frøydis m/ 4 Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 6.klassingen min kom hjem med lekseplan denne uken der det står : Til Hjemmet:Elevene skal lære å snakke engelsk så derfor skal de denne uken øve på å lese høyt for dere hjemme. Bruk gjerne litt tid på dette. På selve planen står det til i morgen, - og det samme til fredag: Les noe på engelsk. Han har fått ny engelsklærer i år som bare snakker engelsk i timene. Det syns min gutt er vanskelig, for det er så mye han ikke får tak i at jeg tror han melder seg litt ut. Og når vi får så diffus lekse blir jeg litt oppgitt. Ikke vet vi hvor mye eller hvor lenge eller hvor i boka vi burde lese. Han sier at de ikke har gjennomgått noe stykke, ei heller har de gloser i lekse slik vi var vant med før. I fjor hadde de en lærer som leste stykket de skulle ha i lekse først på engelsk, så på norsk og de fikk gloser i lekse hver gang, pluss noen oppgaver i arbeidshefte. Det var bedre både for han og for hjemmet å forholde seg til syns jeg. Er det noen av dere som har erfaring med at lærer bare snakker engelsk på dette alderstrinnet? Jeg er ikke veldig sterk i engelsk selv og de to eldste har strevd med dette faget. 11 åringen har det gått mye bedre med, men nå er jeg redd at han detter av lasset....
Maud Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 En nyutdannet lærer? En som har jobbet på et høyere trinn før? Uansett synes jeg hun bommer totalt når hun legger det opp på denne måten. Jeg vet at de i større grad legger opp til at barna skal lære engelsk ved å erfare det. Jeg har vært på klasseromsobservasjoner helt ned i tredje klasse og sett lærere hilse velkommen og gi beskjeder på engelsk. Ingen skjønner noe og heldigvis slår læreren over til norsk etter kort tid. I sjette klasse står man gjerne på vippepunktet og elevene klassifiserer seg selv og hverandre som flink - ikke flink og ivrig - ikke ivrig i enda større grad enn tidligere. Jeg tenker at de siste to årene på barneskolen er veldig viktige for videre motivasjon og dermed ofte også for videre utdanningsløp (ooops, en avsporing her...). Som mamma ville jeg tenkt på hvor mye lekser han tåler hver dag (en halv time, 45 minutter?) og så lagt opp den diffuse leksen etter hvor mye lekser han ellers hadde denne dagen. Og så ville jeg oppsøkt kontaktlærer og tatt opp temaet. Både hvordan det jobbes i timene og hvordan lekser organiseres. Sånn som dette kan de ikke gjøre det i sjette klasse!
frøydis m/ 4 Skrevet 16. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2008 Problemet her er jo også at gutten er flink, men han jobber ganske sakte, slik at den andre leksa hans tar jo også lang tid. Idag f.eks har han jobbet med lekser i ca. to timer. Det syns jeg egentlig er for lenge, men jeg syns ikke det er lett å si at han kan slippe noe heller for det er jo viktig for han å få øvd seg på både matteoppgaver og lesing. Men jeg skal iallfall ikke la han sitte så lenge med denne diffuse leksa og så tar jeg kontakt med kontaktlærer hvis det fortsetter sånn. Blir noen ganger så i tvil om denne nye læreplanen med ansvar for egen læring om det er meningen at en 11 åring skal klare dette. Takk for at du er så tydelig på at dette ikke skal være sånn. Engelsklæreren er ikke nyutdannet, men det kan være han har vært i høyrere trinn før....
Maud Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Ansvar for egen læring er sikkert fint det og ukeplaner kan også være fint. Det er kjempefint for de flinke og velorganiserte, men de tåler jo alle pedagogiske krumspring uansett. Jeg tenker at skolen i for stor grad vektlegger ansvar for egen læring akkurat nå og regner med at pendelen svinger tilbake om et år eller sju. Jeg synes det er trist at han bruker to timer på lekser, det er mye oppå en hel skoledag. For noen uker siden var det et megaoppslag i Aftenposten om at lekser ikke gir økt læringsutbytte. Nå tenker jeg at lekser gir andre former for utbytte (foreldre er del i læringen, de lærer å organisere seg, de lærer å gjøre ting utenfor skoleporten og de tar ansvar for egne oppgaver). Men det med ikke noe læringsutbytte er noe å tenke på når ungen svetter i to timer over leksene. Håper ikke det er sånn hver dag. Hva da med fotball, kamerater, lek ute, PC-spill og annet en 11-åring skal ha tid til?
frøydis m/ 4 Skrevet 16. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2008 Nei, heldigvis er det ikke sånn hver dag. Det blir tid til både speider og utelek, pc-spill og gitarspill. Men idag måtte han takke nei til å besøke to kamerater som ville ha besøk nokså rett etter skolen. Senere rakk han en tur ut og traff venner før det ble helt kveld, så han syns dagen endte brukbart likevel. Jeg syns ukeplan er fint, fordi vi da har mulighet til å planlegge litt og fordele arbeidsmengden utover i uka, slik at når han har andre aktiviteter en dag kan han gjøre mer lekser en annen dag, men likevel kan det bli for mye enkelte dager. Jeg har ikke lest at lekser har lite læringsutbytte, det skal jeg legge meg på minnet, så blir det nok lettere for meg å tenke at han har jobbet mye nok. Jeg har nok trodd at lekser er en fin måte til å få jobbe litt i fred og ro og riktig få øvd seg på tingene. Og jeg er redd for at når han jobber så sakte som han gjør så får han ingen mengdetrening på ting på skolen og da har jeg tenkt at lekser er veldig viktig.
Maud Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Jeg har ikke lest selve undersøkelsen, så det kan hende den er referert feil i Aftenposten. Vet imidlertid fra andre undersøkelser at man har langt flere repetisjoner enn det som trenges for elever med vanlige læringsforutsetninger. Antallet pluss-stykker med tierovergang osv er laangt høyere enn det de trenger. Jeg synes lekser er viktig altså, men at det må være i et begrenset omfang. Fritidsaktiviteter er viktigere i mange sammenhenger. Heldigvis trenger man sjelden å velge da, for begge deler er jo viktig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå