbeidsplassen - i tilfelle det er lønnsforhøyninger og slik, men dette går jo andre veien også..Jeg er så fortvila nå, for arbeidsgiveren min må jo da sende i de få ekstrahjelptimene jeg har krav på når jeg kommer tilbake.. Har de lov til dette når jeg ikke har fått lov til å jobbe og dermed ikke har hatt mulighet for å finne meg noe annen jobb slik at jeg har jobbet meg opp full lønn igjen???? Noen som vet? Jeg kommer til å gå ned 13000 i mnd utbetalt, og det er vanvittig mye penger, skjønner virkelig ikke åssen vi skal klare oss, det er så urettferdig! Jeg har ikke valgt å bli verken nedbemannet eller sykmeldt selv...! Håper noen har mulighet til å svar/komme med synspunkter, jeg må jo prate med nav, hadde vært godt med litt tips på veien..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Trodde de gikk ut ifra det du tjente før du ble gravid første gang, evt fødselspenger fra forrige gang. Men jeg er ikke sikker. Har ei venninne som ble gravid da hun gikk i permisjon med første og hun fikk ikke jobb mellom permisjonene. Hadde ikke jobb å gå tilbake til heller. Hun får nå lønn på grunnlag av dagpenger og fødselspenger ettersom jeg har skjønt.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 nav setter deg nok ikke ned i lønn. For de er pålagt å gi deg det du kommer best ut av. Så du vil nok regnes ut i fra det du har hatt. For jeg har vært på yrkesrettet attføring og da var bruttolønn fra jobb 213 000,- og så setter altså nav opp lønna mi til 239 000,- Fordi jeg ikke hadde fått lønnsøkning på en stund.... Har en bekjent som det gjelder for også. Hun gikk på sykepenger og stort sett er det det man kommer best ut av, mens hun var på yrkesrettet attføring. Plutselig får hun brev fra nav hvor de fører henne over på attføringspenger for da vil hun tjene mer og får etterbetalt fra april. Så om nav setter deg ned må det være noe spes. For som du sier selv, så har du ikke jobbet for den lønna, det er noe som arb.giver har satt på papiret.....
suski22.12.08 Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Det stemmer det de sier over her. NAV kan enten gå ut i fra hva som er "forventet" inntekt basert på oppl fra arb giver, eller gå ut i fra de pengene du faktisk har fått utbetalt i permisjonstiden din. Siden du ikke har en eneste lønnslipp å vise til etter forrige permisjonstid, blir grunnlaget for foreldrepengene dine denne gangen 80% av grunnlaget for foreldrepenger i forrige permisjon. Dvs at brutto vil du gå ned 20% i lønn- og ikke 13000kr. Ta kontakt med NAV ASAP sånn at du får ro i sjela di. Jeg er ikke saksbehandler der akkurat, så noe kan jeg ha gått glipp av her:-)
suski22.12.08 Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 80% hvis du velger 54 uker permisjon selvfølgelig :-D
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 HI her! Takk for svar:) Jeg blir gal av dette her snart, vet ikke om jeg skal tørre og ringe nav og si fra åssen ståa er.. Har pratet med arbeidsgiveren min, og hørt om hun kan gi lønnsopplysninger ut i fra det jeg tjente da jeg jobbet sist, altså under den forrige sjefen da, siden hun nye tok over butikken (og nedbemannet meg) etter at jeg var gått ut i full sykemld. Men hun trodde hun måtte sende inn at jeg bare var ekstrahjelp men rett på de få timene jeg får. Hun forstår jo min situsjon, og jeg håper hun er så godhjertet at hun får ordnet det..men hun måtte prate med noen høyere opp i systemet først.. Skulle få svar en gang i dag eller i morgen, og jeg får bare å tripper og håper på at hun ringer.. Blir vel ikke søvn i natt heller tenker jeg, huff huff huff så mye penger styrer livene våre!!! Har bare lyst å grine!! både jeg og sambo! Huff.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 "Ikke tørre å ringe NAV for å si åssen ståa er".....HALLO!!! Ingen hjemme selv om lyset står på? Klart du må si i fra hvordan ståa er! Du har vel ikke lyst til å hekta for trygdesvindel heller kanskje? Sikkert jævlig surt å bli tiltalt for det, OG betale tilbake det du har svindla til deg OG få det på rullebladet, spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Å gud bedre, for en angripelse du kommer med. Ro deg litt ned, plis, jeg har da aldri tenkt tanken på trygdesvindel jeg! Jeg vil heller ha det trangt økonomisk, selge hus, enn å ha noe slikt på meg resten av livet! Sjefen min skal jo bare finne ut OM hun kan sende inn de opplysningene fra da jeg faktiskt var yrkesaktiv, om hu har LOV til det! Og det håper jeg hun har, og dermed får ordna dette.. Hun vet jeg ikke enda, hun bare tror hun må gjøre det slik og slik..! Grunnen til at jeg ikke tør å ringe nav og si åssen stå er, er nok mer fordi jeg er redd for at svaret ikke er det svaret jeg gjerne vil ha! Så, plis ro deg ned, jeg har ikke tenke å bli kriminell og snylte på skatten til andre..!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Dessuten er jeg ganske sikker på at de ikke har lov til å gjøre noe med stillingen din så lenge du er gravid/sykemeldt. For det tror jeg går på diskriminering..... Så her er jeg temmelig sikker på at du har de sterkeste kortene. Og til du som snakker om trygdemisbruk...... hva har det med saken å gjøre liksom. Er vel ingenting i innlegget som antyder det vel??? Hilsen anonym 08:47 (tror jeg??)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 Arbeidsgivere har visst lov og nedbemanne arbeidstakere mens de er i sykemelding, men ikke mens de er i permisjon. Min arbeidsgiver nedbemannet meg akkurat slik at den nye stillingen min som ekstrahjelp trådde i kraft dagen før jeg gikk ut i permisjon faktisk. Var en mnd "oppsigelsestid", og jeg fikk brev nøyaktig en mnd og en dag på datoen før forrige permisjon...! HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #12 Skrevet 18. september 2008 Hmmm det høres jo veldig utspekulert ut da..... Men fortsatt tror jeg at du har sterkest kort. For du har vel ingen utbetalinger av den "nye" lønna. Og da er det jo bare antagelser hva du ville tjent. For du kunne kanskje som ekstrahjelp jobbet mange timer en mnd. og få timer den neste. Så de har ikke noe å gå ut i fra. Jeg hadde jobb før jeg gikk i permisjon men nr. 2 som jeg ikke hadde fast beløp i mnd. Da ba nav oss ta de beste 6mnd fra siste året, og fikk en gjennomsnittlig mnd. lønn.... Men det vil jo ikke være mulig for deg. Og derfor tror jeg de går for det du faktisk har tjent. Men jeg er jo ikke 100%. Det står ikke noe om det på nav sine sider da???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå