Gå til innhold

Hva kan pappaen få igjennom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han bor 38mil unna. Barnet er 15mnd. Og jeg mener at og møtes halveis m bil er barnemisshandling. kan ikke sitte/bruke så lang tid i bil?? Og fly er han for liten for. Sender ikke barnet alene i fly. Hva kan han kreve i samvær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? Føler meg så presset av han. Og jeg har alltid hatt døren oppe for han her. Men han er mer opptatt av meg. Ikke barnet dessverre. Og nå truer han med dette.

Skrevet

Kjenner barnet han? Om ikke må det jo en tilvenning til og det bør helst skje der barnet bor..

Hva truer han med? Har dere vært på FVK?

Vet ikke helt hva du spør om siden du ikke sier hva han truer med å få gjennom..

Skrevet

Herregud altså; er i svime jeg. Var en annet innlegg jeg trodde jeg svarte på hehe:=)

har desverre liten erfaring med avstander men får håpe noen ser det nå når det er dyttet opp..

Skrevet

Takk for svar. Ja barnet vet jo hvem han er.. Men kunn ca. fire,fem timer pr. uke.dem ser hverandre gjennomsnitt.

Skrevet

"Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.

I noen tilfeller er det nødvendig at barna reiser i følge med en voksen. I utgangspunktet vil barnets alder og modenhet avgjøre om barnet kan reise alene, eller om det må ha følge av en voksen. For enkelte transportmidler er det faste aldersgrenser for når et barn kan reise alene. Dersom foreldrene er uenige om hvorvidt barnet kan reise alene når barnet har oppnådd den alder som kreves for det enkelte transportmiddel, må den aldersgrensen som er satt i utgangspunktet være avgjørende. Unntaksvis må det kunne aksepteres at reisekostnadene også skal omfatte en voksen ut over aldersgrensen når det er urimelig å la barnet reise alene. I en slik vurdering må f. eks. barnets alder, modenhet, funksjonsdyktighet, reisens varighet og det forhold at barnet må bytte transportmiddel underveis tillegges stor vekt. Av hensyn til barnet bør også høyere reisekostnader godtas i en overgangsperiode slik at barnet gradvis får en tilvenning til å reise alene.

Der partene ikke blir enige om noe annet, må reisekostnadene som skal fordeles være rimelige og nødvendige. Dersom en av foreldrene påstår at den andre ikke har valgt den billigste løsningen, må den som setter frem påstanden kunne bevise dette. Det må tas med i vurderingen at det er barnets beste som skal være avgjørende og at en dyrere reisemåte i noen tilfeller kan være et bedre alternativ for barnet.

Ved bilkjøring er det bare de faktiske reisekostnadene som omfattes, og ikke kostnader til forsikring på bil etc. De faktiske kostnadene ved bilkjøring kan for eksempel være utgifter til drivstoff, bomavgifter, ferger og tunneler. Uavhengig av hvor mange ulike transportmidler som benyttes, er det reisekostnadene fra dør til dør som skal fordeles."

Dette er det jeg fant angående henting/bringing. Lykke til .

Skrevet

Takk for utfyllende svar! Gruer meg til samværsmøte. :( Er jo tragiskt og måtte utsette barn på så lang vei.

Skrevet

Jeg er anonymen over deg. :)

Ja det er tragisk. Er i samme situasjon selv, her bor bf helt på andre siden av landet.

Får vondt av at barna må reise i timer med fly hver gang de skal se pappaen sin, men hva gjør man ikke for sine barn.

Jeg har flyskrekk attpåtil så da må barnefaren hente og bringe de også, noe han ikke syns noe om. Men jeg er med på å betale reiseutgiftene da.

Syns det er dumt at han valgte å flytte så langt fra barna sine,når han også vil se dem ofte, men det er jo opp til han. jeg er glad han vil se barna sine og gjør det jeg kan for å få det til. Barna har jo rett på pappaen sin også :)

Skrevet

Ja,Jeg er enig i at barna bør ha det! Her er barnefaren også ikke helt frisk. Og han har ofte vondt i hjerte og han kaster opp blod.. Iallefall hver gang det er en krangel skylder han på det.. jeg synes ikke det er trygt og sende lille barnet på 15 mnd. til han bl.a for det og hans måte og være på. Han er fyktelig makt syk. og manipulerende,og får han ikke viljen sin klikker han. Da er det trussler og press. Og det ser ut til at vi må ta det hele igjenom retten. Går ikke og bli ferdig eller enig med han,dessverre. Føles så håpløst ut.

Skrevet

Hei, vil bare si at når jeg jobbet i reiselivet måtte man være 5 år for å reise alene med flyvertinne følge. Frem til man var 12 år.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...