Mamma2OO5 Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Har kjøpt knoker, men jeg aner ike hva jeg skal gjøre med den! hehe. Har noen en oppskrift? Gjerne med forklaring på hvoran man skjærer knoka før man har den oppi kjelen osv..
Mamma2OO5 Skrevet 17. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 17. september 2008 Ingen som vil hjelpe meg? )
Gjest Gul stjerne Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Du koker knoken hel, det tar to timer, mulig to og en halv. Da er kjøttet mørt, lett å løsne fra beinet og kutte i biter. Noe av krafta du kokte knoken i bruker du som kraft. Smak hvor salt den er. Er den ikke for salt har du flott kraft hvor du tilsetter grønnsakene du vil ha i suppa. Ha i kjøttet til slutt.
Gjest Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Jeg pleier å ha godt med vann. bruker stor kasserolle, og har på vann slik at det dekker knokene http://www.varden.no/matogdrikke/recipe.asp?recipe=15303 Men jeg pleier ikke å ha i den pepperot kremen jeg da Ellers har jeg salt knoke med kålrabbestappe , og det er kanon godt. Og minestonesuppe er jo godt: 130 g tørkede borlottibønner 2 svineknoker 1 grovhakket løk 1 stor grovhakket selleristilk 1 ts sorte pepperkorn 1 laurbærblad 3 grovhakkede gulrøtter 4 liter vann 1 grovhakket løk, ekstra 3 knuste hvitløksfedd 4 tomater, flådde, grovhakkede 1 ss tomatpuré 2 grovhakkede selleristilker, ekstra 2 grovhakkede poteter 600 g grovstrimlet kål 2 grovhakkede squash 100 g arborioris ¼ kopp finhakket bladpersille 2 ss finhakket basilikum Ha bønnene i en bolle, dekk med vann og la stå natten over. Sil av og skyll. Stek svineknokene og løk i ovnen ved 220-230 grader i 30 minutter. Ha de så i en gryte sammen med selleri, pepper, laurbærblad, en tredel av gulrøttene og vannet. Kok opp og la småkoke uten lokk i 2 timer. Sil. Avkjøl, dekk til og sett kaldt over natten. Fres løk og hvitløk mykt i olje. Fjern fettet fra toppen av kraften og bland med løken, bønner, tomat, tomatpuré, ekstra selleri, potet og resten av gulrøttene. Kok opp og la småkoke under lokk ca 40 minutter. Tilsett kål, squash og ris og la koke uten lokk ca 15 minutter. Rør inn persille og basilikum. Du kan evt bytte ut risen med pasta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå