lucky_mom Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Vi har det så vanskelig om dagen med 4-åringen vår. Hun er sutrete, klengete og sur. Hun prater konstant og forferdelig høyt, hører dårlig og må gjentas alt 100 ganger for. Hun er slem med søsknene sine, og får raserianfall der hun roter på rommet sitt og slenger med dørene. Jeg sliter forferdelig med å legge henne, og hun kommer alltid inn til oss utpå natten. Hun våkner flere ganger i løpet av natten og er sutrete. Vær så snill og si at jeg ikke er alene om å ha et sånt "monster"..? Jeg blir så fortvilet og sliten og frustrert over henne, og vi kommer inn i en vond sirkel. Jeg har vært og sjekket hørselen hennes, og den er faktisk dårlig, så nå er vi henvist til øre-nese-hals spesialist. Fælt å si det, men jeg håper nesten at de finner noe galt, som kan forklare denne oppførselen...
Holly❄️ Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Du er ikke alene... gutten min på 4 er akkurat likedan. Utrolig slitsomt til tider, men regner med at dette er noe som går over. Vi har også sjekket hørselen, men den er fin. Må si at han kan være veldig snill og omtenksom også, men har endel raserianfall og er stygg mot lillesøsteren sin ganske ofte for tiden også.. Får bare prøve og være tålmodig, så ordner det seg vel til slutt...
Espoir Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Du er nok ikke alene - det der er ganske normalt. Men det er utrolig viktig å gjøre alt du kan for å fokusere på de tingene hun gjør bra, på de gangene hun er "snill" - og ikke å bare kjefte. F.eks er det ofte slik at barna kanskje sitter og leker fint, og mor driver med sitt. Så dæljer det ene barnet til det andre, og DA kommer mor løpende og KJEFTER. I stedet kan mor gå bort til barna mens de fortsatt leker fint, og s^: "Å se koselig dere har det, å så snill du er mot lillebror nå" el.lign. Da vil barnet kanskje la være å dælje til den andre fordi vi har fokusert på, og viste at det er rosverdig, å oppføre seg bra. Dette er ting barnehagen til mitt barn er veldig opptatt av. Her er et klipp fra et skriv de har sendt ut om sin filosofi (heter Løsningsfokusert Tilnærming): Atferd som gis oppmerksomhet gjentar seg Den sikreste måten å opprettholde negative sider ved andre på, er å kritisere dem. Ved å konfrontere andre med problematisk atferd, opplever man ofte at denne atferden kan gjenta seg. Hvorfor? Dette kjenner vi godt igjen fra arbeide med barn. Å bryte ut av dårlige sirkler ved å fokusere på det barna kan er en vanlig pedagogisk metode. Barna opplever oftere at de mestrer, at de kan . De opplever den gode følelsen det er når relasjoner fungerer. Ensrettet kjefting og negativ fokus fører sjelden til noe godt. Barna får da hyppige bekreftelser på at de ikke strekker til, på at de ødelegger og forstyrrer. Ved å bli møtt med positiv respons ( og særlig når du minst venter det) på noe vi gjør bra, ønsker vi å gjøre mer av. Bare fordi det føles godt å være bra! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå