lengter daler ned i skjul... Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 så på i det beste familier, at man bør/kan ignorere barnet når det sutrer mye eller krever mye hele tiden. feks når man skal lage middag, henge opp klesvasken osv. men når kan man begynne med dette? jeg har en gutt på 14 mnd, som er lite selvstendig. er veldig sutrete og klengete. vil gjerne sitte på armen hele tiden, og blir megasint hvis vi nærmer oss sofaen, for det er kjedelig. han vil gå omkring med oss. men jeg orker ikke hele tiden. lager jeg mat så står han og griner og henger i buksebeinet mitt. kan jeg la han stå/sitte der å hyle, sutre og grine, eller er han for liten? jeg får jo vondt i hele meg av å høre på han, og dårlig samvittighet til tusen. men jeg skjønner jo at han er sånn fordi han kommer langt med å være sånn, han vet vel at griner han og bærer seg så gir jeg opp og tar han på armen. Nå blir han snart storebror og jeg lurer veldig på hvordan det skal gå.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 er vel ingen spes alder vil jeg tro, har nok mere med modenhet på barnet å gjøre?
Skravlefruen med huleboer Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Vanskelig spørsmål. Husker ikke helt hvordan det var med vår gutt, men den perioden dere er inne i nå - kan for mange være litt "slitsom". Barnet er i en periode hvor det er på mange måter veldig selvstendig, men på andre måter igjen veldig avhengig av dere. Det er ingenting i veien for at barnet skal kunne klare å leke litt selv - på egenhånd - uten at dere blander dere for mye. Likevel er det viktig at dere er med å aktivisere og motivere til lek/lære. Noen tips er å aktivisere han litt på forhånd før du starter med middag, daglige gjøremål osv. F.eks kan han sitte i høystol og tegne, gnage på en gulrot, stable klosser osv osv. Om han begynner å sutre, ville jeg ha sagt "nå lager mamma middag, da må du vente", for så å ignorere sutringen. Dersom sutringen går over til gråt, så hadde jeg nok ikke ignorert det siden han er så liten. Prøv deg frem. Kanskje blir han lei av å sutre mens du lager middag, og oppdager at han kan finne på ting på egenhånd. Hva med en egen "kjøkkenskuff" til den lille. Med litt forskjellig ting han kan plukke utav. Kjøkkenredskaper, matpapir osv osv. Eventuelt ett minikjøkken dersom han kan stå/gå :-)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 17. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2008 sikkert. men jeg mente liksom om barn i den alderen bare må få ubegrenset med oppmerksomhet, om de liksom trenger det for å bli trygge barn, eller om de har godt av grenser allerede så tidlig. hvis du skjønner hva jeg mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå