Gå til innhold

Når en bank går konkurs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med sparepengene da? Og hva skjer med lånet man har i den banken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis har man sikring for sparepengene inntil en viss sum. I en del banker i Norge som er filial av utenlandsk bank har man bare sikring for sparepengene inntil 200.000kr (Skandiabanken f.eks). Du blir nok ikke kvitt lånet selv om banken går konk, dessverre.

Skrevet

er vel heller sparepenger jeg tnekte mest på. Og mine barns sparekontoer. Kjedelig visst man skal tape de pengen visst banken skulle gå konkurs.

Så derfor kom disse tankene da siden USA 4. største bank gikk konken.

Skrevet

Bankgarantifondet (eller noe sånn) dekker 2 000 000kr per bank per kunde. Altså hvis du har 2mill i DnB og 2 mill i SPV så får du igjen alt. Har du 4 mill i DnB så taper du to mill...

Enkelte av de utenlandske bankene dekker mindre beløp, som Skandiabanken 250 000sek og BnP paribas. En del av bankene vil de utenlandske garantiordningene dekke avtalt beløp og norske garantifondet dekke resterende inntil 2 mill.

Så de fleste småsparere vil nok klare seg fint.

Skrevet

ja jeg er ingen millionær da :) Så jeg taper ikke noe heldigvis.

Men de med flere millioner i banken da? Som f.eks 10 mill. vil de da tape 8 mill de da? Det er jo litt skummelt å tenke på da..

Skrevet

Jepp de vil tape 8 mill. Men økonomien i USA er heelt skakkjørt om dagen, og jeg tviler på at vi vil få samme tilstander i Norge.

Skrevet

De vil kun tape 8 mill dersom de har 10 mill i en bank. Har de pengene plassert hos forskjellige banker vil de ikke tape!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...