Gå til innhold

Er finanskrisen et ikke-tema for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen som føler seg berørt av det voldsomme som skjer nå? Kanskje hegnar.no er stedet for tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stikker fingrene i ørene og roper *LALALALALALALA* hver gang jeg ser Gjerdrum på tv :P

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du vil frem til???

Skrevet

For den vanlige mannen i gata så er det jo ikke helt krise da. Ja greit renta kan komme til å nå uante høyder, men de aller fleste har nok tatt noe høyde for renteøke når de tok opp lån. Man kan foreksempel utvide lånetiden eller i verste fall betale bare renter en periode. Det finnes løsninger for de fleste.

Derimot om man er tungt inne i aksjemarkedet og trenger pengene i morgen, ja da sliter man litt... Men så lenge man er en langsiktig småsparer som ikke skal løse inn aksjer før om 5-10 år, ja da er det inegn fare. Selv om noen karakteriserer det som en finanskrise vi er inne i nå.

Så for å svare på spørsmålet ditt. Det er et tema, definitivt, men jeg er ikke nervøs.

Hadde jeg hatt mye penger til overs nå så hadde jeg plassert det i aksjer (fond) og blitt med på oppturen. Som man er så godt som garantert kommer, kanskje i år kanskje ikke før om 3 år, men den kommer;)

Skrevet

Finanskrisen vil i første omgang ikke ramme hvermansen. Bankene har allerede i flere år beregnet at lånetakerne må klare en renteøkning på 3 prosent mer enn dagens rente. Da renten var rekordlav ( rundt 3%) regnet vi med 6 % og nå som den ligger på rundt 7, regner vi med 10%. De som sliter nå, vil kunne få et tilbud om avdragsfrihet for å komme over kneika til markedet har roet seg.

Mange som sparer i eks fond og aksjemarked har opplevd en nedgang nå, men samtidig er dette tiden for å kjøpe, for erfaringsmessig vet man at markedet går opp igjen. Samtidig er det lov å bruke hodet mtp hva man putter penger i. En vanlig sparekonto er uansett ikke dumt. mange bekker små osv. Alltid greit å ha litt i bakhånd om det kommer uår. Men... ingen grunn til panikk i første omgang. Media blåser dette mer opp enn nødvendig (som det meste annet..).

Skrevet

For meg er andre ting viktigere. Alle kan ikke være opptatt av alt.

Skrevet

Noe berørt. Men kun på penger jeg har "glemt". Har som vanlig is i magen.

Skrevet

jeg er utrolig dum på dette området, så jeg forstår ikke hva som egentlig har skjedd....

kan noen forklare meg det? på lettest mulig måte?

Skrevet

Kort og enkelt oppsummert: I usa folk hatt dårlig råd en periode. Mye arbeidsledighet og høy rente. Det er ingen god kombinasjon. Det er for lite penger i omløp rett og slett. Norge får ringvirkninger av dette ettersom mye av Norges penger er plassert rundt omkring på verdenskartet.

Skrevet

Ikke-tema? Jeg er ikke bekymret for min personlige økonomi, ei landets. Jeg følger jo med på nyhetene, noe annet ville jo være dumt.

Skrevet

Vi pratet om det her hjemme og har regnet på hvor mye renter vi tåler. Er jo ikke tvil om at renten blir å gå opp noe. Jeg er ikke bekymret etter det iallefall :o)

Skrevet

Det er absolutt ett tema, i arbeids-samenheng og i ett firma jeg er del-eier i. Men når jeg er på dib er det for å koble ut real-life.

I forhold ti privat økonomien e ikke dette noe stort problem, vi har tatt høyde for en renteøkning og ha derfor rentetak på 6,5% på lanet vårt :)

Skrevet

Er nok litt bekymret for hva som skjer fremover. Men håper og tror at det er litt hauset opp i media slik det ofte er. Leser flere steder at såkalte eksperter sier at norsk økonomi er såpass sikker og trygg at det ikke vil skje noe ekstremt her. Håper de vet hva de snakker om :o)

Skrevet

Jeg følger med p hva som skjer ja, ettersom vi har boliglån. Tror det er mer hysteri enn det trenger å være, hos mange, men det er klart en alvorlig sak likevel.

Skrevet

Flere svar enn forventet!

Godt å høre at folk er rolige. Panikk er ingen god ting i disse tider.

For de som ikke har fulgt med, anbefales en titt på vg.no, hegnar.no E24 og dn.no. Eller de fleste aviser forøvrig. Dramatikken som utspiller sg nå, sammenlignes av mange finanseksperter med 1929, noen mener forholdene nå er verre enn da.

I verste fall vil dette føre til skyhøye renter, krakk i boligmarkedet og høy arbeidsløshet - også her til lands, spesielt hvis oljeprisen synker kraftig. Da snakker vi under 70 dollar fatet. Så det angår i aller høyeste gra hvermannsen.

Skrevet

Er ikke særlig bekymret i forhold til personlig økonomi, men kjenner presset på kroppen daglig da jeg jobber i bank.

Det er litt "krise"stemning om dagen og hett samtaletema....Litt tendenser til "depresjon" og en del av de eldre spår tider som seint på 80-tallet... og det gjør meg litt bekymret.

Skrevet

jeg er ikke så veldig beskymret, siden jeg ikke har lån så er det begrensett hvor mye jeg blir berørt, med mindre postbanken går konk eller nav slutter og betale ut lønn... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...