Tokatter_USA Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Jeg synes så mange brødoppskrifter har for lite mel i forhold til væske. En ting er at de lar det være rom til å legge til litt hvis man trenger det, en annen ting er at jeg synes jeg må legge til 25-30% mer mel for at det ikke skal være bare kliss. Den oppskriften jeg holder på med nå har: 1 liter vann 14 dl. hvetemel 4 dl. rugmel 4 dl. sammalt hvete Dette er litt tykkere enn grøt, til tross for at jeg brukte generøse mål med mel. Så enten legger jeg til masse, sånn at det blir lettere (mulig) å elte, eller så skal det kanskje være sånn? Blir brødet ekstra godt hvis det har mye væske? Takker for svar!
prekæs Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Var en tanke som slo meg her. Vi som bor ved svenskegrensen har dårlig erfaring med enkelte typer svensk mel ved baking. Bl.a. hvetemel. Det fungerer helt annerledes enn norskt mel og brødet kan virke tungt. Det kan ikke være slik der du bor også? Hvis du har norsk oppskrift til amerikansk mel, og er det forskjellige typer hvetemel i usa, slik det er i Sverige? Jeg "slumper" som regel når jeg baker brød, men hovedregelen i mitt hode er minst halvparten hvetemel, og en deig fast nok til å knas uten at den er klissete. Jeg syns ofte for mye væske gir porete, deigete brød, hvis du skjønner hva jeg mener. Og er ikke nødvendigvis bedre.
Tokatter_USA Skrevet 17. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2008 Nå er brødet allerede i ovnen, og jeg eksperimenterte med å ikke ha i så mye mer mel. Det blir spennende å se hvordan det blir. Det finnes forskjellige typer hvetemel her, ja. Noe er spesielt bra til brødbaking, men det står brødbakemaskiner, så jeg har ikke brukt det. Jeg pleier å bruke en av de typene de har på den økologiske butikken. Jeg tror neste gang blir brødet fastere, ja. 2 liter i stedet for 14 dl. hvetemel. Jeg vil helst få det så riktig som mulig i første omgang, så det går fort! ;-) Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå