Gå til innhold

Feriepenger 2010

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere dette? De fleste av oss vil jo være i permisjon det meste av 2009 og dermed ikke opptjene noen rett til feriepenger i 2010. Jeg skjønner ikke helt hvordan vi skal klare å få det til å gå rundt med en månedsinntekt en hel måned, altså juli 2010.. For her hvor jeg jobber får man utbetalt kun feriepenger (og ikke lønn) i juli. På min arbeidsplass er det heller ikke mulig å ikke ta ut ferie et helt år heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man ikke har opparbeidet seg feriepenger så trodde jeg ikke at de kunne kreve at du må ta ferie?

om du feks starter å jobbe igjen 1 aug så opparbeider du deg feriepenger for 5/12 av året og da trodde jeg du kunne kreve å bare ta ut 5/12 av ferieukene.

Det var i alle fall slik vi praktiserte det når vi ansatte noen året før

Skrevet

Dette skal jeg sjekke opp, veldig kjedelig å gå "personlig konkurs" hvis jeg faktisk kan kreve å jobbe hele 2010. Jeg er tilbake i midten av oktober så da kan de bare kreve at jeg tar ut ferie for 2/12 av ferieukene hvis jeg forstår deg rett?

Skrevet

foreldrepenger er en helt vanlig inntekt og skal gi grunnlag for feriepenger på lik linje som lønn og du vil få feriepenger i 2010

Skrevet

Nei man får kun feriepenger for 12 uker ved 100% lønn og 15 uker ved 80% lønn.. dette vil du se på nav sine sider.

Skrevet

Det gjelder om det er NAV som betaler fødselspengene, f.eks dersom du ikke har fast jobb. Dersom du er fast ansatt får du vel feriepenger som vanlig, mener jeg. Jeg er vikar og blir arbeidsledig i permisjonen. Får pengene direkte fra NAV. Da blir det ikke mye feriepenger i 2010.

Skrevet

Jeg er fast ansatt og man har ikke krav på feriepenger utover de ukene som nevnt ovenfor. Jeg og arbeidsgiveren min kommer rett fra et møte på NAV da vi følte det var litt uklarheter i enkelt ting. Der fikk vi også forklart at man får ikke feriepenger i 2010 uavhengig av om man mottar penger fra nav eller arbeidsgiver under permisjonen. Dette fordi man opparbeider seg faktisk ikke noe feriepengegrunnlag når man er i permisjon.

Skrevet

Jeg får fullt ut feriepenger i 2010. Jeg jobber i staten, og så vidt jeg har forstått for ansatte i stat og kommune dette.

Skrevet

Så møkkafolket som bestemmer at "vanlige" arbeidstakere ikke får feriepengegrunnlag utover tolv uker hever fullt feriepengegrunnlag på sin permisjon. Er det rart det er krig i verden?

Skrevet

nei nei, så får man ikke feriepenger i 2010, hva så, er vel ikke helt krise for det etter å ha gått hjemme ett år.

Synes ikke det er så mye å sutre over uansett jeg da, man kan vel spare litt hver mnd selv da og heller se på det som "feriepenger"

det finnes ikke problemer, bare løsninger

folk er så utrolig negative og storforlangende idag.

selv får jeg faktisk bare engangsstønaden til tross for at jeg har vært yrkesaktiv i over 21 å pga langt sykeopphold, men jeg legger meg ikke ned å "dør" for det

man må bare snu om på økonomien og tenke litt annerledes, når man får en inntekt

så det å sutre over at man ikke får feriepenger, er en luksus - spør du meg

Skrevet

Jeg spurte nå bare hvordan andre jenter her inne valgte å løse dette dilemmaet økonomisk sett. Det var absolutt ikke syting og jeg legger meg heller ikke ned for å "dø" som du så voldsomt skriver. Og ja jeg kan legge av en viss sum hver måned det året jeg er hjemme, noe jeg forøvrig også hadde tenkt til. Men jeg lurte bare på hvordan andre jenter i samme situasjon skulle løse dette økonomisk. Kanskje de hadde andre løsninger som jeg ikke hadde tenkt på? Du skriver også at du har vært i arbeidslivet i 21 år allerede og da går jeg utifra at du er godt etablert også privat. Jeg derimot er helt i begynnelsen av etableringsfasen og vi bruker hele min lønning (jeg jobber 80% bare for å ha litt mere tid med min førstefødte) til vårt boliglån og betaler derfor regninger og mat og slikt med han sin lønning. Skal vi derimot bruke størsteparten av hans sin lønning i juli 2010 på boliglånet sier det seg jo selv at det ikke er mye igjen til andre regninger og mat, noe som er ganske primære behov, ihvertfall for meg.

Unnskyld at jeg spurte!

Skrevet

Jeg er ansatt i staten, og får heldigvis feriepenger som vanlig (bortsett fra at det blir for 80% lønn, ikke 100%, selvsagt). Hvis jeg hadde hatt en kjip privat arbeidsgiver som ikke var villig til å dekke opp mellomlegget mellom det NAV har å tilby, hadde jeg nok vært nødt til å sette av penger hver måned til den feriemåneden. Ikke så mye annet å gjøre?

Skrevet

Huff

Lær dere å lese før der buser ut med uskaligheter.

HI klaget ikke over å ikke få ferie, MEN muligheten for å bli pålagt å ta ferie,uten at man faktisk får feriepenger!

Jeg har fast privat arbeidgiver, men de forskutterer ikke foreldrepenger og jeg får kun 12 uker med feriepenger fra nav. Min forige arbeidgiver forskutterte foreldrepengene, men dekket likevel ikke feriepenger for mer en det nav gjør.

Hei til deg HI igjen:

Jeg tror det er slik jeg skriver uten å være påståelig.

Forøvrig er jeg enig i at det er litt urettferdig at de som er ansatt i stat og kommune får bedre rettigheter en de som er ansatt i det private.

Det er en måte å gi de private mer av kostnadene for å satse på at de vil gi sine ansatte bedre rettigheter en de lovbestemte

De i off. sektor får jo av skattebetalernes penger uansett så det er litt irriterende

Skrevet

Ja, det er urettferdig... Jeg har jobbet i det private før, og velferdsordningene i stat/kommune er generelt VELDIG mye bedre enn i det private! Til gjengjeld skal man liksom tjene mer i det private enn i stat/kommune, men det varierer jo litt fra yrkesgruppe til yrkesgruppe.

Jeg tror også det er slik at arbeidsgiver kan ikke KREVE at du tar ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for, men du har RETT til å ta ut full ferie (mesteparten ubetalt, da) hvis du ønsker det. Styret litt med dette i sommer, da jeg ikke hadde fullt opptjente feriepenger fra i fjor.

Skrevet

Tusen takk for litt mere rasjonelle og saklige svar. Jeg skal sjekke litt mere med NAV og samtidig forhøre meg med min arbeidsgiver og spørre om det er mulig at jeg kun tar ut det jeg har opparbeidet meg, av ferie. Det ville ihvertfall for meg og min familie gjøre det enklere økonomisk. Det er absolutt ingen krise for meg at jeg ikke får 5 uker ferie ett år, det viktigste for meg og min familie er at vi klarer oss økonomisk måned for måned.

Skrevet

Alle har det kanskje ikke like fett og kan spare penger hver mnd og legge seg opp en pen sum penger til ferie..

Skrevet

Ja ikke sant. Du har i alle fall rett på ferien din, men at du må tror/ håper jeg ikke. Nav vet antakelig ikke mye om det desverre. Kansje arbeidstilsynet kan.

Uansett så hør med arbeidsgiver først for de kan i alle fall bestemme at du ikke behøver om det er det du vil:)

Skrevet

Takk for svar! Det skal jeg gjøre. Greit å finne ut av slike ting på forhånd før en plutselig står der med svarteper i handa =)

Ha en fortsatt trivelig kveld!

Skrevet

men hva gjør man dersom man jobber i skole og sfo, og må ta fri???? Hele juli er stengt så eg må jo ta ferie. Og lånet må fremdeles betales,samme med strøm,mat osv osv,, Dette er ikke for å klage men hva skal jeg leve for den mnd hvis jeg ikke kan jobbe uansett???

Skrevet

klompen når har du permisjon fra og til da? Jobber du på skole så har du jo feriepenger uansett for det er jo offentlig. Så vidt jeg har skjønt får alle i kommune og stat dette.

Har du perm fra oktober som meg så har du vel perm i sommerferien som skolen har?

Skrevet

Mitt konkrete eksempel, som er sammenlignbart med ditt: Jeg skiftet jobb i fjor, fra selvstendig (=ingen feriepenger) til ansatt i staten. Jeg hadde rett på full ferie siden jeg jobbet der mesteparten av året, men visste at jeg ikke hadde opparbeidet meg fulle feriepenger. Vi har et automatisk tidsregnings/stemplingssystem, hvor feriedager også kommer opp. Der kom jeg opp med 24 feriedager. Ringte lønningsfolkene, fikk beskjed om at jeg hadde opparbeidet meg feriepenger til 17 dager. Jeg ba om å få satt ned antall feriedager til 17, for å unngå å få veldig lite lønn i juni (trekk for feriedager). Det var ikke noe problem. Her jeg jobber er de UTROLIG nøye på å følge boka hele tiden, så jeg regner med dette er slik reglene ER, og ikke bare her hvor jeg jobber. :) Fikk beskjed om det jeg skrev lenger opp, at du har RETT på full ferie etc etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...