Gå til innhold

Doppler, siden du er inne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du si meg hva du syntes er den største utfordringen ved å jobbe med ungdom. Evt de som kan ha problemer med å forholde seg til en stor forsamling som en klasse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. den største utfordringen er jo i grunn å holde dem på skolen, være såpass interessant at de velger meg fremfor å skulke. Og så kan de være litt slitsomme i sin naivitet, men det er for det meste bare søtt.

De som har en tendens til å prøve å gjemme seg unna prøver jeg å få tak i og få snakket med så tidlig som mulig. Vi har også hatt suksess med grilling og ballspill en dag helt på starten av skoleåret, hvor elevene møter hverandre på en annen arena. Og så driver vi med data da, og da har vi problemet med dataspill. men dataspill er også noe som alle har felles og som de kan knytte bånd på.

Jeg trives veldig godt sammen med klassen min, hvert år selv om den er ny. Og jeg tror elevene også liker meg. Jeg har nok autoritet til å sette ned foten og få dem til å høre, samtidig som de tar kontakt med meg når verden er for jævlig.

Skrevet

Ok, noterer meg bak øret: skulking, naivitet, grilling, ballspill, annen arena, data, knytte bånd, og til slutt autoritet:-)

Takk...., tenker jeg skal rulle opp armene, tre på meg kunstnerhatten uten sjel og de nye fake joggeskoa mine og tre varsomt inn i ungdomsmiljø:-)

Skrevet

Og ikke la dem spise deg med hud og hår. Hold en viss avstand til elevene, ikke ha dem på facebook, ikke på msn. Ikke bli privat med dem. De skal ikke være en del av ditt private liv, de skal være jobben din. Vil du ha dem på msn (fordi der er de selv om de ikke er på skolen) så lag en egen konto for det. De vil nemlig prøve å ta hele deg, spise deg med hud og hår. Og ikke vær redd for å bruke kjeft og sette grenser. Du har en naturlig autoritet i form av jobben din, den må du ikke la dem ta fra deg. Jeg har vært for mild, (nybegynenrtabbe) men nå føler jeg at balansen er mer riktig. Og bruk de midlende du har for sanksjoner. Gi anmerkninger, men sett også smilefjes på oppgaver som er ryddige om ikke helt riktige osv. Evt klistremerker. Selv om de er store, elsker de å få litt ros som er bare til dem og som de kan vise frem til andre. Se individet også. Noen individer er vanskelige å se, noen skulle du ønske du slapp å se men alle trenger å vite at du ser hver enkelt.

Og til sist. Ikke bry deg om hva andre sier om klassen. Ha høye forventninger, uttrykk dine forventninger, sett press på elevene. Og snakk ALDRI negativt om elevene dine på lærerværelset. Si bare gode ting, og jeg lover gruppa di vil bli bra. Pygmallion in school er fakta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...