Gå til innhold

Hva skal barna spise tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer litt på om det er noen som vet om noen gode kokebøker som er egnet for barn fra 1 års alder. Merker at min kreativitet i matverdenen er forholdsvis laber når det gjelder mat til små mager.

Mitt lille gull ble jo vips 1 år på mandag og da er det jo plutselig lov til så mye;) Nå skal vi i allefall starte med middagsspising i samlet tropp. Men da er desverre hennes mor totalt blank. Ikke skal de ha salt og ikke skal de ha noe særlig krydder og som førstegangs mor skal det innrømmes at jeg nok er i overkant forsiktig;) Så derfor er det jo at jeg henvender meg til dere kloke damer her inne:)

Blir glad for alle råd!!!!

Hilsen en forvirret

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei moomy, det letteste er å krydrematen på bordet. sånn at maten i gryta er babymat, så kan dere fiffe det opp på hver deres tallerken... Men altså, vi har jo snakket om sukkerfrie fredager før. Jeg tror det går fint jeg, så lenge hun ikke får servert leytsaltet sideflesk hver dag.

hjemmelaget lasagne kan hun spise, fiskegrateng kan hun spise, tusen ulike supper med brød ris og pasta og potet, kjøttkaker er lett å lage,, fiskekaker er lett å lage. Hun kan jo spise altmulig rart, men om salt og tilsetning er det du tenker på, så må du lage tingene selv. det tar litt lenger tid, og er endel dyrere, men akk så utrolig mye bedre for alle og en hver både kropp og gane.

:-)

Men noen kokebok for barn vet jeg ikke om... jeg lager ting på gefülen ;-)

Skrevet

Når de er blitt et år har jeg egentlig gitt de samme mat som oss, bare at jeg ikke har saltet poteter og grønnsaker i kokevannet, men satt salt på bordet som dritgrei sier.

Angående krydder, så kan de ihvertfall ha urter, slik at maten faktisk smaker noe...

Laksefilet, kyllingfilet, lapskaus, lammefrikase, fiskeboller, wok....

Kokt blomkål, brokkoli og gulrot syns jeg er lettere å få i dem enn råkost...

Jeg har heller ingen kokebok og er kanskje ikke så flink på middag, men prøver å variere etter beste evne :-

Skrevet

kanskje du har en han..... hmmmm nå ble jeg litt flau :-)

Skrevet

Takk for gode råd:)

Et lite spørsmål til:) ( Ha toolmodighet med meg er dere snille).

Men stekt mat! Er det totalt fy fy? Vet jeg må ta alle råd fra helsestasjon o.l og blande inn en del sunn fornuft. Men jeg lurer nå åkke som jeg da!;)

Skrevet

Hei drit grei:) Ingen fare du hadde helt rett:) det er en hun:)

Skrevet

stekt mat er ikke fy fy, men kokt mat er best, er det ikke det de sier... ovnsbakkt tror jeg går i "kokt" kategorien. stekt mat er vel bare litt dumt for oss voksne pga fett og slikt????? Jeg er ingen kostholdsekspert jeg burde være stille egentlig. Det viktigste for meg er at ungene ikke føler at det er så fokus på maten at det liksom blir en sak av det. det vil ikke jeg nemlig. Mat er mat. Den serveres og spises også ferdig med det. vil du ikke ha , så får du være sulten til neste gang det er mat..... men det var jo plutselig noe helt annet. du kan steke maten og det er greit tror jeg. men ting som stekes er jo ofte av det litt harde slaget og det er jo litt vanskelig for sånne bittesmå vesener.... :-)

Skrevet

Jeg fikk en bok/hefte fra helsestasjonen der det var endel tips og oppskrifter om matlaging for småbarn. Kan du spørre der? De har også forskjellige hefter i forb med matallergier (Laktose, cøliaci etc)

For egen del så lagde jeg grønnsakspurreer i store porsjoner og frøs ned. I tillegg kokte jeg elgkjøtt og kylling (hver for seg da) og moste opp og frøs ned i terninger. Kraften frøs jeg også ned. Spiste vi fisk eller ting barna kunne få, så moste jeg det sammen med grønnsakspurreen. Andre dager var detbare å ta det andre kjøttet som var klart og blande inn. Noe krydret jeg med fersk basilikum og noe med andre friske krydderurter, litt alt ettersom hva jeg hadde på benken.

Til dessert er det godt med forskjellige kokte og moste frukter og da kokte jeg gjerne ett par epler sammen med 2-3 tørkede aprikoser. Frøs ned i isterningsformer og da tiner de fort når du har behov for det.

Lykke til med kokekunstene:o)

Skrevet

Først og fremst - gratulerer med overstått til fin liten jente!

Jeg synes det er så deilig når alle kan spise det samme at jeg gleder meg til Minstesnupp i større og større grad kan få samme mat som resten av gjengen. Jeg prøver å kutte ut salt der jeg synes det er greit å salte etterpå og ikke krydre alt for mye. I en overgang tok jeg av litt til Lillebror før jeg krydret resten av maten husker jeg. Urter er kjempefint, så pastasauser, lasagne og sånt har blitt servert likt til alle. Mine unger elsker "tradisjonell norsk" mat, sånt med saus og kokte poteter. Bare kokt pasta med litt kjøttdeig uten saus på har vært populært, kokt ris også, da gjerne med saus. Mais er stas å spise med fingrene. Nesten all fisk er godt (til de blir 4-5?), kjøttkaker, fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, lapskaus. Tomatsuppe er lett å lage selv hvis du er redd for salt. Mine unger spiser stekt mat også, men noe blir vanskelig å tygge. Stekeskorpe er ikke enkelt, men stekt kyllingfilet f.eks er populært. Ellers er nok ikke jeg den aller mest forsiktige og når jeg bruker poser og halvfabrikata, så får alle selv om det kanskje er litt for mye salt.

Skrevet

Jeg bruker også posesauser av og til ( senest i dag faktisk ). Smulte spiser det samme som oss, og får vel i seg litt salt i den... Hun har vel spist middag med oss i ca 1 mnd tid. Blir 1 år i begynnelsen av oktober.

Jeg salter heller ikke maten når jeg lager den, men har som de andre her saltet på bordet.

Her går alt ned på høykant, stekt som kokt mat.Skjærer den stekte maten i bittesmå biter før jeg moser den. Prøver å steke alt i olje, men av og til har jeg i en smørklatt når jeg steker maten.

I gamle dager ( som da jeg var liten, iflg min sønn...) var de ikke så bevisst på saltet som vi er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...