Gå til innhold

vårruller...OPPSKRIFT søkes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal skrive inn den jeg bruker, så snart guttungen har sovnet. Han tyner det i det lengste i kveld!

Skrevet

Oppskriften er fra "Stiansen til hverdags" med små tilpasninger fra meg.

300 gram kjøttdeig. Er også godt med blanding med svinekjøttdeig, eller ren kyllingkjøttdeig.

2 ss soyaolje

1 løk

1 gulrot

3 fedd hvitløk

100 gram kål

1 bunt vårløk

1 ss revet ingefærrot

1 ss chili, hakket

3 ss fishsauce

6 ss oystersauce

2 ts sesamolje

1/2 lime, saften av den

50-100 gram risvermecelli, tynne risnudler

(1/2 dl friskhakket koriander- smaker riktig godt uten, som sagt unngår jeg frisk koriander)

1 egg

Vårrulldeig, ferdige plater: bruk frosne som du får kjøpt i innvandrerbutikker.

Soyaolje til fritering- jeg bruker solsikkolje, det går bra

Dette gjør du: Riv gulrot og eventulet løk/hvitløk (jeg fiiinsnitter og presser de to siste) Fres kjøttdeigen i olje og ha i grønnsakene. Fres godt sammen og tilsett finsnittet kål. La det steke litt før du tilsetter ingefær, chili, fishsauce, oystersauce, sesamolje og limesaft. Kok risvermecelli som anvist på pakken, hell av vannet og bland i kjøttstuingen og bland godt sammen. (Husk på at hvis du lager risvermecellien på forhånd, så må du ha litt olje i den når den er kokt, for å unngå at den kleber seg fullstendig sammen.) Så tilsetter du eventuelt koriander, eller friskhakket thaibasilikum(?? står så i boka..)

Ok, så håper jeg du vet hvordan du ruller vårrullene?

Friter dem så lyesebrune i oljen, la renne av på kjøkkenpapir.

Jeg lager store porsjoner av denne om gangen, frityrsteker alle og fryser ned. Varmer så i ovnen når jeg føler for å spise dem- da klapper jeg av dem litt underveis med kjøkkenpapir; all olje man kan bli kvitt, bør man bli kvitt:-)))

Disse er virkelig gode. Og har fått stor applaus fra alle som har spist dem. Men siden det er litt jobb, så lager jeg altså opp mange om gangen.

Skrevet

risvermecelli ; er det det samme som glasnudler? pleir å bruke det, sjø.. Mine vårruller mangler liksom litt smak, om du skjønner..

når det gjleder rullinga, jeg legger spissen på firkanten mot meg, klæsjer på en "pølsestrimmel",legger spissen vekk fra meg over pølsen, pakker inn fra sidene og ruller mot meg. Limer igjen med egg..

andre tips?

Skrevet

Det står risvermecelli på pakken. Vet ikke om det er det samme som glassnudler. De er veldig tynne.

Disse vårrullene mangler ikke smak, men skjønner godt hva du mener-de mangler ofte den lille "bite'n" som er så god.

Ruller på samme måte, vi:-)

Skrevet

spørmål igjen..

ca hvor mange lager du ut av denne oppskriften?

lager ofte mine litt for tykke, blir ikke så bra da:-)

fredag skal svigermor smiskes ihjel

Skrevet

Oppskriften til Stiansen inneholder bare 150 gram kjøttdeig, og da beregner han at det blir 16 vårruller. Jeg klarer ikke å huske hvor mye det blir, fordi jeg aldri har laget en enkel porsjon.

Skrevet

Disse er knallgode:

INGREDIENSER:

150 g lamme-eller svinekjøtt (jeg bruker 1 pk vanlig kjøttdeig)

2 ss soyaolje

1 løk

1 gulrot

100 gr kål

1 bunt vårløk

3 fedd hvitløk

1 ss finhakket sitrongress

1 ss finsnittet limeblad

1 ss finhakket mild chili

100 g risvermicelli (denne har jeg kuttet ut)

3 ss fishsauce

6 ss oystersauce

1 ss soya sauce

2 ts sesamolje

½ dl coriander

1 dl hakket thaibasilikum

1 egg

16 store el 40 småplater med

springrolldeig (filodeig)

1) Finhakk løken og snitt kålen i tynne strimler.

2) Skrell gulroten og riv den.

3) Rens vårløken og finsnitt den.

4) Ta en wokpanne eller en stor stekepanne og varm godt med olje.

5) Stek kjøttdeigen i olje og knus kjøttet i mange småbiter.

6) Ha i løk, vårløk, kål og gulrot, og krydre med finhakket sitrongress, limeblader, hvitløk, chili.

7) La dette frese sammen til grønnsakene mykner litt.

8) Legg risvermecelli i varmt vann i 10 minutter slik at de sveller opp. Press ut vannet og ha vermecellien i pannen.

9) Nå er det tid for å tilsette smak.

Start med sausene, som er fishsauce, oystersauce, soyasauce, sesamolje og grovhakkede urter.

Smak til fyllet og la det avkjøle litt.

10) Pensle kantene på fioldeigen med sammenpisket egg og legg 3ss med fyll på rispapiret. Rull sammen og pakk inn kantene.

11) Klar til fritering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...