Gå til innhold

Keisersnitt.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på en ting..

Noen her som har tatt keisersnitt og kan svare..

Hvordan er de med amming og slikt da??

Får man melk, får man amme.. eller er de helt opp til hver og en..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble hastesnitt på meg. Fikk melk og den ene tvillingen klarte å die samme døgnet han ble født. Den andre tvillingen var ikke sterk nok til å die, men hun fikk det til etter ca 8 uker.

Det anbefales at du prøver å amme, men hvis du har issues med kroppen din (type overgrep el.l.), eller oppstartsfasen er spesielt vanskelig (husk at oppstartsfasen regnes som de første 6 ukene...) så er mme et godt alternativ, altså!

Hvis du gruer deg til amming, eller ikke får det til så anbefaler jeg ammehjelpen.no. Der kan du få kontakt med en ammehjelper i nærheten av der du bor som kna hjelpe deg med praktiske råd. Du har også rett på hjelp fra ammepoliklinikken tilkyttet sykehuset ditt.

Lykke til :)

Skrevet

Ammet i 13 mnd etter mitt ks. Så vil nå si det er opp til hver og en.

Noen får litt problem med¨å få igang melken etter ks, men det er absolutt ingen regel.

Skrevet

Melken kommer likevel, men det hender det tar et par ekstra dager. Hos meg så våkna jeg på dag 3 med pupper herfra til månen ;) men vil du ikke amme så er jo det et valg du kan ta uavhengig om du har født naturlig eller ved ks.

Skrevet

Jeg hadde keisersnitt og hadde masse melk. Problemet mitt var at barnet var prematurt og sugesvakt.. Pumpet og ammet døgnet rundt i fire mnd, så var det slutt på melka.. Grunnet sugesvakhet..men ja-masse melk!!

Skrevet

Nå kan jeg bare svare for meg selv..Jeg hadde akutt-ks etter at fødsel var nesten over,hadde gått med rier i en uke og hadde hatt litt råmelk.Men de bare la hun til puppen min og jeg fikk melk fort,og hadde melkespreng allerede dagen etter.Jeg tror jeg fikk melk så fort pga kroppen hadde på en måte allerede "gjort seg klar"..Men jeg tror det er vanlig å bare ligge baby til puppen så fort så mulig,og at babys sugerefleks vil drive fram melken.Altså etter et ks:)

Ps,det var alldri spm om jeg ville amme,de bare la babyen til,og jeg var så i ørska at om jeg ville hadde ikke jeg klart å nekte:-/

Skrevet

Har hatt ett haste og ett planlagt snitt. Melka kom uten større problemer begge ganger. Eller første gang ved hastesnittet måtte jeg gjøre en liten ekstrainnsats med pumpe for å få det skikkelig i gang, men det var det flere vanlig fødende som måtte også :)

Skrevet

Det ble hastesnitt på meg, og melken kom den. Kunne ikke amme de første ukene fordi junior ble sondematet, men jeg pumpet og ammingen kom greit igang etter ca 4 uker.

Skrevet

Ammeproblemer er nok ikke umulig uansett hvilken vei ungen kommer ut.

Min første ble tatt med ks og lå 11 dager på nyfødtintensiv og ville ikke suge, men klarte det etter ca en mnd og etter 2 mnd fikk jeg nok melk

Men har fått et barn etterpå som ble født normalt og helt frisk. Ikke noe problem å suge, men tok tid før melka kom denne gang også. Nesten like lang tid. Så jeg tror ikke det hadde noe med ks å gjøre at den kom tregt i gang.

Men vil du amme så vil du også klare det. Innstillig betyr mye.

Skrevet

Fikk hasteks og hadde ingen problem amming.Eller sleit litt m å få han til å suge ordntlig men ikke noe unormalt."Fullproduserte" fra dag 2-3 såvidt jeg husker. Før den tid var det lite med melk,men det gikk bra:) Melka kom akkurat når jeg trengte den (eller han trengte den) mest. Jeg fikk spørsmål om jeg skulle amme og de er veldig forståelsesfulle. Kjenner ei som ikke fikk det til og de presset ikke i det hele tatt:)

Skrevet

Jeg hadde ks, noen uker før termin pga vannavgang. Jeg startet pumping samme dag, fordi hun hadde dårlig sugerefleks. Etter noen få dagre med jevnlig pumping tok melkeproduksjonen seg veldig bra opp.

Vesla lærte å suge når jeg brukte brystskjold etter noen dagers sondemating.

En viktig ting i forbindelse med dette som ingen andre her har nevnt er dette; Hvis du skal ha ks før tiden så vil den melka du produserer være spesialtilpasset et for tidlig født barn- ekstra fet og næringsrik, gul og tykk. Kroppen er sinnrikt innrettet- synes det er utrolig lettvint å amme også.. Tenk på alle flaskene man slipper å koke!!

Skrevet

Takk for mange gode svar og forslag =)

Skrevet

hadde å keisersnitt men fikk ikke ungen til brystet før etter 2 timer for det var ikke vanlig å få ungen til seg mens du ble sydd sammen..men når æ fikk ungen hadd æ litt melk og ble mere og mere så ikke noe problem, håper på vanlig fødsel denne gangen men siden æ alt har hatt keisersnitt e det fare for det denne gangen å

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...