Gå til innhold

p-piller og blodprop!

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det slik att p-piller ikke anbefales om du har noen som har hatt blodprop i familien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror det. Men det går an å teste om man har anlegg for blodpropp hos legen. De fleste vet ikke at de har det, og det kan være farlig med tanke på røyking, å fly når de er gravide, p-piller og mye mer. Har hørt at så mange som 1 av fem kan ha anlegg for blodpropp, og det er ganske mye.

Skrevet

Jeg har blodproppen i den ene lunga.Jeg har noe som heter leiden mutasjon.Jeg fikk det 3 uker etter fødsel pga jeg ikke tok sprøytene med blodfortynnen som jeg skulle:=(

Jeg er utsatt for blodpropp når jeg går gravid-pga jeg tåler ikke alle hormonstoffene.De samme hormonene er i p.piller.Det skal bare en blodprøve til for å få testa det.Veldig viktig!Veldig alvorlig og sinnsykt vondt!

Har ingenting med røyking å gjøre..heller ikke kosthold eller morsjon.Går selvfølgelig an å få blodpropp hvis en røyker men jeg er ikke mer utsatt enn andre for å si det slik.

Skrevet

Ei jeg kjenner har Leiden mutasjon. Hun kan ikke røyke fordi det øker faren for blodpropp. Hun hadde 5 SA før legen skjønte at det skjedde pga. blodpropp. 2 av gangene skjedde det fordi hun reiste med fly og det ble blodpropp i morkaka. Skikkelig fælt og hun sliter med det.

Skrevet

Min oldermor døde av blodpropp, bestemor hadde det, mamma sjekker og får "behandling" (kommer ikke på ordet!!!!) og jevnlig sjekk hos legen for å ikke få det, men har ikke. Dette sa jeg til legen min. Jeg blir undersøkt litt nærmere en gang i året siden legen gikk med på å gi meg p-piller. Men fikk et merke som heter yasminelle, mindre hormoner. Jeg røyker heller ikke. Og legen min sa også at det var større sjanse for å få blodpropp under sv.skap og fødsel. Og ks og det hadde jeg, gikk heldigvis bra det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...