Gå til innhold

Soving på dagtid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når står dere opp om morgenen? Hvor lenge er deres små våkne mellom hvilene, hvor mange hviler har de om dagen og hvor lenge sover dem om gangen? Når er leggetid?

 

Har merket en endring i våkenhet siste uka. Står opp mellom 8 og 9. Våken ca 2,5 timer. Sover ca 45 min ny økt på ca 2,5 timer og igjen en hvil på 45 min. Hender hun sover til 16 og er da i tvil om hun trebger å sove mer før leggetid??? Legges ca 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på! Sliter litt med å finne en skikkelig dagsrytme på vesle-gutten.

 

Morgen ca 8, sover litt i bilen mens vi kjører storesøster i barnehagen fra ca 9-9.45. Resten av dagen er han våken bortimot 2 timer før han trenger en ny dupp. Pleier å ha en lang dupp på ca 2 timer i 12 tiden resten av duppene er ca 30-45 min, og så er det natt mellom 21.30 - 22.30 en gang.

Dette ble veldig ca klokkeslett, har ikke vært så nøye med klokken, og har igrunn oftest spist frokost hjemme med storesøsteren før vi har kjørt i barnehagen... så hver dag blir forskjellig. Tenkte å prøve å få litt mer rutine på dagene nå fremover... har forresten merket at han har lengre våkenperioder nå i det siste jeg også. Før var han gjerne bare våken 1 til 1,5 timer før det var på tide med en dupp, men nå er han som regel våken i rundt 2 timer før han er klar for en dupp igjen.

 

Noen som har litt fastere rutiner på måltider og sovetider som kan fortelle hvordan de har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står opp ca 07.30, spiser og steller oss begge to, leker litt, før hun sover fra ca 11-12, leker, spiser,spiser,leker litt, sover igjen fra 15-16, har kanskje noen små dupper innimellom hvis vi kjører bil e.l. Steller henne ca 18.30, spiser litt grøt så pupp, i seng 19.00, sover til ca 06.00, mat sover til 07.30 da vi står opp. Sover ikke mye på dagen, men det har hun ikke gjort siden hun ble født. Men heller god søvn om natten enn dagen altså. Tåler mye mer da syntes jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dagene ca. slik ut, foreløpig:

 

-Pupp i senga rundt kl.7, står opp og steller henne etter en stund

 

-Littegrann grøt rundt 8.30-9.00

 

-Sover ute i vogna ca. 1,5 time etter at vi sto opp, og da sover hun alt fra 1-2 timer

 

-Melk 11.30-12.30

 

-Ny dupp i vogna ca. 2 timer etter forrige dupp, men varierer hvor lenge. Stort sett alltid minst 1 time da.

 

-Melk mellom 15-16

 

-Liten dupp i 17-tiden, som varer til rundt 17.30-17.45

 

-Melk og grøt rundt 18.30-19.00, stell og i seng mellom 19.30-20.00 alt etter som når siste dupp er ferdig.

 

Hun klarer ikke mer enn maks 2 timer våkentid før hun må sove igjen, ellers blir hun overtrøtt og urolig. Leste nettopp i F&B at barn under 6 mnd ikke bør være våkne mer enn 2-2,5 time i gangen for å forhinndre at de blir overtrøtte... Og at små barn bør legges mellom 18.30-19.00 fra de er 4-6 mnd gamle. Virker egentlig som vesla mi burde lagt seg kl.19-19.30 ettersom hun nesten alltid avslutter siste dupp i halv 6 tiden. Tror de har en innebygd klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste spm ditt, vil jeg si at du burde prøve å få henne til å sove mer mellom 16-19.30 ja, definitivt. Tror jeg ville prøvd å legge henne etter ca. 2 timer våkentid jeg, slik at det ble bedre tid til en tredje dupp før leggetid.

Søvn avler søvn, det er en kjent sak-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siljemor- max 2 timer våken.. Går det lenger tid blir min gjerne hyper og overtrøtt og veldig grinete, og kan da være vanskelig å legge.

 

Snuppa mi er stort sett våken mellom 1.5 og 2 timer på dagtid, og så sover hun 1-1.5, hele dagen. Legger seg ca 21 om kv og står opp ca 9, dvs 12 timer, har en mating på den tiden. Og resten av dagen sover hun da intervaller som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

frøkna er avslutter siste subben sin alt fra 14.30- 16.30, er da iseng for kvelden mellom kl 18.00 til 19.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han styrer dette selv. sover når han er trett og spiser når han er sulten. og mor synes at dette fungerer helt fint. Er han mye ute sover han mye mer enn når han er bare inne. SÅ ut å gi ungene frisk luft da sover de bedre tror jeg på og det gjør også mamma når hun har vært ute. Er aktivitetsnivået høyt når han er våken så sover han lengre økter etter på. Men uansett hvor mye han sover om dagen er han klar for natta ved 21 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her styrer også snuppa sovingen og spisingen selv. Hun pleier å ha to, noen ganger tre, soveøkter i løpet av dagen. Da er den ene som regel på 2-3 timer. De andre er kortere, som regel ikke mer enn en time. Kveldstellet starter kl 20.30, deretter er det mating og så er det som regel natten rundt kl 21. Hun våkner en gang for mat i løpet av natten, en gang mellom kl 4 og 6. Så er det morgen mellom 7.30 og 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...