Gå til innhold

Den ene av ektefellene dør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og begge har et særkullsbarn pluss et barn sammen. Hvordan blir fordelingen ved arveoppgjør?

Er barnet de har sammen under 18 år, kan gjenlevende sitte i uskiftet bo da?Eller går det til overformynderiet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må skiftes i forhold til særkullsbarnet, men ikke i forhold til felles barn. Det vil si at særkullsbarnet er sikkret sin del av arven mens fellesbarnet må vente og få det som eventuelt blir av arv når denne forelderen dør eller bestemmer seg for å foreta skifte.

Skrevet

Men blir arven da delt på 3 like deler? 33 % til hver?

Skrevet

Hmm. Faren min er gift på nytt og han har felleseie med kona si på de fleste ting tror jeg. Han har barn med henne også. Hvis han dør før henne må hun skifte da sånn at vi (særkullsbarna) får arv? Selv om de har felleseie? Syns det hørtes utrolig kjipt ut (fra hennes ståsted).

Min mor er også gift på nytt, men hun har særeie på alt. Ingen felles barn, men hvert sitt særkullsbarn. Her har vi barna signert et dokument på at gjenlevende ektefelle kan sitte uskiftet så lenge de sitter med samme bolig. Trodde dette ble gjort fordi det var særeie, men kanskje pappa også burde vurdere et sånt dokument? Med tanke på at han er mye eldre enn sin nye kone, og mest sannsynlig vil falle fra før.

Skrevet

Nei, det er langt fra så enkelt.

Først deles ektefellenes verdier på to, hvis de eier alt felles. Den gjennlevende beholder selvfølgelig sin halvpart.

Av den halvparten som kommer fra den avdøde har ektefellen krav på 1/4, men minst 4G (for tiden ca 260.000,-). Livsarvingene har krav på 2/3 av arven, men maks 1.000.000,- hver. Resten kan fordeles ved testamente. Ektefellend krav på minst 4G går forran barnas krav på 2/3.

Det finnes også andre forhold som kan gjøre det enda mer invikklet.

Skrevet

Så flink du er :-) (ikke spydig ment)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...