ønsker meg et lite sjarmtroll Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Jeg har akkurat laget ostekake (som jeg elsker!!!), så ser jeg at det ikke står bak på kremosten at den er pasteurisert.... kan jeg ikke spise da?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Jeg har da spist masse ostekake når jeg gikk gravid med minsten ihvertfall.. Men kan du ikke google om kremosten er pasteurisert da?? Kan jo hende den er det selvom det ikke står.. De fleste melkeprodukter er jo faktisk det.. =)
frua Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Spis ostekaken du. Det er slike modnede oster som muggost og slikt man bør være varsom med.
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Jeg spiser Royal Blue og jeg...
frua Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Man kan selvsagt gjøre hva man vil. Spise salat uten å vaske den, proppe i seg ferskvannsfisk, spise lammekjøtt, kose med katter uten å vaske hender etterpå, grave i jorden og slikke på fingrene, spise mengder med modnede oster. Sannsynligvis går det bra likevel. Du vil alltid møte de som ikke bryr seg om anbefalinger og som sier det går bra. Sier ikke at man skal holde seg unna alt. Det er bare litt kjedelig om den dagen skal komme hvor du lurer på hva som gjorde deg så utrolig dårlig, og vil det påvirke fosteret Det er vel noe av grunnen til at vi blir anbefalt å være på vakt. Gjør en vurdering på hva som er safe. Hvor kan du stole på at det serveres hygienisk mat? En ostekake som er stekt, er så godt som pasteurisert.
Mia29 Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 He-he. Nå begynner jeg å føle meg som en plage. Men jeg kaster meg inn i ostedebatten igjen. Vel, jeg spiser ikke ostekake for å ta det først. (Selv om det er en av de beste kaketypene jeg vet.) Jeg vil råde deg til å spørre spesifikt på matportalen.no om den ostetypen du har brukt i kaken er ok. Anbefalingen fra helsedirektoratet skal nå være at gravide skal holde seg unna alle typer mykoster. Det spiller med andre ord ingen rolle om den er pasteurisert eller ikke, norsk eller utenlandsk. Dessverre er det ikke alle leger og jordmødre som har oppdatert informasjon på dette enda da endringen er ganske ny. I flere andre land i Europa har dette vært rutine i mange år. Så er selvfølgelig spørsmålet hvordan man definerer mykost. Jeg er ingen osteekspert, så jeg vet ikke. Min tommelfingerregel er at hvis jeg ikke kan skjære osten med ostehøvel så spiser jeg den ikke. Men det er mulig tubeoster og smøreoster vurderes i en annen kategori, det kan sikkert matportalen svare på. Mange mener at det er viktig å ikke bli hysterisk og at det sikkert går bra. Og, ja, det går som oftest bra. Det er mange røykere som blir godt over 70 år, det betyr ikke at røyking ikke er farlig. Listeriasaken som man hadde på Rikshospitalet for et års tid siden er et eksempel på dette. Der ble flere pasienter smittet av listeria bakterier via ost de fikk servert på sykehuset. (Søk på nettet så finner dere sikkert masse om den saken.) Flere av de pasientene døde, deriblant to ufødte tvillinger. Og til de som tror det er greit hvis osten er norsk og pasteurisert... Vel, osten disse pasientene døde av kom fra et norsk meieri og den var pasteurisert. Etter denne saken ble de norske retningslinjene for hva slags ost man kan spise når man er gravid (samt hva man bør servere på sykehus) endret. Så selvom det stort sett går bra er spørsmålet om du tar sjansen. Jeg for min del klarer meg fint uten ostekake for en stund. Mulig vi kan feire med ostekake og spekemat når vi kommer hjem fra sykehuset. ;o) (Tror ikke det er like strengt når vi ammer. Håper ikke det.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå