Gå til innhold

Har dere sliuttet og spise/drikke det med kunstig søtningsmiddel??


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på dette med kunstig søtningsmiddel og Aspartam... Dere har vel kanskje hørt om hun damen som ble forgiftet.. Og det viste seg det var forgiftning av Aspartam.. I alle drikkende light produkter finnes dette..

 

De sier at vi ikke skal la barn drikke slike light produkter før de er tre år.. Og min sønn får ikke noe av dette.. Men når jeg var gravid med han så drakk jeg litt ligt brus og saft.. Men ikke så mye.. Men tenkte ikke over det med virkningen av kunstig søtnings,middel..

 

Det sier seg jo selv at viss vi ikke skal gi barn det, så er det vel like skadelig og drikke det når en er gravid... Det vil jo gå i blodet og over til den lille spiren...

 

Jeg har bestemt meg for at i svangerskapet skal det bli sukkersaft og sukkerbrus viss jeg absolutt MÅ drikke.. hehe... Men tenker at samvittigheten for de 25sukkerbitene i en halv liter med brus, kommer til å holde meg unda.. hehehehe.. Så jeg får sverge til saft med mindre sukker, eller juice/eplejuice... =o) ¨

 

Hva tenker dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mye mer obs på dette nå som jeg er gravid, ja. Men det er jo kunstig søtning i nesten alt:(

 

Om jeg tar et par pastiller om dagen (som inneholder kunstig søtning), så tror jeg ikke det gjør noe, men jeg kommer helt klart til å begrense det og være mye mer obs på det.

 

Men min sønn på 20 mnd. får ikke noe som har kunstig søtning i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ikke sluttet helt, men begrenser meg.

Drikker en halvliter vann til frokost, og drikker minst en liter på jobb, og så drikker jeg eplejuice til lunsj. Til middag unner jeg meg et glass Pepsi Max- men før drakk jeg jo det hele dagen gjennom, så det er jo mye mindre nå.

Dessuten må jeg svelge ned vitaminene mine med Max, fordi de bare kommer opp igjen hvis jeg drikker vann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å drikke vanlig pepsi og ikke Pepsi Max da, så slipper du samvittigheten for det kunstige midlet, og du får svelget tablettene dine.. Sukker tåler de nok litt av... =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kunne kanskje være enda mer obs på dette. Har kuttet drastisk ned på Pepsi Max pga koffein, har ikke tenkt på dette med kunstig søtningsmiddel...

 

Før drakk jeg Pepsi Max hele dagen, nå drikker jeg kanskje 1-2 glass om dagen, om noe i det hele tatt. Har funnet ut at det smaker mye bedre når jeg drikker sjeldnere.

 

Prøver å drikke mest mulig vann og for variasjonens skyld drikker jeg også vann med smak, og litt juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prik pirk, men vann med smak inneholder også kusting søtningsmiddel ;)

 

Jeg unngår altid å få i meg kustig søtningsmiddel, mest fordi jeg har en gutt på 16 mnd å er nøye på at han ikke skal ha det, så da syns jeg det er like greit å ikke ha det i hus.

 

Dessuten syns jeg ting med sukker i smaker mye bedre, å nyter heller et glass med cola enn å hive inntpå 1 1/2 l med zero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å holde meg mest mulig unna kunstige søtningsmiddler også mens jeg ikke er gravid....!

Mange av dem er jo kreftfremkallende!

 

Nora natulig lett saft er kjempegod, det er den røde jeg har smakt.

 

Aller helst bør man jo drikke vann, masse vann.

Men får jo ofte lyst på noe annet.

 

Det er vel ikke bra med for mye sukker heller, men jeg tror det er bedre med litt sukker enn med alle de kunstige søtningsstoffene, de har jeg ingenting til overs for.

 

Men det er regelmessig og hyppig bruk som er farlig, det gror ikke kreftsvultser ut av ørene bare man drikker et glass Fun Light...

Alt med måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det.. Alt med måte... Men det er rart hvor obs vi er på det med søtningsmiddel til våre barn som er født, og kanskje ikke tenkte så mye på det når en var gravid, og drakk selv light produkter i forige svangerskap, for jeg ville ikke ha i meg så mye sukker... Jeg drakk veldig lite brus når jeg var gravid med min sønn, men jeg drakk vel et glass fun light pr dag, og der er jo søtningsmiddel... Jeg tenkte ikke over at det kunne være skadelig for fosteret, men når det er skadelig for fødte barn så blir det jo skadelig for barn i magen...

 

Så i dette svangerskapet skal jeg være mye mer obs og ha nesten null tolleranse... ;o) Finnes både snop og gode drikker uten søtningsmiddel.. Men da må jeg godta sukkeret da... Men alt for den lille... =o)

 

Jeg drikker masse vann.. Er faktisk tørst hele tiden nå... Å viss jeg har en tuteflaske med vann så drikker jeg så mye mer... Og vann med smak er som light saft uten farge.. Masse E-stoffer og søtningsmiddel.. Ikke noe særlig bra det heller... :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke brus med sukker i, det får jeg ikke ned:)Har snakket med lege og andre, og de sier at et lite glass om dagen nok ikke gjør noen skade, men at man ikke bør drikke mengder.

 

Nå har vi fått hjemmelaget eplejuice av svigers, 5 liter, så fremover blir det nok endel av det istedet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom akurat på

Du burde lese bruksansivningen til vitaminene dine, enkelte av mine vitaminer mister sin vikring hvis de drikkes sammens med koffininnholdig drikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kuttet ut neste alt. Men hvis jeg vil kose meg i helgene kjøper jeg en flaske Bris, og der er det jo søtning. Burde sikkert la være med det også, og heller kjøpe meg en skikkelig sukkerbrus.

 

Har blitt mer obs på det fordi jeg er gravid, men ville ha redusert uansett. Tenk at man har drukket dette i alle år uten å vite hvor uheldig det var. Har vel alltid tenkt at E-stoffer var dårlig for kroppen, men visste ikke at det var så stor forskjell mellom sukkerbrus og lettbrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kuttet ut neste alt. Men hvis jeg vil kose meg i helgene kjøper jeg en flaske Bris, og der er det jo søtning. Burde sikkert la være med det også, og heller kjøpe meg en skikkelig sukkerbrus.

 

Har blitt mer obs på det fordi jeg er gravid, men ville ha redusert uansett. Tenk at man har drukket dette i alle år uten å vite hvor uheldig det var. Har vel alltid tenkt at E-stoffer var dårlig for kroppen, men visste ikke at det var så stor forskjell mellom sukkerbrus og lettbrus.

 

Hvilke andre ting enn lettbrus/ saft eller smaksatt vann er det aspartan i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg langt unna kunstig søtningsmiddel uansett, liker ikke smaken av det og har innbilt meg at det er skadelig lenge før "nyheten" om at det er skadelig kom!

Eneste jeg får i meg av det er via tyggis og noen ganger pastiller.

 

Selma, Bris er ikke tilsatt søtningsmiddel, kun litt smak. Men veldig mange andre sorter vann/farris med smak er tilsatt søtningsmiddel ja, så man bør sjekke innholdsdeklarasjonen.

Og generelt holde seg unna alle light/lett-produkter, så går det greit ;-)

 

Tips: Lag eget vann med smak ved å hive noen dråper eller skiver sitron eller lime oppi. Eller hva med å hive noen ananasbiter eller agurkskiver oppi vannet, gir også god smak!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, så bra at Bris er fritt for søtning. Takk for info Zinnia. Liker også vann med sitron, men noen ganger er det så godt med kullsyre...

Tyggis ja, du sier noe. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare elsker kunstige søtningmidler og noe av det beste jeg vet er et kaldt glass Funn light med bringebærsmak. Er også veldig glad i vann, men tenker egentlig ikke på hva jeg spiser i det hele tatt. Kan jo få med at dette er mitt 3. svangerskap og for første gang tar jeg folsyre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke kuttet ut kunstige søtningsmidler, selv om jeg har kuttet litt ned, altså... Drikker mye vann og juice i løpet av dagen, men litt pepsi max og fun light blir det likevel, og det kommer jeg nok til å fortsette med (te er forresten ikke noe godt lenger, så det var lett å kutte ut suketter, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kuttet ned på kunstige søtningsmidler. Tar heller en sukkerbit i tekoppen min til lunsj enn suketter. Når det gjelder brus er det veldig uvant, for jeg har alltid vært vant til å drikke light-variantene. Nå går det mye i vann med sitron, pressede appelsiner og vann blandet med eplejuice. Og det er jo veldig godt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fant følgende om gravide og lettbrus på matportalen.

Kan gravide drikke lettbrus? Forfatter: Mattilsynet Publisert: 24.02.2005

 

Spørsmål:

Jeg lurer på om lettprodukter kan være helseskadelig for fosteret. Kan gravide drikke for eksempel lettbrus?

 

Svar:

Ja, gravide kan drikke lettbrus. Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret.

 

Vær imidlertid oppmerksom på Mattilsynets råd som gjelder koffeinholdige drikker. Gravide kan drikke:

 

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig leskedrikk per dag

eller 3-4 kopper te

eller 1-2 kopper kaffe per dag

 

Siden de skriver dette på matportalen kan gravide trygt nyte et par glass Fun light eller Pepsi max om dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...