Gå til innhold

Tilbake fra bekymringstur på føden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bebisen har vært såå aktiv hver eneste dag og i går begynte hun og bli litt roligere. I dag har jeg knapt kjent bevegelser så i kveld ringte jeg til føden og lurte på om de syns jeg skulle komme opp eller om jeg bare var overbekymret. De ville jeg skulle ta en tur, så da tok de ctg for å måle bevegelsene hennes og så kom legen som tok ultralyd.

Alt var bra med henne, MEN hun har plutselig lagt seg i tverleie - etter å ha ligget i hodeleie siden juni! :S

Legen sa at mest sannsynlig kommer hun til å sette seg opp i seteleie i løpet av noen dager (som for øvrig ikke er noe problem for meg fordi jeg skal ta keisersnitt) og HVIS vannet skulle plutselig gå da måtte jeg legge meg ned, med en gang... unsett hvor jeg var.. om det var midt i gaten eller kjøpesenteret :S Jeg syns jeg ser det... plutselig legger en "gal" gravid dame seg ned i midt i gågaten... HAHA. Så skulle ambulansen komme å hente meg med en gang, sa han.

Grunnen til at det var så viktig er fordi seteleie bebiser kan veldig fort få navelstrengen rundt halsen hvis vannet går.

Hm.... høres veldig dramatisk ut, men viktigste er at hun har det bra nå.

I går sa jordmor at vil kom til å få en mye mindre bebis enn forrige gang (han var 4 kg) og i kveld sa legen at vi kom til å få en stor baby :P Go figure!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at alt var i orden da :-) Blir litt bekymret når babyen plutselig snur seg slik etter å ha ligget med hodet ned så lenge. Når har du termin? Min har også ligget "riktig" vei like lenge som din uten at hodet har 100% festa seg....

Skrevet

Jeg har termin 21. oktober, men tar keisersnitt om 20+ dager.

Merkelig at hun plutselig snur seg nå!?

Ja, ja.. det viktigste er jo at hun har det bra :)

Skrevet

Så bra at alt var bra!! Lurt å ta slike turer til føden når slike forandringer skjer. Bedre å være på den sikre siden.

Ja det høres dramatisk ut med å legge seg ned slik, men må man så må man.. har hørt om andre som har måtte lagt seg ned og blitt hentet av amb rundt forbi.. Jeg har også fått beskjed om å legge meg ned hvis fødsel starter eller vannet går.. Så jeg håper jo ikke det skjer. Men burer meg ikke inne pga det..Men liker best å gå sammen med en nå for tidenmerker jeg. Liker ikke å gå alene i tilfelle.. Men gjør jo det også. blir jo litt umulig hvis ikke..

Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å holde meg inne av den grunn. Som du sier, må jeg så må jeg! Viktigste er at det ikke skjer bebisen noe.

Allerede nå i dag tidlig syns jeg at jeg kjenner hodet til bebisen ved ribbena, så det kan virke som om hun er i ferd med å sette seg opp!

Det er kanskje litt trangt å ligge i tverleie?

Jeg går heller 10 ganger for mye til føden, uten at det er noe, enn å oppleve det noen andre her inne har opplevd som skulle bare se det an til dagen etter.. og da var det dessverre for sent. De var jo så søte på sykehuset og sa at jeg måtte til og med komme tilbake igjen i dag, hvis jeg skulle fortsatt være bekymret. Men det er jeg ikke :)

Skrevet

Vært på noen bekymringsturer til føden, og legevakta. Senest her om dagen,da jeg ikke kjente så mye aktivitet. Han pleier å være ganske aktiv, så jeg ringte føden. La meg ned på benken, fikk saft med sukkerbit i, beltene på magen, så var det liv som bare det. Følte meg så dum, hehe.. Men hun sa jeg var den 3 jenta der den kvelden, og jeg måtte bare komme tilbake så mange ganger jeg ville frem til fødsel. Det var bedre det, enn å ikke komme:)

Så sant som du sier, bedre å komme dit for mange ganger, enn en gang for lite. Så, nå har jeg lært meg at terskelen for å ringe er ganske lav, og slik bør det være uansett hvor hysterisk man følte seg. Det sa de hvertfall på føden..

Skrevet

Hei Chellbell; Kan du forklare hvordan det føles med seteleie kontra hodeleie? Begynner å lure om min kan ha funnet på det samme som din.

Min har også ligget med hodet ned så lenge jeg kan huske... Men den siste uka har bevegelsene blitt annerledes, hadde tidligerere rumpa ut på høyre side, og beinspark på venstre. Nå kjenner jeg rett og slett lite til beina, og det kan se ut som at rumpa stikker ut midt på og litt til hver side varierende...

Har kjent mindre aktivitet også, men har slått meg til ro med at det er greit så lenge jeg har kjent ham regelmessig.

Skal til legen i mårra, men kjenner jeg gjerne skulle visst hvordan det sto til med han der inne, NÅ!;)

Skrevet

...eller tverrleie kontra hodeleie da... Han hadde vel ikke lagt seg i seteleie enda.

Skrevet

Hei sjokoko;

Når hun har ligget i hodeleie så har jeg kjent ryggen hennes veldig godt på venstre side og masse små harde ting, som sikkert er hender og føtter, på høyre side.

Har jeg lagt meg på høyre side så har hun protestert mye ved å sparke, bokse ned i magen som hviler på sengen.. Ikke noe særlig deilig!

I går kjente jeg plutselig en stor kul på høyre side og tenkte at hun bare hadde snudd seg med ryggen til høyre i stedet. Men så viste det seg at det ikke var en liten stump, men hodet hennes og at hun lå i tverleie!

I dag tidlig kjente jeg hodet litt høyere opp mot ribbena enn rett i siden så jeg mistenker at hun begynner å reise seg opp i seteleie.

De ligger jo soms må baller nå så de føttene og hendene kan jo slå ut både her og der... Men det hørtes litt likt ut for deg også! At din har snudd litt på seg! Blir spennende å høre da!

Håper det svarte litt på spørsmålet ditt! :)

Skrevet

ja, tusen takk for svar! Er så spent på kontrollen imårra (38-ukers-kontr.).

Håper han har festa seg, men som sagt så kjenner jeg meg litt igjen i det du beskriver altså! Bare at min har ligget med føtter og hender på venstre side som sagt. Bulte ut en kul på denne sida i dag tidlig, og jeg trodde det var stumpen, tenker at det kan ha vært hodet da, som hos deg. Hehe, og jeg som skubbet og dyttet på kulen, det hadde jeg jo ikke gjort hvis det hadde falt meg inn at det var hodet!

Skulle så gjerne hatt mulighet til å sett hvordan han har det der inne, ei lita luke hadde vært fint!;) Så mye jeg hadde sluppet å bekymre meg over da!! Både for lite bevegelse og leie osv osv...;)

Men i ditt tilfelle, var det uaktuelt å prøve å snu henne manuelt fra utsiden?

Skrevet

Et vindu på magen hadde vært VELDIG bra, ja! :D

Nei, det er ikke aktuelt å snu henne fordi jeg skal ta keisersnitt, så da betyr det ikke så mye hvordan hun ligger. Jeg må bare krysse fingrene for at vannet ikke går før den tiden!

Lykke til i morgen da! Du må fortelle hvordan det gikk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...