Gå til innhold

Noen kreative ang mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har invitert to vennepar på kveldsmat i morgen, og har lyst å lage noe "litt ekstra", men det er dårlig med gode idder. (Aner ikke hva de liker!) Kan lage rekesuppe (masse karri og hvitløk og annet godt i) med rundstykker og noe pålegg til, feks. Men gubben er ikke noen stor sjømatfan, og er mer i taco-humør.. Noen som har noen idder til meg? Har ikke så veldig god tid på meg, så avansert tapas er ikke aktuelt...

Håper på mange gode forslag:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skal jeg gi deg løsningen:) Egentlig liker jeg å lage litt avansert mat fra bunnen av, men denne retten har blitt servert mye når jeg har dårlig tid.

Kjøp NÅ paideig(selges nesten overalt nå, er en rull med ferdig kjevlet paideig). Legg den i en form og stek på 180 grader i 5-10 min, mens du steker en stor kjøttdeig. Tilsett en pose tacopulver. Legg dette i paiformen og fordel 1 boks creme fraiche over. Så fordeler du godt med ost over. Stekes videre til osten er gyllen.

Mens paien steker/eller før på dagen:) lager du en enkel salat med en god dressing.

Noen ganger har jeg servert den med hjemmelagt Guacamole og salsa, men da blir det jo litt mer avansert:) Lykke til

1 paideig/2 om dere er storspisere...

1 stor kjøttdeig

1 pose tacopulver

1 creme fraiche

ost

div salat

Skrevet

pastaskruer / skjell koker det opp ( antal minutter på pakken)og koke opp dolminosausen(pastasaus) i noen min.+ kjøttdeg/stekt kylling file/pølser( hva du måtte ønske) når pastan e færdig rører du sausen inn i pastan og har det over i ei illfast form og ha ost over stek i ovnen til osten er gylden.

server gjærne med hviløksbaguetter/ loff/ hva du måtte ønske til

(pasta sausen med ekstra hvitløk i er kjempe god til denne retten også den som er litt lysere på farge huska ikke ka den hete men også pastasaus fra dolmino:)

Skrevet

Ein annen tacovariant er å lage til kjøttdeigen som vanleg. Når tacopulveret er blanda inn og kokt slik det skal, tek du gryta av varmen og blander inn mais, paprika og eventuelt ananas. Fordel kjøttfyllet i tortillas, rull sammen og legg dei i ei ildfast form. dryss over ost og gratiner i ovnen. ( alt utenom gratineringa kan gjerast tidlegare på dagen) Server med rømme, guakamole, salsa og eventuelt ein salat

kjapt og mykje mindre rot og oppvask enn vanleg taco. ( dersom du har tilgang på elgkjøttdeig er det kjempegodt)

Skrevet

Lag enchilladas! Nesten som Taco, og de som ikke har laget det selv syns det ser veldig avansert ut.

Kjøp mexicansk øl (coronas eller hva det nå heter), ha en bolle med salsa, guacamole, rømme og nachochips i morsomme boller på bordet. Last ned "mexico-musikk" fra nettet og ha det på i bakgrunnen når dere spiser. Selv om ikke alle skal drikke, setter det litt stemning allikavel med mexicansk øl, husk å plant en limeskive i toppen på hver flaske som åpnes.

Har gjort dette med 2 vennepar av typen og de ble nesten litt imponert (av noe så lite hihihi). (Tenker på de gangene jeg har svetta over lammesteik i timesvis og ingen letter på øya av det nei :-) )

Skrevet

Jeg bruker veldig ofte matprat.no når jeg skal finne på middager enten til hverdags eller fest, de har liksom alt der.. veldig ok side. Bruker den siden hver søndag og setter opp meny for hver uke og handler alt inn på mandag.. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...