Gå til innhold

Er det noen gartnere her nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når på året skal man beskjære rosene? Hvor mye skal man ta? Og hvordan.. hehe..

Når på året kan man plante stikkelsbærbusker - og hvor får man kjøpt sånne?? Elsket stikkelsbær da jeg var barn og drømmer om egen busk i hagen. Og samme spørsmålet angående epletrær - hvor kjøpe og når plantes de? Er det noe spesielt man bør tenke på når det gjelder jordsmonn der det skal plantes??

Takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for link til fin side!

Jeg dytter litt jeg... :)

Skrevet

Ups. håper rosebusken overlever, måtte bare skjære vekk litt i forrige uke... :)

Skrevet

Pfff - det går sikkert kjempebra - jeg har gjort masse man "ikke skal" i hagen min og jaggu blomstrer det ikke likevel :o) Nesten litt i overkant, syns jeg - gror jo snart igjen, hehe.

Skrevet

Hehe, det gror igjen hos oss også, mest fordi vi ikke gjør noenting... :( Neste år skal vi fikse litt opp, da forsvinner et par bed tenker jeg! Orker ikke ha så mange lukebed, er ikke spesielt glad i å luke - men rosebedet foran huset med 40 år gamle rosebusker må vi jo nesten beholde.. :)

Men det var den stikkelsbærbusken jeg ønsker meg - fortsatt ingen svar?? Får lage nytt innlegg med mer fengende overskrift. ;)

Skrevet

Eller PM'e sauen, er det ikke hun som har greie på sånt?

Skrevet

Plantar du stikkelsbær om våren, så kan du få glede av den samme sommar;) Men i starten kan det vere litt lite bær, det kjem seg med åra.

Det er godt å gå å knaske litt stikkelsbær, både for liten og stor:)

Epletre kan du plante når du vil, og der graset veks, vil også epletre trivast(er mi erfaring).

Beskjæring av roser er om våren, men dersom du har tatt litt no, så gjer det nok ingenting. Berre dekk til nederst ved rota i vinter, med bark eller noko sånt. Og ikkje klipp dei for langt ned no.

Epletrebeskjæring kan skje både tidleg vår og seinhøstes. Eg tar mine frukttre no på denne tida, ventar kanskje nokre veker til. Alt etter vèr og temperatur.

Husk at det meste går an;)

Skrevet

Gløymte ein ting; du får kjøpt det meste på gartneri:)

Skrevet

Tusen takk for svar!! Får prøve å pakke inn røttene på rosebuskene litt i år, pleier å bli kaaaaaldt hos oss. Så må jeg tråle alle hagesentre til våren på jakt etter stikkelsbærbusk - namnam! :)

Skrevet

hehe.. håpar det går bra, som det gjere hos meg;) Eg er ikkje gartnar, men har hage, og har hatt det i mange år. Det er hobby/rekreasjon, og eg får det bra til. Har roser som skal vere lite hardføre, men dei veks som om dei skulle fått betalt for det;)

Har også frukttre av ulike sortar. Husk å kjøpe det som er kalt familietre, dei bestøvar seg sjølv(treng kun eit) pga poding av ulike sortar.

Til våren kan du godt bruke kugjødselkompost ved roserøtene. Roser treng mykje næring, det hindrar sjukdom og gjev fin blomstring:)

Rabarbra er også godt;) med litt sukker i ein kopp til å dyppe i.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! :) Hm, næring, det har nok ikke rosene våre fått hverken i år eller ifjor... !! Neste år får jeg lempe på kugjødselkompost. Skal som jeg skrev lenger oppe fjerne en del bed (vi flyttet inn ifjor og det er litt for mange bed her etter min smak..) men har lyst til å ha en bitteliten kjøkkenhage et sted med rabarbra, persille og kanskje litt jordbær. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...