*Lykkeliten* Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Hei! Jeg har gått å drømt om jordmorutdanning i flere mnd nå.. Men selvfølgelig må jeg reise langt for å gå på skole.. Må ta med meg min 2 åring.. Det blir sikkert ikke enkelt.. Det jeg lurte på var om det er god lønn? Jeg hadde bare elsket å være jordmor..=) Det er jo sikkert endel kvelds-og nattarbeid.. Så jeg tenkte på om det er bedre lønn, enn å faktisk bli lærer? Da har du jo heele sommeren fri og alle røde dager har man fri.. Hmm.. Men har jo mest lyst til å bli jordmor! =) Det er mitt største ønske nå! =)
anonymo Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Hei. Er jordmor, har vært det i fire år nå. Du må først ha grunnutdannelse som sykepleier og deretter jobbe minimum et år før du kan starte på jordmorutdannelsen som er 2 år. Det er et flott, men krevende yrke. Årslønn varierer fra 340 000-400 000, pluss ubekvemmstillegg. For å lese mer om jordmor kan du jo se mer på www.jordmorforeningen.no.
*Lykkeliten* Skrevet 17. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2008 Tusen takk for svar! =)
AO3 Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Jeg er ikke jordmor, men drister meg til å svare på litt generelt grunnlag likevel! Først og fremst bør du bli det du virkelig VIL bli. Det er det viktigste. Men det er også en fordel å være realistisk i forhold til lønns- og arbeidsforhold i yrkene du vurderer, også. Jeg valgte yrke uten å tenke på disse tingene i det hele tatt, jeg valgte kun ut fra interesse, og fikk meg endel (ubehagelige) overraskelser da jeg gikk ut i jobb. Du skal ikke se bort fra at jeg hadde valgt annerledes hvis jeg hadde visst da det jeg vet nå - uten at jeg kan si at jeg angrer på yrkesvalg, for direkte angrer gjør jeg ikke. Likevel er dette med lønn, arbeidsforhold og hvor lett det er å få jobb viktige faktorer! Både som lærer og som jordmor vil du tjene nok penger til at det går greit rundt, men superlønn vil du neppe få. Jordmor ser jeg for meg er mye vaktarbeid, noe som er krevende, ikke minst for familielivet. Det kommer selvsagt an på hvordan mannen/samboeren din jobber. Er man alene med et barn, er det ikke så enkelt å kombinere med vaktarbeid. Dette slipper du som lærer, og som du sier er det mer "fri", men samtidig er det mye retting, foreldremøter etc etc om kveldene. Min mor er lærer, og hun jobber mye!! Hva med å snakke med noen som har disse yrkene? Da får du kanskje et mer realistisk bilde av hva de faktisk innebærer? Lykke til, det er to krevende og spennende yrker du tenker på, du blir nok fornøyd, uansett hva du velger. Men ta deg god tid på valget!
*Lykkeliten* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2008 Heisann! Tusen takk for svar meg80 Ja, sant nok som du sier.. Det er mange fordeler og ulemper på begge yrkene.. Har en unge på 2år.. Samboeren min jobber skift arbeid, 1uke hver mnd.. Noen ganger 2uker.. Vi har ungen hjemme foreløbig, skal kanskje søke på b.hage plass til vinteren.. Nu jobber jeg som vikar i en butikk.. Mens jeg tenker over på hva jeg har lyst til å bli når jeg blir stor, heheh..)) Syns ikke det er vits å begynne å studere før man føler seg sikker på valget sitt.. På lærerutdanninga slipper jeg å dra ifra hjemplassen min, men det må jeg gjøre hvis jeg skal begynne på jordmorutdanninga.. Jeg håper jeg snart finner ut hva jeg vil..=)
elisabeths mamma Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Hej! Jag är jordmor och har varit det i 7 år. Ett fantastiskt yrke som kräver mycket av dig. Du jobbar när andra har fri. Jag ångrar inte på mitt yrkesval. Lycka till med ditt yrkesval
minimegogtrollet Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 vær så snill og ikke velg lærerutdanningen fordi det passer best inn slik du/dere har det nå. Er selv lærer, og det er et krevende yrke. De første årene vil du bli sittende sene kvelder og jobbe med retting, tilrettelegging, rapporter etc.. Så kommer kvelder med foreldremøter og konferansetimer. De fleste lærere på min skole som har barn jobber i reduserte stillinger. De har et hektisk liv med stram timeplan. Ikke betaler jobben SÅ mye heller, selv om det er en helt akseptabel lønn. Ja, feriene er et kjempepluss med jobben, men jeg ønsker meg heller en jobb som er mer forutsigbar. En jobb hvor man kan gå på jobben klokken 7 og komme hjem 16, jobbe fra et tidspunkt til et annet. En jobb hvor en ikke alltid går med konstant dårlig samvittighet fordi man ikke har muligheten til å følge opp alle elevene som man ønsker, en jobb hvor timene virkelig ikke strekker til. Likevel vil jeg si at jobben er også fantastisk, for man får et helt unikt forhold til barn og unge, det er en utfordrende jobb hvor man får utfordret seg selv hele tiden. MEN, man må virkelig VILLE det:-) Følg hjertet ditt. alt kan tilrettelegges for en periode:-) LYKKE TIL
oro1 Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Må si jeg beundrer både lærere og jordmødre. å ta en jobb som gir andre så mye må jo også gi mye tilbake. Det er jo supert. Men mange for og mot argumenter med alle jobber. Det absolutt viktiste er å gjøre det som du syns er gøy og som man brenner for. Da blir man ofte også god på det og får en jobb man trives med. For det er maaange år man er i jobb.
*Lykkeliten* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2008 Takker for mange svar! =) Vil heller ikke at jeg skal angre på mitt valg av yrke, derfor vil jeg være sikker på valget mitt.. Det kommer sikkert nye tanker også, men det er de to yrkene jeg brenner for akkurat nå.. =) Men hørte idag at det ikke er mulig å få fast jobb som jordmor her i området slik det er nå, men det kan jo forandres med tiden. =) Der hvor jeg jobber nå jeg fått mange positive tilbakemld på min væremåte- med folk rundt meg, jeg trives rett å slett å jobbe med mange rundt meg. Jeg liker å jobbe med mennesker, og der hvor jeg treffer nye fjes hele tiden.. =) Jeg ser meg selv som et positivt menneske og prøver å være god mot alle. =) Er bare litt stolt over hvordan det er blitt, selvom jeg ikke hadde det så bra i min barndom.-ungdomsliv.. Foreldre mine skilte seg når jeg var 4år, husker det godt. Og vi(jeg å mamma) har måttet leve på fattiggrensa i en liten stund.. Men tenk kor fint vi har det idag.. =) Mamma og pappa fikk god kontank igjen etter at sønnen min ble født for litt over 2 år siden.. =) Og nu klarer vi alle oss kjempe fint. Jeg er eldst av en søskenflokk på 8, mamma har 3 til og pappa 4 til. =) Yngste er 3år .. =) Nu prøver jeg og sambo på vårt nr 2.. =) ikm er nu til helga, gleeeder meg! =) Takk til deg som leste dette, det var virkelig godt å få det ut! =) Det er så fint å ha dere her inne, mine "venner" =) Her er det alltid hjelp å finne! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå