.:(HerQ):. Skrevet 17. september 2008 #26 Skrevet 17. september 2008 jeg har ikke så veldig greie på det, bortsett fra at tallet foran streken er overtrykk, og bak streken er undertrykk. Har noe med hvor fort blodet blir pumpet rundt i kroppen. Mitt er lavt (85/45) og legen sa at blodet blir ikke pumpet fort opp til hjernen når du feks reiser deg opp, så du blir svimmel! "vanlig blodtrykk" er vel 120/80, og det er vanlig at det synker litt i starten av svangerskapet. mer enn det tør ikke jeg si! du har ett fint, litt lavt bt med andre ord!
Collet :) Skrevet 17. september 2008 #27 Skrevet 17. september 2008 Heisann! Her på lommelegens sider finner dere masse informasjon blodtrykk og hva det "burde" være på. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321768 Men generelt sett, så er det veldig lite man kan gjøre med lavt trykk.. Jeg har generelt lavt trykk og nå (15+0) har jeg enda lavere trykk, lå på 90/55 på kontrollen på mandag. Stakkarslige greier.....!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 17. september 2008 #28 Skrevet 17. september 2008 106/70 Jeg er VELDIG svimmel, men legen sa det var fint.
Prøverpånr*2* Skrevet 17. september 2008 #29 Skrevet 17. september 2008 Blodtrykk angis med to tall atskilt av en skråstrek. Overtrykket er trykket i pulsårene (arteriene) når hjertet trekker seg sammen (det systoliske trykket). Undertrykket er trykket i pulsåren mellom hjerteslagene (det diastoliske trykket). Et blodtrykk på 150/90 betyr altså at trykket er 150 på det høyeste, og 90 på det laveste. Jeg er IKKE helsepersonell, bare sliter med HØYT blodtrykk, og har derfor gjennom flere år fått MYE info om dette, og kom over denne tråden der noen lurte på hva tallene betydde:p
Gjest Skrevet 18. september 2008 #30 Skrevet 18. september 2008 Både JM og lege sa dette til meg, og det står i div. graviditetsbøker! Og ja, jeg er helsepersonell. BT skal stige etter midtveis.
mortherese=mamma til twins! :) Skrevet 18. september 2008 #31 Skrevet 18. september 2008 Uke 27 her, og har gått fra 90/60 til 100/60! Litt svimmel til tider, men ingen problemer!
FruMamma med nr 2 Skrevet 18. september 2008 #32 Skrevet 18. september 2008 Er snart i uke 20 og har bt på 135/90 ved siste måling. Mitt har steget siden uke 12(var da på 120/65) og jeg hadde protein i urin da, Ble sykmeldt og er det fortatt pga at det stiger. Jordmor sa at undertrykk på 90 er maks og bør ikke gå over det, da blir det satt i gang behandling. Man må se stigende blodtrykk i sammenheng med andre ting som protein i urin og evt vann i kroppen. Ellers er stigende blodtrykk i slutten på svangerskapet normalt. Og det er undertrykket som er farlig, ikke overtrykket. Overtrykket skal være 100+alderen din.......
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 19. september 2008 #33 Skrevet 19. september 2008 Er i uke 22 og har ett blodtrykk på 90/60.. på første kontroll staret jeg med 118/71, så det har falt hos meg..
lilac Skrevet 19. september 2008 #34 Skrevet 19. september 2008 ...men hvis sitatet er riktig, er jo faktisk boken din feil. Jeg er ikke helsepersonell, men det diastoliske trykket er undertrykket. Og da sliter man litt hvis det skulle være 100+levealder. Men i flg. Folkehelsa øker bt med alder, dog ikke så mye som levealderstillegget. 120/80 er bra trykk for voksne, fortsatt i flg. Folkehelsa, noe som betyr at vi som gravide bør være på vakt hvis trykket - og særlig undertrykket - stiger særlig ut over dette pga. fare for svangerskapsforgiftning. Men sliter man med lavt trykk og mye svimmelhet, kan jo jerntilskudd til en viss grad hjelpe.
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 19. september 2008 #35 Skrevet 19. september 2008 Beklager, det skulle være systoliske, men bortsett fra det er sitatet rett! og som en hovedregel kan man si at det skal være 100+ alder. 120/80 er ett normal trykk ja, men 100+ alder stemmer som regel bra. Og jerntilskudd har jo hvertfall INGENTING med blodtrykket å gjøre, så lenge blodprosenten er normal trenger man ikke jerntilskudd
Hilde :) Skrevet 19. september 2008 #36 Skrevet 19. september 2008 helt normalt at det synker litt ja. om det skal stige litt utover sv.skapet aner jeg ikke noe om, jeg har ikke gjort det. ligger mest rundt 90/50 undertrykket varierer litt mellom 50 og 60 så jeg ligger litt lavt der. ikke så mye å gjøre med det, blir jo bare litt trøtt og svimmel. Var lav i trykket forrige svangerskap også. De 3 første svanegerskapene husker jeg ikke.. Er lav t blodprosent i tilleg, sliter veldig med å komme meg opp der, så jeg føler meg til tider som ei slapp sviske. hehe.. Trøtt og svimete. men alt går bra værre når trykket stiger til himmels.. det er skummelt..
<3 Milla <3 Skrevet 20. september 2008 #37 Skrevet 20. september 2008 Under svangerskapet vil blodtrykket alltiv være lavere enn "normalt". Normalt er 120/75, men et blodtrykk på 110/60 eksempelvis vil være et helt vanlig blodtrykk under et svanger skap. dette er også forklaringen på hvorfor vi blir fortere svimle ved rask oppreisning, eller om vi står oppreist lenge... Jeg er i uke 14 og hadde nå 110/65, ved 3 mnd kontroll.
AO3 Skrevet 21. september 2008 #38 Skrevet 21. september 2008 I ikke-gravid tilstand har jeg et blodtrykk helt etter læreboka, dvs rundt 120/80. I begynnelsen av graviditeten hadde jeg rundt 110/60, siste gang jeg ble målt (i uke 34) hadde jeg 120/70. Både leger og jordmødre har hele veien sagt at blodtrykket mitt er "perfekt" og "eksemplarisk", og jeg håper det holder seg de siste 4-5 ukene, også.
gullskatt Skrevet 21. september 2008 #39 Skrevet 21. september 2008 Jeg er i uke 16 med tvillinger og ligger på 100/60. Det er litt lavt, men stabilt. Er bare glad for at det ikke øker for mye og for fort, med tanke på sv.sk. forgiftning. Jeg født ei lita datter i uke 25 og da hadde jeg blodtrykk på 70/40. Det er farlig lavt vet jeg...
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 21. september 2008 #40 Skrevet 21. september 2008 Jeg er sykepleier og i mine lærebøker står det at som en tommelfinger regel regner man 100 + alder i systolisk trykk. Dette er en merkelig regel synes jeg, for den vil jo bare gjelde sånn ca frem til en er 40 år..Det kan jo rett og slett være kritisk for en mann i overgangsalderen å gå rundt med et overtrykk på 150 eller 160..Ellers så er det normalt med lavere trykk enn vanlig i svangerskapet, det pleier vanligvis å synke i slutten av 1.tri, men hos noen stiger det igjen godt inne i 3.tri, spesielt hvis en har mye vann i kroppen eller ved komplikasjoner som svangerskapsforgiftning. Jeg har litt forhøyet BT til vanlig og i 1.tri hadde jeg 140/90, ut i 2.tri gikk det ned til 130/80 og fremdeles ligger jeg der (er i uke 31). Akkurat slik var det forrige svangerskap også, men da fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning som startet å utvikle seg i uke 36 med stigende BT. Blodtrykket var 160/105 da jeg ble satt igang i uke 38. Er som dere ser på besøk fra 3.tri:-)
Liten gutt i mars ! Skrevet 21. september 2008 #41 Skrevet 21. september 2008 Mitt var 115/75 ved forje kontroll. Er 17 uker på vei.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 21. september 2008 #42 Skrevet 21. september 2008 I uke 18 var den 103/67 og i uke 22 var den 96/56 sier meg ingenting hehe..
kivs Skrevet 22. september 2008 #43 Skrevet 22. september 2008 85/45. Det har jeg ligget på i de andre svangerskapene også. Mitt stiger litt på slutten av svangerskapet.. Ligger lavt hele tiden.
Gjest Skrevet 22. september 2008 #44 Skrevet 22. september 2008 Mitt er 90/60 i uke 17. Det er lavt for meg og jeg er mye plaget med hodepine. Itillegg er jeg svimmel og blir fort sliten. Greier ikke stå stille lenge uten at det svartner for meg.
annie74 Skrevet 23. september 2008 #45 Skrevet 23. september 2008 Takk til dere som forklarte meg tallene. Nå har jeg skjønt det, og hva som er normalt og ikke. Dette var en lærerik tråd :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå